Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Osaamisen kehittäminen ja jakaminen asiantuntijaorganisaatiossa : Työkiertomallia rakentamassa ammattiliitossa
Kemppinen, Karoliina (2019)
Kemppinen, Karoliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001101188
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001101188
Tiivistelmä
Tämän kehittämistehtävän tavoitteena oli luoda Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL ry:lle osaamisen kehittämistä ja jakamista tukeva työkiertomalli ja pelisäännöt. Työkiertomallin oli tarkoitus soveltua asiantuntijaorganisaatioon käytettäväksi ja kehittää asiantuntijuuteen liittyvää osaamista ja sen jakamista.
Työn tilaajaorganisaatio JHL on toiminut työnantajanani vuodesta 2016 alkaen. Kehittämistyön aihe valikoitui työntekijänä tehtyjen havaintojeni myötä. Työkiertomallilla pyrittiin vastaamaan organisaation toimijoiden toiveisiin ja odotuksiin saada organisaation sisäisestä työkierrosta säännöllistä, tasalaatuista ja yhdenvertaista. Työkierron tavoitteiksi määriteltiin osaamisen kehittäminen ja jakaminen, työyhteisöjen välisen yhteistyön parantaminen sekä ymmärryksen lisääminen organisaation toiminnoista ja työtehtävistä.
Kehittämistyön tietoperusta rakennettiin tukemaan tilaajaorganisaation erityispiirteitä asiantuntijaorganisaationa, asiantuntijuudelle olennaisen osaamisen kehittämistä ja jakamista sekä niitä edistävien menetelmien yhdistämistä ja toteuttamista työkierron muodossa. Kehittämistyö toteutettiin hyödyntämällä etnografian ja toimintatutkimuksen lähestymistapoja. Kentältä kerättävä aineisto tuotettiin yksilöhaastatteluilla ja sähköisillä kyselyillä. Työkiertomalli ja sen pelisäännöt rakennettiin tietoperustan sekä työkiertoon osallistuneiden havaintojen ja kokemusten pohjalle.
JHL:n henkilöstöltä kerätyt havainnot ja työn tietoperusta olivat yhdenmukaisia ja tukivat organisaatiolle sopivan työkiertomallin rakentamista. Tulosten mukaan työkiertoa oli mahdollista toteuttaa onnistuneesti erilaisia työtehtäviä sisältävässä asiantuntijaorganisaatiossa. Lyhytkestoisenkin työkierron koettiin kehittävän henkilöstön osaamista ja mahdollistavan luontevasti myös sen jakamista.
Tämän kehittämistyön tuotoksena valmistunutta työkiertomallia ja pelisääntöjä on mahdollista hyödyntää ja räätälöidä myös muiden organisaatioiden osaamisen kehittämisen ja jakamisen tarpeisiin vastaavaksi.
Työn tilaajaorganisaatio JHL on toiminut työnantajanani vuodesta 2016 alkaen. Kehittämistyön aihe valikoitui työntekijänä tehtyjen havaintojeni myötä. Työkiertomallilla pyrittiin vastaamaan organisaation toimijoiden toiveisiin ja odotuksiin saada organisaation sisäisestä työkierrosta säännöllistä, tasalaatuista ja yhdenvertaista. Työkierron tavoitteiksi määriteltiin osaamisen kehittäminen ja jakaminen, työyhteisöjen välisen yhteistyön parantaminen sekä ymmärryksen lisääminen organisaation toiminnoista ja työtehtävistä.
Kehittämistyön tietoperusta rakennettiin tukemaan tilaajaorganisaation erityispiirteitä asiantuntijaorganisaationa, asiantuntijuudelle olennaisen osaamisen kehittämistä ja jakamista sekä niitä edistävien menetelmien yhdistämistä ja toteuttamista työkierron muodossa. Kehittämistyö toteutettiin hyödyntämällä etnografian ja toimintatutkimuksen lähestymistapoja. Kentältä kerättävä aineisto tuotettiin yksilöhaastatteluilla ja sähköisillä kyselyillä. Työkiertomalli ja sen pelisäännöt rakennettiin tietoperustan sekä työkiertoon osallistuneiden havaintojen ja kokemusten pohjalle.
JHL:n henkilöstöltä kerätyt havainnot ja työn tietoperusta olivat yhdenmukaisia ja tukivat organisaatiolle sopivan työkiertomallin rakentamista. Tulosten mukaan työkiertoa oli mahdollista toteuttaa onnistuneesti erilaisia työtehtäviä sisältävässä asiantuntijaorganisaatiossa. Lyhytkestoisenkin työkierron koettiin kehittävän henkilöstön osaamista ja mahdollistavan luontevasti myös sen jakamista.
Tämän kehittämistyön tuotoksena valmistunutta työkiertomallia ja pelisääntöjä on mahdollista hyödyntää ja räätälöidä myös muiden organisaatioiden osaamisen kehittämisen ja jakamisen tarpeisiin vastaavaksi.