OPPITUNTI KOULUKIUSAAMISESTA KITEEN ARPPEN KOULUN 7.-LUOKKALAISILLE
Mustonen, Terhi (2019)
Mustonen, Terhi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827510
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827510
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Kiusaaminen tarkoittaa puolustuskyvyttömän toistuvaa ja tahallista vahingoittamista. Yleisin määritelmä kiusaamisesta on, että se sisältää pitkäaikaista ja toistuvaa, henkistä, ruumiillista tai sosiaalista väkivaltaa, jossa kohteena on yksi ihminen tai ryhmä. Kiusatun oma kokemus on tärkeää määrittäessä kiusaamista. Useimpien tutkimusten mukaan Suomessa kiusaamista on peruskoululaisten joukossa 5-15 prosenttia. Kiusaaminen on vahingollista kiusatulle, kiusaajalle ja yhteisölle sen ympärillä. Kiusaaminen vaikuttaa oppilaan itsetuntoon, mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen, sosiaaliseen asemaan ja tulevaisuuteen. Tiedon lisääminen koulukiusaamisesta on yksi keino ehkäistä koulukiusaamista oppilaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kiteen Arppen koulu. Opinnäytetyön tarkoitus oli vaikuttaa asenneilmapiiriin Kiteen Arppen koulun yläkoululaisten keskuudessa. Opinnäytetyön tavoite oli lisätä Kiteen Arppen koulun oppilaiden tietoisuutta koulukiusaamisesta. Tehtävänä oli opinnäytetyössä oppitunnin pitäminen koulukiusaamisesta Kiteen Arppen koulun 7.luokan oppilaille.
Hyviä jatkotutkimusideoita ovat työn kehittäminen muille kouluille ja ikäluokille sopivaksi. Tietoa voidaan hyödyntää opettajille tarkoitettuun koulutukseen koulukiusaamisesta. Työtä pystytään soveltamaan myös työpaikkakiusaamiseen liittyvään koulutukseen. Abstract
Bullying means damaging a defenseless person repeatedly and intentionally. The most common definition of bullying is that it includes long-term and repeated, mental, physical, or social violence targeted at one person or a group. The personal experience of the bullied is important in determining bullying. According to most studies, between 5% and 15% of pupils experience bullying in Finnish comprehensive schools. Bullying is harmful to the bully, the bullied and the community around it. Being bullied affects the bullied person's self-esteem, mental health, physical health, social status, and future. One way to prevent bullying among pupils is to raise awareness of the phenomenon.
The thesis was commissioned by Arppe Upper Comprehensive School in Kitee. The purpose of this thesis was to influence the attitude towards bullying among the pupils of Arppe Upper Comprehensive School. The aim of the thesis was to raise awareness of bullying among pupils in the aforementioned school. The thesis assignment was to give a lesson on bullying at school for the 7th graders at Arppe Upper Comprehensive School in Kitee.
Good ideas for further research include developing the thesis to suit other schools and age groups. The information can be used to educate teachers about bullying at school. The thesis can also be applied to training related to bullying at work.
Kiusaaminen tarkoittaa puolustuskyvyttömän toistuvaa ja tahallista vahingoittamista. Yleisin määritelmä kiusaamisesta on, että se sisältää pitkäaikaista ja toistuvaa, henkistä, ruumiillista tai sosiaalista väkivaltaa, jossa kohteena on yksi ihminen tai ryhmä. Kiusatun oma kokemus on tärkeää määrittäessä kiusaamista. Useimpien tutkimusten mukaan Suomessa kiusaamista on peruskoululaisten joukossa 5-15 prosenttia. Kiusaaminen on vahingollista kiusatulle, kiusaajalle ja yhteisölle sen ympärillä. Kiusaaminen vaikuttaa oppilaan itsetuntoon, mielenterveyteen, fyysiseen terveyteen, sosiaaliseen asemaan ja tulevaisuuteen. Tiedon lisääminen koulukiusaamisesta on yksi keino ehkäistä koulukiusaamista oppilaiden keskuudessa.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kiteen Arppen koulu. Opinnäytetyön tarkoitus oli vaikuttaa asenneilmapiiriin Kiteen Arppen koulun yläkoululaisten keskuudessa. Opinnäytetyön tavoite oli lisätä Kiteen Arppen koulun oppilaiden tietoisuutta koulukiusaamisesta. Tehtävänä oli opinnäytetyössä oppitunnin pitäminen koulukiusaamisesta Kiteen Arppen koulun 7.luokan oppilaille.
Hyviä jatkotutkimusideoita ovat työn kehittäminen muille kouluille ja ikäluokille sopivaksi. Tietoa voidaan hyödyntää opettajille tarkoitettuun koulutukseen koulukiusaamisesta. Työtä pystytään soveltamaan myös työpaikkakiusaamiseen liittyvään koulutukseen.
Bullying means damaging a defenseless person repeatedly and intentionally. The most common definition of bullying is that it includes long-term and repeated, mental, physical, or social violence targeted at one person or a group. The personal experience of the bullied is important in determining bullying. According to most studies, between 5% and 15% of pupils experience bullying in Finnish comprehensive schools. Bullying is harmful to the bully, the bullied and the community around it. Being bullied affects the bullied person's self-esteem, mental health, physical health, social status, and future. One way to prevent bullying among pupils is to raise awareness of the phenomenon.
The thesis was commissioned by Arppe Upper Comprehensive School in Kitee. The purpose of this thesis was to influence the attitude towards bullying among the pupils of Arppe Upper Comprehensive School. The aim of the thesis was to raise awareness of bullying among pupils in the aforementioned school. The thesis assignment was to give a lesson on bullying at school for the 7th graders at Arppe Upper Comprehensive School in Kitee.
Good ideas for further research include developing the thesis to suit other schools and age groups. The information can be used to educate teachers about bullying at school. The thesis can also be applied to training related to bullying at work.