Sateenkaarimetsä: Yhteisötaideprojekti päiväkodissa viisivuotiaiden lasten kanssa
Huotari, Katja; Karonen, Julianna (2019)
Huotari, Katja
Karonen, Julianna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827411
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827411
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää miten lasten osallisuus ja yhteisöllisyys näkyvät yhteisötaideprojektin aikana. Opinnäytetyössä toteutettiin yhteisötaideprojektina metsäaiheinen teos vanerille viisivuotiaiden lasten kanssa. Yhteistyökumppanina toimi Hyvinkäällä sijaitseva taidepainotteinen Touhulan päiväkoti Ilona.
Tietoperustassa käsiteltiin kuvataidekasvatusta varhaiskasvatuksessa, osallisuutta, yhteisöllisyyttä, projektioppimista ja yhteisötaidetta. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tutkimuksellisena menetelmänä projektin aikana käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä videointia. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Valmis teos esiteltiin näyttelynä ja sijoitetaan päiväkodin seinälle, jotta siihen voidaan palata lasten kanssa.
Tutkimustulosten mukaan yhteisötaideprojekti lisää lasten osallisuutta, yhteisöllisyyttä sekä ymmärrystä projektista. Palautteesta ilmeni, että projektityöskentely on menetelmänä sopiva ja jatkojalostuksen arvoinen. Lapset pitivät yhdessä työskentelystä ja siitä, että saivat osallistua teoksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Johtopäätöksenä todetaan, että yhteisötaide lisää lasten osallisuutta sekä yhteisöllisyyttä ja sopii menetelmäksi varhaiskasvatuksessa.
Tietoperustassa käsiteltiin kuvataidekasvatusta varhaiskasvatuksessa, osallisuutta, yhteisöllisyyttä, projektioppimista ja yhteisötaidetta. Opinnäytetyö oli toiminnallinen ja tutkimuksellisena menetelmänä projektin aikana käytettiin osallistuvaa havainnointia sekä videointia. Analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Valmis teos esiteltiin näyttelynä ja sijoitetaan päiväkodin seinälle, jotta siihen voidaan palata lasten kanssa.
Tutkimustulosten mukaan yhteisötaideprojekti lisää lasten osallisuutta, yhteisöllisyyttä sekä ymmärrystä projektista. Palautteesta ilmeni, että projektityöskentely on menetelmänä sopiva ja jatkojalostuksen arvoinen. Lapset pitivät yhdessä työskentelystä ja siitä, että saivat osallistua teoksen suunnitteluun ja toteuttamiseen. Johtopäätöksenä todetaan, että yhteisötaide lisää lasten osallisuutta sekä yhteisöllisyyttä ja sopii menetelmäksi varhaiskasvatuksessa.