Toimintaterapia kohtaa äänitaiteen : Äänitaidetoiminnan käytännön kehittäminen äänitaiteilijan kanssa
Sauriala, Sini; Kajava, Henna (2019)
Sauriala, Sini
Kajava, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001091129
Tiivistelmä
Kuulemme monenlaisia ääniä erilaisissa ympäristöissä, joihin emme kuitenkaan aina kiinnitä huomiota. Yllättävät äänet saattavat herättää huomion, mutta tuttujakin ääniä voi pysähtyä kuuntelemaan tietoisesti. Ääniä hyödyntämällä tai niitä kuuntelemalla voidaan tehdä äänitaidetta. Opinnäytetyöprojektissa yhdistyy äänitaiteen ja toimintaterapian menetelmiä. Projekti toteutettiin yhteistyössä Lähde! Taiteesta voimaa arkeen -hankkeen ja heidän Suomeen residenssijaksolle tuomansa äänitaiteilijan kanssa. Äänitaiteilijan koko residenssijakson kattava teema oli tietoinen kuuntelu. Projektiin ohjasi mielenkiinto, kuinka äänitaidetta voisi hyödyntää toimintaterapiassa luovana menetelmänä ja tietoisen kuuntelun harjoituksena.
Toiminnallisen opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä äänitaiteilijan kanssa neljän kerran äänitaidetoimintaa asumispalveluyksikkö Startin kehitysvammaisille asiakkaille. Kehitystavoitteena oli, että Startin asiakkaat saisivat merkityksellistä toimintaa, joka tarjoaisi heille osallisuuden kokemuksia jatkossakin.
Projektissa hyödynnettiin käytäntölähtöistä kehittämistapaa, eli iteraatiota ja toimintaterapian menetelmiä yhdistettynä taiteilijan ammattiosaamiseen. Asiakkaiden osallistumista luovaan toimintaan mahdollistettiin yhteistyössä äänitaitelijan kanssa. Kommunikoinnin tukena käytettiin kuvakortteja. Äänitaiteen menetelminä käytettiin äänikävelyitä asiakkaiden lähiympäristössä, tietoisen kuuntelun harjoituksia, kuten äänileikkejä, käyttäen soittimia ja erilaisia materiaaleja, sekä äänen tuottamista tarinoita hyödyntäen. Projektissa keskeisiä toimintaterapian käsitteitä ovat toiminnallinen oikeudenmukaisuus ja osallisuus, luovat toiminnat merkityksellisenä toimintana, sekä toiminnan analyysi ja soveltaminen.
Käytäntölähtöinen kehittäminen näkyi jatkuvan toiminnan analyysin ja soveltamisen käyttämisenä, tavoitteena löytää asiakkaille sopiva tapa luoda ja osallistua äänitaidetoimintaan. Äänitaidetoiminnan kehittämisen prosessin vaiheista tehtiin yhteenveto. Tärkeimpiä tekijöitä asiakkaiden kannalta olivat toistetut menetelmät ja tutuksi tulleet materiaalit.
Äänitaidetoiminnassa käytetyt menetelmät ovat helppoja ja edullisia toteuttaa monessa eri ympäristössä, eri asiakasryhmien kanssa. Äänitaiteen menetelmät antavat rajattomasti mahdollisuuksia erilaisiin toimintoihin tavoitteesta ja asiakasryhmästä riippuen. Toiminta voi olla sellaista missä ei ole päämäärää, jolloin itse toiminta on merkityksellistä, mutta toimintaa voidaan kehittää myös niin, että siitä syntyy jokin lopputuotos.
Toiminnallisen opinnäytetyön välittömänä tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa yhteistyössä äänitaiteilijan kanssa neljän kerran äänitaidetoimintaa asumispalveluyksikkö Startin kehitysvammaisille asiakkaille. Kehitystavoitteena oli, että Startin asiakkaat saisivat merkityksellistä toimintaa, joka tarjoaisi heille osallisuuden kokemuksia jatkossakin.
Projektissa hyödynnettiin käytäntölähtöistä kehittämistapaa, eli iteraatiota ja toimintaterapian menetelmiä yhdistettynä taiteilijan ammattiosaamiseen. Asiakkaiden osallistumista luovaan toimintaan mahdollistettiin yhteistyössä äänitaitelijan kanssa. Kommunikoinnin tukena käytettiin kuvakortteja. Äänitaiteen menetelminä käytettiin äänikävelyitä asiakkaiden lähiympäristössä, tietoisen kuuntelun harjoituksia, kuten äänileikkejä, käyttäen soittimia ja erilaisia materiaaleja, sekä äänen tuottamista tarinoita hyödyntäen. Projektissa keskeisiä toimintaterapian käsitteitä ovat toiminnallinen oikeudenmukaisuus ja osallisuus, luovat toiminnat merkityksellisenä toimintana, sekä toiminnan analyysi ja soveltaminen.
Käytäntölähtöinen kehittäminen näkyi jatkuvan toiminnan analyysin ja soveltamisen käyttämisenä, tavoitteena löytää asiakkaille sopiva tapa luoda ja osallistua äänitaidetoimintaan. Äänitaidetoiminnan kehittämisen prosessin vaiheista tehtiin yhteenveto. Tärkeimpiä tekijöitä asiakkaiden kannalta olivat toistetut menetelmät ja tutuksi tulleet materiaalit.
Äänitaidetoiminnassa käytetyt menetelmät ovat helppoja ja edullisia toteuttaa monessa eri ympäristössä, eri asiakasryhmien kanssa. Äänitaiteen menetelmät antavat rajattomasti mahdollisuuksia erilaisiin toimintoihin tavoitteesta ja asiakasryhmästä riippuen. Toiminta voi olla sellaista missä ei ole päämäärää, jolloin itse toiminta on merkityksellistä, mutta toimintaa voidaan kehittää myös niin, että siitä syntyy jokin lopputuotos.