Verkko-opetuksen kehittäminen Poliisiammattikorkeakoulun voimankäytön opetuksessa
Lahtinen, Samuli (2019)
Lahtinen, Samuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091181
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena on Moodle -oppimisympäristöön tuotetut, Poliisiammattikorkeakoulun voimankäytön kahteen harjoitukseen liittyvät oppimistehtävät, jotka korvaavat kyseisiin harjoituksiin liittyvät orientoivat luennot. Oppimistehtävien avulla tein pilotin, jossa yksi luokka Poliisiammattikorkeakoulun opiskelijoita suoritti verkkotehtävät ja osallistui niiden pohjalta voimankäytön harjoituksiin.
Pilotin ensisijaiset tavoitteet on selvittää, kuinka opiskelijat selviävät harjoituksista verkko-opetuksen avulla ja kuinka he suhtautuvat verkossa tapahtuvaan orientaatioon luennon sijasta.
Kasvavat ryhmäkoot pakottavat pohtimaan erilaisia keinoja tehostaa opetusta opetusresurssien pysyessä samana tai jopa pienentyessä. Verkko-opetuksen lisääminen ja kehittäminen on varteenotettava keino huolehtia laadukkaasta opetuksesta ja osaltaan keventää opettajien työkuormaa.
Työn teoreettinen viitekehys käsittää pedagogiikkaa sulautuvan opetuksen näkökulmasta sekä Poliisiammattikorkeakoulun olemusta opiskelijakeskeisenä oppimisympäristönä. Lisäksi Moodle -oppimisympäristöä tarkastellaan toteutukseen liittyvien tenttien ja tehtävien näkökulmasta.
Keskeisenä sisältönä on produktin raportti tukeutuen toiminnallisen opinnäytetyön perusrakenteisiin.
Pilotin ensisijaiset tavoitteet on selvittää, kuinka opiskelijat selviävät harjoituksista verkko-opetuksen avulla ja kuinka he suhtautuvat verkossa tapahtuvaan orientaatioon luennon sijasta.
Kasvavat ryhmäkoot pakottavat pohtimaan erilaisia keinoja tehostaa opetusta opetusresurssien pysyessä samana tai jopa pienentyessä. Verkko-opetuksen lisääminen ja kehittäminen on varteenotettava keino huolehtia laadukkaasta opetuksesta ja osaltaan keventää opettajien työkuormaa.
Työn teoreettinen viitekehys käsittää pedagogiikkaa sulautuvan opetuksen näkökulmasta sekä Poliisiammattikorkeakoulun olemusta opiskelijakeskeisenä oppimisympäristönä. Lisäksi Moodle -oppimisympäristöä tarkastellaan toteutukseen liittyvien tenttien ja tehtävien näkökulmasta.
Keskeisenä sisältönä on produktin raportti tukeutuen toiminnallisen opinnäytetyön perusrakenteisiin.