NHLGamerin sosiaalisen median markkinoinnin tehostaminen
Remes, Sebastian (2019)
Remes, Sebastian
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019122927935
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni toimeksiantajani toimi elektronisen urheilun liiga, joka tunnetaan NHLGamer -nimellä. Työn tavoitteena oli tutkia NHLGamerin sosiaalisen median sisällöntuottoa ja tehdä siitä erilaisia johtopäätöksiä, miten sivusto voisi kasvaa ja saada enemmän näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. NHLGamer pystyy tutkimustuloksien avulla identifioimaan kehittämiskohteensa ja kohdentamaan resursseja oikeisiin kanaviin kohderyhmiensä nähtäville.
Työn teoreettista osuutta varten käytetyt lähteet löytyivät verkosta ja kirjoista ja itse tutkimus tehtiin lopulta Google Formsin avulla Internetin välityksellä, laittamalla kysely NHLGamerin verkkosivuille. Kysely toteutettiin monivalintakyselynä, joissa jokaisessa kysymyksessä oli vastauspakko. Valtaosa kyselyyn vastanneista oli 22-35-vuotiaita miehiä ja kyselyyn osallistui yhteensä 304 henkilöä, joka on 4,1% 7 408 käyttäjän kokonaismäärästä.
Tutkimustuloksien perusteella NHLGamerin käyttäjien suosituin sosiaalisen median alusta oli YouTube, jonka lisäksi kyselyyn vastanneet totesivat NHLGamerin YouTuben -sisällöntuoton riittämättömäksi. Kyselyn vastauksia yhdisti se, että sisällöntuottoa olisi voinut olla jokaisessa alustassa enemmän, jonka lisäksi oli hälyttävää, että äärimmäisen moni ei ollut nähnyt NHL-Gamerin julkaisuja sosiaalisessa mediassa. Instagramissa tämä lukema oli 66,12%, YouTubessa 48,36%, Twitterissä 33,88% ja Facebookissa 29,61%. Tämä oli todennäköisesti yhdistettävissä sisällöntuoton riittämättömyyteen, sillä tämä kieli siitä, että ihmiset eivät välttämättä seuranneet NHLGameria kaikissa sosiaalisen median alustoissa, eikä seuraamisesta ole ollut paljoa konkreettista hyötyä, koska sisältöä ei ole vastaajien mielestä tarpeeksi.
NHLGamerin tulisi tutkimustuloksien perusteella keskittyä sille tärkeimpiin alustoihin, pyrkiä tuottamaan enemmän sisältöä mahdollisuuksien rajoissa ja tehdä itselleen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jotta sisällön saama näkyvyys voitaisiin maksimoida. Ideaalisin tilanne minimiresursseilla olisi, jos NHLGamer loisi itselleen sosiaalisen markkinoinnin suunnitelman, jossa keskittyy YouTubeen ja käyttää muita sosiaalisen median kanavia ohjatakseen käyttäjiä YouTubeen. Sisällön määrä ei olisi ongelma, sillä NHLGamerille on tarjolla roppakaupalla videomateriaalia.
Työn teoreettista osuutta varten käytetyt lähteet löytyivät verkosta ja kirjoista ja itse tutkimus tehtiin lopulta Google Formsin avulla Internetin välityksellä, laittamalla kysely NHLGamerin verkkosivuille. Kysely toteutettiin monivalintakyselynä, joissa jokaisessa kysymyksessä oli vastauspakko. Valtaosa kyselyyn vastanneista oli 22-35-vuotiaita miehiä ja kyselyyn osallistui yhteensä 304 henkilöä, joka on 4,1% 7 408 käyttäjän kokonaismäärästä.
Tutkimustuloksien perusteella NHLGamerin käyttäjien suosituin sosiaalisen median alusta oli YouTube, jonka lisäksi kyselyyn vastanneet totesivat NHLGamerin YouTuben -sisällöntuoton riittämättömäksi. Kyselyn vastauksia yhdisti se, että sisällöntuottoa olisi voinut olla jokaisessa alustassa enemmän, jonka lisäksi oli hälyttävää, että äärimmäisen moni ei ollut nähnyt NHL-Gamerin julkaisuja sosiaalisessa mediassa. Instagramissa tämä lukema oli 66,12%, YouTubessa 48,36%, Twitterissä 33,88% ja Facebookissa 29,61%. Tämä oli todennäköisesti yhdistettävissä sisällöntuoton riittämättömyyteen, sillä tämä kieli siitä, että ihmiset eivät välttämättä seuranneet NHLGameria kaikissa sosiaalisen median alustoissa, eikä seuraamisesta ole ollut paljoa konkreettista hyötyä, koska sisältöä ei ole vastaajien mielestä tarpeeksi.
NHLGamerin tulisi tutkimustuloksien perusteella keskittyä sille tärkeimpiin alustoihin, pyrkiä tuottamaan enemmän sisältöä mahdollisuuksien rajoissa ja tehdä itselleen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, jotta sisällön saama näkyvyys voitaisiin maksimoida. Ideaalisin tilanne minimiresursseilla olisi, jos NHLGamer loisi itselleen sosiaalisen markkinoinnin suunnitelman, jossa keskittyy YouTubeen ja käyttää muita sosiaalisen median kanavia ohjatakseen käyttäjiä YouTubeen. Sisällön määrä ei olisi ongelma, sillä NHLGamerille on tarjolla roppakaupalla videomateriaalia.