Eikö oo mitään tekemistä vapaa-ajalle? Nuorten hyvinvointia tukevan toimintakokonaisuuden kehittäminen Juhani Ahon koululle
Hartikainen, Terhi; Hyvölä, Anniina (2019)
Hartikainen, Terhi
Hyvölä, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827327
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121827327
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli toiminnallinen kehittämistyö. Tarkoituksena oli kehittää Juhani Ahon koululle toimintakokonaisuus, jossa nuoret pääsevät tutustumaan Iisalmen vapaa-ajanviettomahdollisuuksiin. Idea lähti Juhani Ahon koulun tarpeesta reagoida keväällä 2018 huomiota herättäneeseen nuorten päihdekäyttäytymiseen ja levottomuuteen julkisilla paikoilla. Nuoria haluttiin ohjata löytämään mielekkäitä vapaa-ajan toimintoja hyvinvoinnin tueksi.
Tavoitteena oli koota kehittämisehdotuksia toimintakokonaisuudesta Juhani Ahon koululle. Toimintakokonaisuutta kehitettiin vastaamaan paremmin Juhani Ahon koulun toiveita. Kehittämistehtävinä oli selvittää, mitkä asiat ovat toimivia toimintakokonaisuudessa, mitä asioita toimintakokonaisuudessa tulee kehittää, sekä miten hyvinvointiteema koetaan osana toimintakokonaisuutta.
Toimintakokonaisuus koostui viidestä toimintakerrasta, joiden teemana oli hyvinvointi. Toimintakertojen aiheet jaoteltiin hyvinvoinnin osatekijöiden mukaan fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen, materiaaliseen ja koettuun hyvinvointiin. Toimintakerrat järjestettiin toimintapaikoissa, joissa 7. luokan nuoria tutustutettiin Iisalmen vapaa-ajanviettomahdollisuuksiin toiminnallisten tuokioiden avulla. Toimintakokonaisuuden järjestämiseen oli käytössä OLVI-säätiön Savonia-ammattikorkeakoululle myöntämä rahoitus.
Toimintakokonaisuudesta kerättiin palautetta toimintaan osallistuneille nuorille tehdyn kyselyn ja koulusosionomin haastattelun avulla. Palautteen mukaan toimintakokonaisuus antoi monipuolista tietoa Iisalmen vapaa-ajanviettomahdollisuuksista. Teemaan, sisältöön ja toiminnallisiin työmenetelmiin oltiin tyytyväisiä ja toimintakokonaisuuden jatkamista kannatettiin. Toimintakerroille toivottiin toiminnallisten työmenetelmien lisäämistä sekä Juhani Ahon koulun opettajien ammattitaidon hyödyntämistä.
Kehittämistyössä kerätyllä aineistolla saatiin kehitettyä toimintakokonaisuus ja sen kannattavuudesta saatiin näyttöä. Juhani Ahon koulun on mahdollista käyttää toimintakokonaisuudesta saatua aineistoa. Sitä voidaan soveltaa nuorten tarpeiden mukaisesti ja mahdollisesti myös liittää osaksi opetussuunnitelmaa. The thesis was a functional development work. The aim was to develop an activity model for Juhani Aho Lower Secondary School, where youth will get to know the leisure activities of the town of Iisalmi. The idea came from the need of Juhani Aho school to respond to intoxicant use and restlessness of youth in public places in spring 2018. The aim was to guide youth to find pleasant leisure activities to support their wellbeing.
The aim was to compile development proposals and make an activity model to the Juhani Aho Lower Secondary School. This would make it more responsive to the needs of youth and Juhani Aho school. The development tasks in the thesis were to find out what is working well in the activity model, what needs to be developed, and how the wellbeing theme is perceived as part of the activity model.
The activity model consisted of five sessions with the theme of wellbeing. The subjects of the sessions were divided into physical, mental, social, material and experimental wellbeing according to the components of wellbeing. The sessions were organized at places where youth in the 7th grade were introduced to the leisure activities of Iisalmi by using functional methods. The activity model was funded by funding provided by OLVI Foundation to Savonia University of Applied Sciences.
Feedback on the activity model was collected by an enquiry for youth and an interview with the Bachelor of Social Services in school. According to the feedback, the activity model provided diverse information on the leisure activities in Iisalmi. Respondents were content with the theme, contents and functional working methods and supported the idea to continue the activities. They hoped that there would be more functional working methods and utilization of the skills of the teachers at Juhani Aho school.
The collected material helped to develop the activity model and provided evidence of its profitability. It is possible for Juhani Aho Lower Secondary School to use the material of activity model. It can be applied to meet the needs of youth and school curriculum.
Tavoitteena oli koota kehittämisehdotuksia toimintakokonaisuudesta Juhani Ahon koululle. Toimintakokonaisuutta kehitettiin vastaamaan paremmin Juhani Ahon koulun toiveita. Kehittämistehtävinä oli selvittää, mitkä asiat ovat toimivia toimintakokonaisuudessa, mitä asioita toimintakokonaisuudessa tulee kehittää, sekä miten hyvinvointiteema koetaan osana toimintakokonaisuutta.
Toimintakokonaisuus koostui viidestä toimintakerrasta, joiden teemana oli hyvinvointi. Toimintakertojen aiheet jaoteltiin hyvinvoinnin osatekijöiden mukaan fyysiseen, psyykkiseen, sosiaaliseen, materiaaliseen ja koettuun hyvinvointiin. Toimintakerrat järjestettiin toimintapaikoissa, joissa 7. luokan nuoria tutustutettiin Iisalmen vapaa-ajanviettomahdollisuuksiin toiminnallisten tuokioiden avulla. Toimintakokonaisuuden järjestämiseen oli käytössä OLVI-säätiön Savonia-ammattikorkeakoululle myöntämä rahoitus.
Toimintakokonaisuudesta kerättiin palautetta toimintaan osallistuneille nuorille tehdyn kyselyn ja koulusosionomin haastattelun avulla. Palautteen mukaan toimintakokonaisuus antoi monipuolista tietoa Iisalmen vapaa-ajanviettomahdollisuuksista. Teemaan, sisältöön ja toiminnallisiin työmenetelmiin oltiin tyytyväisiä ja toimintakokonaisuuden jatkamista kannatettiin. Toimintakerroille toivottiin toiminnallisten työmenetelmien lisäämistä sekä Juhani Ahon koulun opettajien ammattitaidon hyödyntämistä.
Kehittämistyössä kerätyllä aineistolla saatiin kehitettyä toimintakokonaisuus ja sen kannattavuudesta saatiin näyttöä. Juhani Ahon koulun on mahdollista käyttää toimintakokonaisuudesta saatua aineistoa. Sitä voidaan soveltaa nuorten tarpeiden mukaisesti ja mahdollisesti myös liittää osaksi opetussuunnitelmaa.
The aim was to compile development proposals and make an activity model to the Juhani Aho Lower Secondary School. This would make it more responsive to the needs of youth and Juhani Aho school. The development tasks in the thesis were to find out what is working well in the activity model, what needs to be developed, and how the wellbeing theme is perceived as part of the activity model.
The activity model consisted of five sessions with the theme of wellbeing. The subjects of the sessions were divided into physical, mental, social, material and experimental wellbeing according to the components of wellbeing. The sessions were organized at places where youth in the 7th grade were introduced to the leisure activities of Iisalmi by using functional methods. The activity model was funded by funding provided by OLVI Foundation to Savonia University of Applied Sciences.
Feedback on the activity model was collected by an enquiry for youth and an interview with the Bachelor of Social Services in school. According to the feedback, the activity model provided diverse information on the leisure activities in Iisalmi. Respondents were content with the theme, contents and functional working methods and supported the idea to continue the activities. They hoped that there would be more functional working methods and utilization of the skills of the teachers at Juhani Aho school.
The collected material helped to develop the activity model and provided evidence of its profitability. It is possible for Juhani Aho Lower Secondary School to use the material of activity model. It can be applied to meet the needs of youth and school curriculum.