TaitoPaletti - ideasta verkostoksi: Yhteiskehittämisprosessi ja palvelutarveanalyysi
Sahlberg, Niina (2019)
Sahlberg, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927647
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121927647
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveysalan muuntuvalla kentällä on tiedostettu joustavien ja asiakaslähtöisesti kohdennettujen palvelujen tarve. Uuden hallituksen sote-uudistuksen tavoitteena on vahvistaa peruspalveluita, ennaltaehkäisevää työtä, asiakaslähtöisyyttä sekä sote-ammattilaisten yhteistyötä. (Tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus ohjelma käyntiin – ”Nyt panostetaan peruspalveluihin” 2019.) Myös työhyvinvointipalvelujen kehittäminen on työkentällä saadun kokemuksen mukaan ajankohtaista ja tarpeellista. Tarpeisiin haluttiin vastata luomalla asiantuntijaverkosto, jonka palvelut ovat muokattavissa ja sovellettavissa asiakaslähtöisesti. Lisäksi asiantuntijaverkoston jäsenet hyötyvät synergiaedusta ja pääsevät osaksi luovaa työyhteisöä, joka tukee tiedon jakamista, työssäjaksamista ja konkreettista työllistymistä.
Asiantuntijaverkoston kokoaminen toteutettiin yhteiskehittämisen keinoin. Yhteiskehittämistapaamisten tavoitteena oli ryhmäytyminen, yhteisen vision rakentuminen, sitoutuminen sekä Canvas-liiketoimintasuunnitelman mukaisten asiakassegmenttien ja arvolupauksen kokoaminen. Yhteiskehittämistapaamisten pohjalta tehtiin palvelutarveanalyysi, jonka tavoitteena oli selvittää, millaisille verkoston tuottamille palveluille on kysyntää. Palvelutarveanalyysin perusteella koottiin asiakastuotematriisi, joka pohjustaa markkinointia.
Tuloksena on asiantuntijaverkosto, joka on yhteiskehittämisprosessissa sitoutunut yhteistyöhön, kehittänyt palvelujaan sekä asettanut palveluilleen asiakassegmentit ja arvolupauksen. Tuloksena on myös koonti mahdollisista asiakasryhmistä ja ajankohtaisesti tarvittavista palveluista. Johtopäätökseksi muodostui, että asiantuntijaverkoston palveluille on kysyntää, ja verkostoon osallistuminen voi tukea jäsenten työllistymistä. Verkoston rakentamisen ja palvelutarveanalyysin pohjalta syntyi kokonaisuus, jossa verkosto tuottaa tarpeellisia ja kohdennettuja palveluja erilaisille organisaatioille.
Asiantuntijaverkoston kokoaminen toteutettiin yhteiskehittämisen keinoin. Yhteiskehittämistapaamisten tavoitteena oli ryhmäytyminen, yhteisen vision rakentuminen, sitoutuminen sekä Canvas-liiketoimintasuunnitelman mukaisten asiakassegmenttien ja arvolupauksen kokoaminen. Yhteiskehittämistapaamisten pohjalta tehtiin palvelutarveanalyysi, jonka tavoitteena oli selvittää, millaisille verkoston tuottamille palveluille on kysyntää. Palvelutarveanalyysin perusteella koottiin asiakastuotematriisi, joka pohjustaa markkinointia.
Tuloksena on asiantuntijaverkosto, joka on yhteiskehittämisprosessissa sitoutunut yhteistyöhön, kehittänyt palvelujaan sekä asettanut palveluilleen asiakassegmentit ja arvolupauksen. Tuloksena on myös koonti mahdollisista asiakasryhmistä ja ajankohtaisesti tarvittavista palveluista. Johtopäätökseksi muodostui, että asiantuntijaverkoston palveluille on kysyntää, ja verkostoon osallistuminen voi tukea jäsenten työllistymistä. Verkoston rakentamisen ja palvelutarveanalyysin pohjalta syntyi kokonaisuus, jossa verkosto tuottaa tarpeellisia ja kohdennettuja palveluja erilaisille organisaatioille.