Sairaanhoitajaopiskelijoiden kokemuksia potilasturvallisuudesta : Kokemusten hyödyntäminen simulaatio-oppimisessa
Myllärinen, Katri; Rauhala, Roope (2019)
Myllärinen, Katri
Rauhala, Roope
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827431
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827431
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää Saimaan ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden merkityksellisiä oppimiskokemuksia potilasturvallisuudesta ja tuottaa simulaatioharjoitus tuloksien pohjalta. Tämä toiminnallinen opinnäytetyö oli osa suurempaa kansainvälistä Sharing Learning from Practice to improve Patient Safety -projektia (SLIPPS), jonka tavoitteena on parantaa potilasturvallisuuden osaamista ja opettamista. Opiskelijoiden merkityksellisiä oppimiskokemuksia jaetaan eri maiden välillä.
Potilasturvallisuutta on tutkittu Suomessa melko paljon, mutta opiskelijoiden näkökulmasta varsin vähän. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enemmän hoitajien, lääkärien sekä potilaiden kokemuksiin. Paljon on myös tutkittu erilaisiin toimenpiteisiin ja infektioihin liittyvää potilasturvallisuutta. Opinnäytetyöhön haettiin näyttöön perustuvaa tietoa kirjaston tietokannoista. Tiedonhaku toteutettiin systemoidusti käyttämällä sopivia hakusanoja ja niiden yhdistelmiä.
Tuotettu simulaatioharjoitus testattiin päivystyshoitotyön kurssia suorittavien opiskelijoiden kanssa. Simulaatioharjoituksen potilastapaus oli päivystyksellinen aivoverenkiertohäiriö. Harjoituksen tärkeimmiksi oppimistavoitteiksi merkityksellisistä oppimiskokemuksista nousi potilaan systemaattinen tutkiminen ja ammatillinen kommunikointi ISBAR-menetelmää käyttäen.
Tuloksien perusteella opiskelijat kokivat simulaatio-oppimisen parhaimpana opiskelumuotona verrattuna teoriaopetukseen, sen käytännönläheisyyden takia, vaikka monet opiskelijoista kokevat simulaatiotilanteen jännittävänä. Opiskelijat kokivat simulaatioharjoituksen kehittäneen heitä parhaiten tiimityössä, työnjaossa, kommunikoinnissa sekä ABDCE- protokollan toteuttamisessa. Kehitettäväksi kohteeksi nousi selkeän tehtävänjaon antaminen ennen simulaatioharjoituksen alkamista. Myös aikaa simulaatioharjoituksen toteuttamiseen olisi voinut olla enemmän. Opinnäytetyön ansiosta Saimaan ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajat saivat hyödyllistä tietoa simulaatiosta ja pystyvät hyödyntämään simulaatiota tulevassa opetuksessa. Myös muut projektiin osallistuvat maat voivat hyödyntää saatuja tuloksia.
Potilasturvallisuutta on tutkittu Suomessa melko paljon, mutta opiskelijoiden näkökulmasta varsin vähän. Aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enemmän hoitajien, lääkärien sekä potilaiden kokemuksiin. Paljon on myös tutkittu erilaisiin toimenpiteisiin ja infektioihin liittyvää potilasturvallisuutta. Opinnäytetyöhön haettiin näyttöön perustuvaa tietoa kirjaston tietokannoista. Tiedonhaku toteutettiin systemoidusti käyttämällä sopivia hakusanoja ja niiden yhdistelmiä.
Tuotettu simulaatioharjoitus testattiin päivystyshoitotyön kurssia suorittavien opiskelijoiden kanssa. Simulaatioharjoituksen potilastapaus oli päivystyksellinen aivoverenkiertohäiriö. Harjoituksen tärkeimmiksi oppimistavoitteiksi merkityksellisistä oppimiskokemuksista nousi potilaan systemaattinen tutkiminen ja ammatillinen kommunikointi ISBAR-menetelmää käyttäen.
Tuloksien perusteella opiskelijat kokivat simulaatio-oppimisen parhaimpana opiskelumuotona verrattuna teoriaopetukseen, sen käytännönläheisyyden takia, vaikka monet opiskelijoista kokevat simulaatiotilanteen jännittävänä. Opiskelijat kokivat simulaatioharjoituksen kehittäneen heitä parhaiten tiimityössä, työnjaossa, kommunikoinnissa sekä ABDCE- protokollan toteuttamisessa. Kehitettäväksi kohteeksi nousi selkeän tehtävänjaon antaminen ennen simulaatioharjoituksen alkamista. Myös aikaa simulaatioharjoituksen toteuttamiseen olisi voinut olla enemmän. Opinnäytetyön ansiosta Saimaan ammattikorkeakoulun hoitotyön opettajat saivat hyödyllistä tietoa simulaatiosta ja pystyvät hyödyntämään simulaatiota tulevassa opetuksessa. Myös muut projektiin osallistuvat maat voivat hyödyntää saatuja tuloksia.