VERTAISUUDEN ÄÄRELLÄ : Kainuun Kulttuuripaja Marilynin syventävän vertaisohjaajakoulutuksen kehittäminen
Kemppainen, Sanna-Mari (2019)
Kemppainen, Sanna-Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123027958
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019123027958
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli kehittämistyö, jossa kehitettiin aikaisemmin toteutettua syventävää vertaisohjaajakoulutusta. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat Kainuun Kulttuuripaja ja sen toimintaan osallistuvat kokeneet vertaisohjaajat. Tavoitteena oli parantaa Kainuun Kulttuuripaja Marilynissa työskentelevien, kokeneiden vertaisohjaajien arjen hallintaa, jaksamista ja ryhmänohjaustaitoja.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kolmannen sektorin toimipaikka Kainuun Kulttuuripaja Marilyn, joka toimii Sosped säätiön alaisuudessa. Kulttuuripaja tarjoaa ohjattua ja toiminnallista vertaistukea eri elämäntilanteissa oleville 18–35-vuotiaille nuorille. Vertaistukiryhmiä ohjaavat Marilynin kouluttamat vertaisohjaajat eli ”vetskarit”.
Aluksi kerättiin aineisto ja sen jälkeen oli tarkoitus kehittää koulutusta palautteen perusteella. Aineiston keruumenetelminä käytettiin haastattelua ja sähköpostikyselyä. Haastattelut ja kyselyt toteutettiin 2017 syksyllä ja keväällä 2018. Haastatteluihin osallistui kolme ohjaajaa. Kyselyt lähetettiin sähköpostin kautta, mihin osallistui kolme vertaisohjaajaa. Koska yksi haastattelu tuhoutui keväällä 2018, kyseiseen haastatteluun vastannut vertaisohjaaja antoi palautetta sähköpostikyselyn kautta.
Vertaisohjaajille tehtyjen haastatteluiden ja kyselyiden perusteella kehitettiin aikaisemmin tuotettua syventävää vertaisohjaajakoulutusta. Aiemmin vertaisohjaajille suunnatussa materiaalissa oli kolme koulutuskertaa eri teemoilla. Teemoina olivat ajanhallinta, jämäkkyys ja vertaisuuden kehittäminen. Haastatteluiden ja kyselyiden perusteella koulutusmateriaaliin lisättiin myös yhdeksi teemaksi stressin hallinta. Lisäksi diaesityksiä täydennettiin alkutiivistelmillä ja case-tilanteilla.
Aiemmin luotu syventävä vertaisohjaajakoulutus ja siihen nyt toteutetut kehittämistoimet koettiin toimivana ja hyödyllisenä Kainuun Kulttuuripaja Marilynille. Koulutus tarjosi kokeneille vertaisohjaajille kertausta Kulttuuripaja Marilynin vertaisohjaajakoulutuksen aiheista. Lisäksi se antoi ohjaajille uusia työvälineitä ja -menetelmiä vertaisena olemiseen.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli kolmannen sektorin toimipaikka Kainuun Kulttuuripaja Marilyn, joka toimii Sosped säätiön alaisuudessa. Kulttuuripaja tarjoaa ohjattua ja toiminnallista vertaistukea eri elämäntilanteissa oleville 18–35-vuotiaille nuorille. Vertaistukiryhmiä ohjaavat Marilynin kouluttamat vertaisohjaajat eli ”vetskarit”.
Aluksi kerättiin aineisto ja sen jälkeen oli tarkoitus kehittää koulutusta palautteen perusteella. Aineiston keruumenetelminä käytettiin haastattelua ja sähköpostikyselyä. Haastattelut ja kyselyt toteutettiin 2017 syksyllä ja keväällä 2018. Haastatteluihin osallistui kolme ohjaajaa. Kyselyt lähetettiin sähköpostin kautta, mihin osallistui kolme vertaisohjaajaa. Koska yksi haastattelu tuhoutui keväällä 2018, kyseiseen haastatteluun vastannut vertaisohjaaja antoi palautetta sähköpostikyselyn kautta.
Vertaisohjaajille tehtyjen haastatteluiden ja kyselyiden perusteella kehitettiin aikaisemmin tuotettua syventävää vertaisohjaajakoulutusta. Aiemmin vertaisohjaajille suunnatussa materiaalissa oli kolme koulutuskertaa eri teemoilla. Teemoina olivat ajanhallinta, jämäkkyys ja vertaisuuden kehittäminen. Haastatteluiden ja kyselyiden perusteella koulutusmateriaaliin lisättiin myös yhdeksi teemaksi stressin hallinta. Lisäksi diaesityksiä täydennettiin alkutiivistelmillä ja case-tilanteilla.
Aiemmin luotu syventävä vertaisohjaajakoulutus ja siihen nyt toteutetut kehittämistoimet koettiin toimivana ja hyödyllisenä Kainuun Kulttuuripaja Marilynille. Koulutus tarjosi kokeneille vertaisohjaajille kertausta Kulttuuripaja Marilynin vertaisohjaajakoulutuksen aiheista. Lisäksi se antoi ohjaajille uusia työvälineitä ja -menetelmiä vertaisena olemiseen.