Effective mentoring : Mentoroitavien ammattikoululaisten kokemuksia mentorointiprosessista
Enberg, Emilia (2019)
Enberg, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001101183
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001101183
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten mentoroitavat ovat kokeneet hankkeen tuottaman mentorointiprosessin ja nostaa esiin mahdollisia kehittämistarpeita. Tutkimuksen tavoitteena oli tuottaa tietoa mentoroitavien kokemuksista mentorointiprosessista, jota voitaisiin hyödyntää hankkeen kokonaistavoitteiden saavuttamisessa.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Osallistujia oli 20 ja heidät haastateltiin viidessä ryhmässä mentoroinnin päätöspäivässä huhtikuussa 2019. Haastattelu nauhoitettiin ja dataa kertyi hieman yli tunnin verran. Tutkimusdata käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella mentorointiprosessista tuli positiivisia kokemuksia. Mentoroitavat tulivat mentorien kanssa hyvin toimeen. Mentorointijaksosta tuli paljon erilaisia innovatiivisia kehitysehdotuksia. Monet opiskelumotivaatioon ja opiskeluhyvinvointiin liittyvät seikat tuottivat samankaltaisia tuloksia kuin teoriapohjana käytetyt viimeaikaiset tutkimukset.
Keskeiseksi kehitysehdotukseksi tuli tiedonkulun parantaminen sekä ennen prosessia että prosessin aikana, mentorointikertojen teemoittaminen, suunnitelmallisuus ja mentorointijakson pituus.
Kvalitatiivinen tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna. Osallistujia oli 20 ja heidät haastateltiin viidessä ryhmässä mentoroinnin päätöspäivässä huhtikuussa 2019. Haastattelu nauhoitettiin ja dataa kertyi hieman yli tunnin verran. Tutkimusdata käsiteltiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tulosten perusteella mentorointiprosessista tuli positiivisia kokemuksia. Mentoroitavat tulivat mentorien kanssa hyvin toimeen. Mentorointijaksosta tuli paljon erilaisia innovatiivisia kehitysehdotuksia. Monet opiskelumotivaatioon ja opiskeluhyvinvointiin liittyvät seikat tuottivat samankaltaisia tuloksia kuin teoriapohjana käytetyt viimeaikaiset tutkimukset.
Keskeiseksi kehitysehdotukseksi tuli tiedonkulun parantaminen sekä ennen prosessia että prosessin aikana, mentorointikertojen teemoittaminen, suunnitelmallisuus ja mentorointijakson pituus.