Datsun Bluebird 1200 PL312 : Museoajoneuvon maalipinnan tutkimus ja toimenpiteet
Judén, Iida (2019)
Judén, Iida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001081109
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001081109
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on museoajoneuvon ikääntyneen maalipinnan tutkimus ja sille tehtävien restaurointitoimenpiteiden määrittäminen sekä toteutus. Jotta toimenpiteiden laajuus ja aiheellisuus voidaan perustella, on ensin selvitettävä mitkä maalipintaan kohdistuneista muutoksista voidaan lukea vaurioiksi, joihin on aiheellista soveltaa restauroivia toimenpiteitä. Tavoitteena oli tunnistaa ja erottaa maalipinnan luonnollisesta ikääntymisestä johtuneet muutokset, vauriot sekä myöhemmät korjaukset. Alkuperäiseksi suurimmalta osin uskotun maalipinnan määrittelyssä käytettiin visuaalisen havainnoinnin lisäksi erilaisia materiaalianalyysejä sekä laadullista tutkimusta.
Verrattuna staattiseen museoesineeseen, teknisenä objektina ajoneuvo vaatii eri tasoisia
toimenpiteitä, kun vaatimuksena on näytteillä olon lisäksi säilyä myös ajokuntoisena. Ylläpito käyttökuntoisena jatkaa ajoneuvon historiaa ja säilyttää sen hyötyarvon. Restaurointitoimenpiteiden perustelua johdatteli eettinen pohdinta, joka perustuu tämänhetkisiin ajoneuvohistoriallisen kulttuuriperinnön säilyttämistä koskeviin ohjeistuksiin. Työhön on sisälletty katsaus ajoneuvovalmistajan historiasta sekä ajoneuvomallin vaikutuksesta suomalaiseen tieliikennekulttuuriin.
Toteutetut restaurointitoimenpiteet pyrkivät olemaan minimaalisia ja mahdollisimman paljon alkuperäistä materiaalia säästäviä. Materiaalianalyysien tulokset on esitetty työssä, ja niiden tulkinta tukee visuaalisia havaintoja suurimmalta osin alkuperäisenä säilyneestä maalipinnasta. Perusteellinen vauriokartoitus toimi suoritettujen toimenpiteiden pohjana, jotka kaikki dokumentoitiin huolellisesti. Restaurointitoimenpiteet käsittivät pienimuotoisia paikkamaalauksia, retusointeja sekä maalipinnan suojaavan käsittelyn. Toimenpiteiden perustelussa huomioitiin museoajoneuvon yhtenäisyys ja maalipinnan tuhoutumisen ennakointi.
Yhteistyölle ajoneuvohistoriaa tallentavien museoiden ja konservoinnin sekä restauroinnin alan ammattilaisille on tarvetta ja kysyntää. Myös yksityiset ajoneuvoharrastajat voisivat hyötyä erikoistuneimmista materiaalianalyysimenetelmistä ja tutkimuksellisemman näkökulman painottamisesta klassikkoajoneuvojen maalaus- ja restaurointitöiden osalta varsinkin, jos ajoneuvo on elinkaarensa aikana tallentanut paljon arvokasta muistihistoriaa. The objective of this thesis was to study the aged paintwork of a museum vehicle, in order
to define the preservation and restoration measures it requires. The goal was to identify
damage that can cause further deterioration of the paint and metal surfaces, and later altercations. This Bluebird -model is believed to still retain its original paint. Usually during their phase of usage, classic cars have been touched-up, repaired, or repainted. Different material analysis techniques were used to determine the extent of repairs done post-manufacture.
Technical objects are not designed to last, and their maintenance requires constant preventive restoration. Compared to a static museum object, maintaining a vehicle in using condition requires interventions and restoration measures of varying extent. Ethical contemplation is based largely on the guidelines provided by FIVA (Federal International Vehicle Association) and are targeted to protect the aesthetic, functional, social, and cultural value of historic vehicles. To better understand the cultural history aspect of this particular vehicle, and its impact on Finnish automobile culture, information about both the car model and the manufacturer are included.
Restoration methods were chosen based on the condition of the paintwork and are aimed
to preserve as much historic substance as possible. Results of different material analysis
are presented, and their interpretation is consisted with visual observations and qualitative research. Various paint and surface defects were combined in to a damage portfolio, and every restoration process was documented before and during execution. Cosmetic repairs such as polishing and retouching were conducted in the small damage areas with visible defects such as scratches and stone-chipping. Processes that included re-painting were executed on areas with corrosion and later repairs that contravened with the otherwise consistent appearance of the vehicle.
There is a growing demand for collaboration between conservation and restoration specialist and museums that record vehicle history. Car restoration could benefit from more specialized material analysis methods entering the field, to bring new perspective on painting and restoring historic vehicles also amongst private classic car enthusiasts.
Verrattuna staattiseen museoesineeseen, teknisenä objektina ajoneuvo vaatii eri tasoisia
toimenpiteitä, kun vaatimuksena on näytteillä olon lisäksi säilyä myös ajokuntoisena. Ylläpito käyttökuntoisena jatkaa ajoneuvon historiaa ja säilyttää sen hyötyarvon. Restaurointitoimenpiteiden perustelua johdatteli eettinen pohdinta, joka perustuu tämänhetkisiin ajoneuvohistoriallisen kulttuuriperinnön säilyttämistä koskeviin ohjeistuksiin. Työhön on sisälletty katsaus ajoneuvovalmistajan historiasta sekä ajoneuvomallin vaikutuksesta suomalaiseen tieliikennekulttuuriin.
Toteutetut restaurointitoimenpiteet pyrkivät olemaan minimaalisia ja mahdollisimman paljon alkuperäistä materiaalia säästäviä. Materiaalianalyysien tulokset on esitetty työssä, ja niiden tulkinta tukee visuaalisia havaintoja suurimmalta osin alkuperäisenä säilyneestä maalipinnasta. Perusteellinen vauriokartoitus toimi suoritettujen toimenpiteiden pohjana, jotka kaikki dokumentoitiin huolellisesti. Restaurointitoimenpiteet käsittivät pienimuotoisia paikkamaalauksia, retusointeja sekä maalipinnan suojaavan käsittelyn. Toimenpiteiden perustelussa huomioitiin museoajoneuvon yhtenäisyys ja maalipinnan tuhoutumisen ennakointi.
Yhteistyölle ajoneuvohistoriaa tallentavien museoiden ja konservoinnin sekä restauroinnin alan ammattilaisille on tarvetta ja kysyntää. Myös yksityiset ajoneuvoharrastajat voisivat hyötyä erikoistuneimmista materiaalianalyysimenetelmistä ja tutkimuksellisemman näkökulman painottamisesta klassikkoajoneuvojen maalaus- ja restaurointitöiden osalta varsinkin, jos ajoneuvo on elinkaarensa aikana tallentanut paljon arvokasta muistihistoriaa.
to define the preservation and restoration measures it requires. The goal was to identify
damage that can cause further deterioration of the paint and metal surfaces, and later altercations. This Bluebird -model is believed to still retain its original paint. Usually during their phase of usage, classic cars have been touched-up, repaired, or repainted. Different material analysis techniques were used to determine the extent of repairs done post-manufacture.
Technical objects are not designed to last, and their maintenance requires constant preventive restoration. Compared to a static museum object, maintaining a vehicle in using condition requires interventions and restoration measures of varying extent. Ethical contemplation is based largely on the guidelines provided by FIVA (Federal International Vehicle Association) and are targeted to protect the aesthetic, functional, social, and cultural value of historic vehicles. To better understand the cultural history aspect of this particular vehicle, and its impact on Finnish automobile culture, information about both the car model and the manufacturer are included.
Restoration methods were chosen based on the condition of the paintwork and are aimed
to preserve as much historic substance as possible. Results of different material analysis
are presented, and their interpretation is consisted with visual observations and qualitative research. Various paint and surface defects were combined in to a damage portfolio, and every restoration process was documented before and during execution. Cosmetic repairs such as polishing and retouching were conducted in the small damage areas with visible defects such as scratches and stone-chipping. Processes that included re-painting were executed on areas with corrosion and later repairs that contravened with the otherwise consistent appearance of the vehicle.
There is a growing demand for collaboration between conservation and restoration specialist and museums that record vehicle history. Car restoration could benefit from more specialized material analysis methods entering the field, to bring new perspective on painting and restoring historic vehicles also amongst private classic car enthusiasts.