Arbetsgrupper inom reality tv-produktioner: Gruppdynamik, hierarki och ledarskap
Suomi, Ronja (2019)
Suomi, Ronja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827397
Tiivistelmä
Mitt examensarbete handlar om arbetsgrupper inom reality tv-produktioner i Finland. I
arbetet undersöks utformningen och gruppsykologin i arbetsgrupper i tv-branschen.
Arbetet inleds med en teoridel som behandlar gruppdynamik, roller och normer,
hierarki och ledarskap. Förutom denna socialpsykologiska vinkel innefattar teorin också
uppbyggnaden av den audiovisuella branschens produktionsprocesser och
arbetsgrupper. I arbetet förklaras också reality tv:s bakgrund och historia. Som bas för
teorin används ämnesrelaterad facklitteratur. Arbetet är en fallstudie av arbetsgrupperna
som jag själv varit med i och som producerat The Voice of Finland 7, SuomiLOVE 5
och Selviytyjät Suomi 3. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer har mina kollegor
med antingen samma eller olika arbetsuppgift än jag själv intervjuats för att utreda hur
de har upplevt tv-branschen och den gemensamma arbetsgruppen. Arbetet tar även upp
mina egna erfarenheter från de tre produktionerna i fråga. Syftet med arbetet är att
producera kunskap om fungerande arbetsgrupper och utreda hur man främjar välmående
hos arbetstagarna inom tv-branschen. Resultatet visar att uppfattningen av
arbetsgruppen inte beror på arbetsuppgiften, utan har mera att göra med individernas
egen personlighet och attityd. Arbetsgrupperna inom branschen är hierarkiskt
uppbyggda, men gruppstorleken och gruppernas kohesion påverkar hur arbetsgruppens
slutliga hierarkiska struktur byggs upp. Bra och fungerande arbetsgrupper är från
grunden uppbyggda med arbetstagarnas fysiska och psykiska välmående i åtanke. I
arbetet kom det också fram att arbetstagarna inom branschen är väldigt lika till sinnet.
arbetet undersöks utformningen och gruppsykologin i arbetsgrupper i tv-branschen.
Arbetet inleds med en teoridel som behandlar gruppdynamik, roller och normer,
hierarki och ledarskap. Förutom denna socialpsykologiska vinkel innefattar teorin också
uppbyggnaden av den audiovisuella branschens produktionsprocesser och
arbetsgrupper. I arbetet förklaras också reality tv:s bakgrund och historia. Som bas för
teorin används ämnesrelaterad facklitteratur. Arbetet är en fallstudie av arbetsgrupperna
som jag själv varit med i och som producerat The Voice of Finland 7, SuomiLOVE 5
och Selviytyjät Suomi 3. Med hjälp av semistrukturerade intervjuer har mina kollegor
med antingen samma eller olika arbetsuppgift än jag själv intervjuats för att utreda hur
de har upplevt tv-branschen och den gemensamma arbetsgruppen. Arbetet tar även upp
mina egna erfarenheter från de tre produktionerna i fråga. Syftet med arbetet är att
producera kunskap om fungerande arbetsgrupper och utreda hur man främjar välmående
hos arbetstagarna inom tv-branschen. Resultatet visar att uppfattningen av
arbetsgruppen inte beror på arbetsuppgiften, utan har mera att göra med individernas
egen personlighet och attityd. Arbetsgrupperna inom branschen är hierarkiskt
uppbyggda, men gruppstorleken och gruppernas kohesion påverkar hur arbetsgruppens
slutliga hierarkiska struktur byggs upp. Bra och fungerande arbetsgrupper är från
grunden uppbyggda med arbetstagarnas fysiska och psykiska välmående i åtanke. I
arbetet kom det också fram att arbetstagarna inom branschen är väldigt lika till sinnet.