Markkinoinnin kehittäminen, case Uudet Tuulet Hoiva Oy
Halttunen, Hanna; Halttunen, Hanna-Kaisa (2019)
Halttunen, Hanna
Halttunen, Hanna-Kaisa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001081078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202001081078
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli keskisuomalaisen kotipalveluyrityksen markkinoinnin kehittäminen. Työ tehtiin toimeksiantona Uudet Tuulet Hoiva Oy:lle. Työn tavoitteena oli luoda vahva tietopohja markkinoinnin kehittämiselle. Tehtävänä oli selvittää, kenelle markkinointia tulisi kohdentaa ja missä kanavissa toimeksiantajan tulisi olla läsnä. Lisäksi selvityksen alla oli miten ja millaisilla keinoilla toimeksiantajan tulisi jatkossa markkinointia toteuttaa. Tavoitteena oli löytää selkeitä ja kustannustehokkaita kehitysehdotuksia markkinoinnin suunnittelulle ja toteuttamiselle digitaalisissa kanavissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tiedonkeruumenetelmiksi valikoitui teemahaastattelu sekä kysely. Teemahaastattelu tehtiin Uudet Tuulet Hoivan toiselle yrittäjälle ja sen tarkoituksena oli saada kattava kuva toimeksiantoyrityksen toiminnasta ja markkinoinnin nykytilasta. Toimeksiantajan tärkeimmälle asiakasryhmälle suunnattiin kysely, jonka tarkoituksena oli saada selville mitä sosiaalisen median kanavia kohderyhmä käyttää ja millainen sisältö kohderyhmää puhuttelee. Kyselyn avulla selvitettiin myös missä kanavissa toimeksiantajan viestit tavoittaisivat kohderyhmän parhaiten.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus rakentui inbound-markkinoinnin sekä asiakasymmärryksen ympärille. Työssä selvitettiin inbound-markkinoinnin toimintaperiaatteita ja toteutusmuotoja. Asiakasymmärryksen syventäminen oli oleellinen osa työtä. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan tärkein asiakasryhmä, mallinnettiin kyseisen asiakasryhmän palvelupolkua sekä luotiin fiktiiviset ostajaprofiilit kohdennetun markkinoinnin tueksi.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajan kannattaa kohdentaa markkinointitoimenpiteet tärkeimmälle asiakasryhmälle, joka on palveluseteliä hyödyntävät lapsiperheet. Markkinointikanavissa kannattaa keskittyä jo olemassa oleviin eikä uusia sosiaalisen median kanavia tarvitse ottaa käyttöön. Ensivaikutelma rakentuu toimeksiantajan verkkosivujen ja Facebook-sivujen kautta ja näiden kanavien kehittämiseen toimeksiantajan tulisi keskittyä. Tutkimuksessa ilmeni, että nämä kanavat toimivat niin potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemisessa kuin toimeksiantajan viestien välittämisessä. Markkinointia tulisi jatkossa toteuttaa inbound-markkinoinnin keinoin julkaisemalla kohderyhmän kannalta mielenkiintoista ja houkuttelevaa sisältöä. Tärkeää on keskittyä asiakkaan tiedon lisäämiseen mainonnan sijaan sekä aito läsnäolo valituissa kanavissa.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli keskisuomalaisen kotipalveluyrityksen markkinoinnin kehittäminen. Työ tehtiin toimeksiantona Uudet Tuulet Hoiva Oy:lle. Työn tavoitteena oli luoda vahva tietopohja markkinoinnin kehittämiselle. Tehtävänä oli selvittää, kenelle markkinointia tulisi kohdentaa ja missä kanavissa toimeksiantajan tulisi olla läsnä. Lisäksi selvityksen alla oli miten ja millaisilla keinoilla toimeksiantajan tulisi jatkossa markkinointia toteuttaa. Tavoitteena oli löytää selkeitä ja kustannustehokkaita kehitysehdotuksia markkinoinnin suunnittelulle ja toteuttamiselle digitaalisissa kanavissa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tiedonkeruumenetelmiksi valikoitui teemahaastattelu sekä kysely. Teemahaastattelu tehtiin Uudet Tuulet Hoivan toiselle yrittäjälle ja sen tarkoituksena oli saada kattava kuva toimeksiantoyrityksen toiminnasta ja markkinoinnin nykytilasta. Toimeksiantajan tärkeimmälle asiakasryhmälle suunnattiin kysely, jonka tarkoituksena oli saada selville mitä sosiaalisen median kanavia kohderyhmä käyttää ja millainen sisältö kohderyhmää puhuttelee. Kyselyn avulla selvitettiin myös missä kanavissa toimeksiantajan viestit tavoittaisivat kohderyhmän parhaiten.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus rakentui inbound-markkinoinnin sekä asiakasymmärryksen ympärille. Työssä selvitettiin inbound-markkinoinnin toimintaperiaatteita ja toteutusmuotoja. Asiakasymmärryksen syventäminen oli oleellinen osa työtä. Opinnäytetyössä selvitettiin toimeksiantajan tärkein asiakasryhmä, mallinnettiin kyseisen asiakasryhmän palvelupolkua sekä luotiin fiktiiviset ostajaprofiilit kohdennetun markkinoinnin tueksi.
Tutkimuksessa selvisi, että toimeksiantajan kannattaa kohdentaa markkinointitoimenpiteet tärkeimmälle asiakasryhmälle, joka on palveluseteliä hyödyntävät lapsiperheet. Markkinointikanavissa kannattaa keskittyä jo olemassa oleviin eikä uusia sosiaalisen median kanavia tarvitse ottaa käyttöön. Ensivaikutelma rakentuu toimeksiantajan verkkosivujen ja Facebook-sivujen kautta ja näiden kanavien kehittämiseen toimeksiantajan tulisi keskittyä. Tutkimuksessa ilmeni, että nämä kanavat toimivat niin potentiaalisten asiakkaiden houkuttelemisessa kuin toimeksiantajan viestien välittämisessä. Markkinointia tulisi jatkossa toteuttaa inbound-markkinoinnin keinoin julkaisemalla kohderyhmän kannalta mielenkiintoista ja houkuttelevaa sisältöä. Tärkeää on keskittyä asiakkaan tiedon lisäämiseen mainonnan sijaan sekä aito läsnäolo valituissa kanavissa.