Opiskelijan sähköinen perehdytyskansio kliinisen patologian osastolle
Lievonen, Pia (2020)
Lievonen, Pia
2020
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091163
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091163
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon koulutuksessa on keskeistä työelämässä vaadittava osaaminen.
Ammattikorkeakouluissa osaamista arvioidaan opintojen aikana sekä ohjatun harjoittelun jaksoilla. Terveydenhuoltoalan harjoittelun laadukas toteuttaminen on kaikkien harjoittelua tarjoavien organisaatioiden tavoitteena. Opiskelijan ammattitaitoa edistävän harjoittelun laatua tulee kehittää jatkuvasti. Kliiniseen harjoitteluun saapuvan opiskelijan alkuperehdytykseen tulee panostaa, koska se antaa opiskelijalle kuvan ja tarvittavan alkuinformaation tulevasta harjoittelusta ja harjoittelupaikasta. Alkuperehdytykseen tulee varata riittävästi aikaa, jotta opiskelija ja opiskelijan vastaanottava opiskelijavastaava tutustuvat ja luovat rauhallisen oppimistilanteen alkuperehdytykselle. Alkuperehdytysmateriaalin laadulla ja muodolla on merkitystä. Sähköisessä muodossa olevaa materiaalia pystyy käyttämään monipuolisemmin. Kuvat ja piirrokset kongretisoivat tietoa ja auttavat opiskelijaa orientoitumaan tulevaan harjoitteluun paremmin kuin pelkkä paperimuodossa oleva perehdytysopas.
Opinnäytetyön aihe nousi käytännön tarpeesta muuttaa Kuopion yliopistollisen sairaalan patologian osastolla käytössä oleva opiskelijan perehdytyskansio sähköiseen muotoon. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa opiskelijaohjauksen laatua patologian osastolla. Opiskelijan hyvä alkuperehdytys helpottaa opiskelijaa orientoitumaan harjoitteluun ja saamaan kokonaiskuvan tulevan harjoittelun sisällöstä. Perehdytyskansion sisältö on valittu asioista, joita opiskelijan täytyy tietää ja osata harjoittelun suoritettuaan. Se toimii runkona opiskelijavastaavan pitämälle opiskelijan alkuperehdytykselle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittellään yleisesti opiskelijan ohjaamiseen liittyviä asioita erikoissairaanhoidon harjoittelussa. Opinnäytetyön tuotoksessa muutettiin ja päivitettiin patologian osastolla käytössä oleva paperinen perehdytyskansio sähköiseen muotoon. Perehdytysmateriaalissa on mukana englanninkielinen osio kansainvälisiä opiskelijoita varten. Sähköistä perehdytyskansiota testattiin syksyllä 2019 ja se sai opiskelijoilta hyvää palautetta. The skills required in working life are central to education in the social and health care sectors. At universities of applied sciences the student´s competence is assessed during the studies and during a quided practise. Quality training is a goal of all training organizations. The quality of the intership that develops the student´s skills must be improved constantly. Initial orientation of a student entering clinical training should be invested because it gives a student a picture and the initial information of the practise and the clinic. Sufficient time must be reserved for the initial orientation so that student and supervisor get to know each other and create peaceful learning environment for introduction. The quality and form of the introduction material maters. The use of digital material is more versatile. Pictures and drawings converge information and helps student to orientate to the practise better than traditional paper material.
The subject of the thesis arose from the practical need to convert the student orientation material used at the Pathology Department in Kuopio University Hospital into a digital form. The aim of this thesis is to improve the quality of student counseling in the Pathology Department. Good initial introduction helps stu-dent to orientate to the practise and to get an overall picture of the practise. The contents of the introduction material is selected from the things that the student needs to know and be able to do after the intership.
It serves as the wramework for the student´s initial introduction to the supervisor. Theoretic part of the thesis deals with student quidance issuess in practise of spesialized nursing. In the output of the thesis, the
paper orientation folder used in the Department in Pathology was changed and updated to digital form.
The introduction material includes an English section for international students. The digital orientation folder was tested in autumn of 2019 and it received good feedback from the students.
Ammattikorkeakouluissa osaamista arvioidaan opintojen aikana sekä ohjatun harjoittelun jaksoilla. Terveydenhuoltoalan harjoittelun laadukas toteuttaminen on kaikkien harjoittelua tarjoavien organisaatioiden tavoitteena. Opiskelijan ammattitaitoa edistävän harjoittelun laatua tulee kehittää jatkuvasti. Kliiniseen harjoitteluun saapuvan opiskelijan alkuperehdytykseen tulee panostaa, koska se antaa opiskelijalle kuvan ja tarvittavan alkuinformaation tulevasta harjoittelusta ja harjoittelupaikasta. Alkuperehdytykseen tulee varata riittävästi aikaa, jotta opiskelija ja opiskelijan vastaanottava opiskelijavastaava tutustuvat ja luovat rauhallisen oppimistilanteen alkuperehdytykselle. Alkuperehdytysmateriaalin laadulla ja muodolla on merkitystä. Sähköisessä muodossa olevaa materiaalia pystyy käyttämään monipuolisemmin. Kuvat ja piirrokset kongretisoivat tietoa ja auttavat opiskelijaa orientoitumaan tulevaan harjoitteluun paremmin kuin pelkkä paperimuodossa oleva perehdytysopas.
Opinnäytetyön aihe nousi käytännön tarpeesta muuttaa Kuopion yliopistollisen sairaalan patologian osastolla käytössä oleva opiskelijan perehdytyskansio sähköiseen muotoon. Opinnäytetyön tavoitteena on parantaa opiskelijaohjauksen laatua patologian osastolla. Opiskelijan hyvä alkuperehdytys helpottaa opiskelijaa orientoitumaan harjoitteluun ja saamaan kokonaiskuvan tulevan harjoittelun sisällöstä. Perehdytyskansion sisältö on valittu asioista, joita opiskelijan täytyy tietää ja osata harjoittelun suoritettuaan. Se toimii runkona opiskelijavastaavan pitämälle opiskelijan alkuperehdytykselle. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsittellään yleisesti opiskelijan ohjaamiseen liittyviä asioita erikoissairaanhoidon harjoittelussa. Opinnäytetyön tuotoksessa muutettiin ja päivitettiin patologian osastolla käytössä oleva paperinen perehdytyskansio sähköiseen muotoon. Perehdytysmateriaalissa on mukana englanninkielinen osio kansainvälisiä opiskelijoita varten. Sähköistä perehdytyskansiota testattiin syksyllä 2019 ja se sai opiskelijoilta hyvää palautetta.
The subject of the thesis arose from the practical need to convert the student orientation material used at the Pathology Department in Kuopio University Hospital into a digital form. The aim of this thesis is to improve the quality of student counseling in the Pathology Department. Good initial introduction helps stu-dent to orientate to the practise and to get an overall picture of the practise. The contents of the introduction material is selected from the things that the student needs to know and be able to do after the intership.
It serves as the wramework for the student´s initial introduction to the supervisor. Theoretic part of the thesis deals with student quidance issuess in practise of spesialized nursing. In the output of the thesis, the
paper orientation folder used in the Department in Pathology was changed and updated to digital form.
The introduction material includes an English section for international students. The digital orientation folder was tested in autumn of 2019 and it received good feedback from the students.