OLEN OPPINUT PALJON TÄRKEITÄ ASIOITA: Kotoutumista ja osallisuutta tukevaa ryhmätoimintaa
Jokinen, Erika (2019)
Jokinen, Erika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727288
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727288
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää työvoimapoliittisen kotoutumiskoulutuksen ulkopuolella olevien maahanmuuttajien kokemuksia erään keskisuuren eteläsuomalaisen kaupungin järjestämästä kurssimuotoisesta ryhmätoiminnasta ja sitä, sisältääkö kurssi elementtejä, jotka tukevat maahanmuuttajan kotoutumista ja osallisuutta.
Tutkimusotteeni oli laadullinen ja tutkimusaineistoni koostui ryhmätoimintaan osallistuneiden maahanmuuttajien antamista kurssipalautteista. Tutkimusaineistoni oli valmiiksi tiivistetty ja koottu yhteen sekä anonymisoitu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui käsitteistä kotouttaminen, kotoutuminen ja osallisuus sekä aihealueesta tehtyihin aikaisempiin tutkimuksista. Kotoutumisen ja osallisuuden kannalta keskeisiä palautteiden kautta havaittavia asioita oli kielen oppiminen, yhteiskunta- ja kulttuuritietoisuus sekä positiivinen yhdessä tekeminen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kurssille osallistuneet maahanmuuttajat kokivat tärkeänä uuden asuinmaan kielen ja yhteiskunnan sääntöjen, tapojen ja normien oppimisen. Muihin tutustuminen, yhdessä tekeminen, hyväksyvä ja turvallinen ilmapiiri koetiin myös tärkeänä. Tulokset vahvistavat aiempaa tietoa ja tutkimusta maahanmuuttajien kotoutumista ja osallisuutta edistävistä ja tukevista asioista. The aim of this thesis was to find out the experiences of immigrants outside the labor market integration education about the course group activities organized by a medium-sized southern Finnish city and whether the course contains elements that support the immigrant's integration and inclusion.
My research approach was qualitative and my research material consisted of course feedback from immigrants who participated in group activities. My research material was pre-compressed and compiled and anonymized.
The material was analyzed by inductive content analysis. The theoretical framework of the study consisted of the concepts of integration and inclusion, and previous research in the subject area. Feedback on language learning, social and cultural awareness and positive co-operation were key issues for integration and inclusion.
The research results showed that the immigrants who attended the course considered it important to learn the language and rules, customs and norms of the new country of residence. Getting to know others, working together, accepting and safe atmosphere was also seen as important. The results reinforce previous knowledge and research on issues that promote and support immigrant integration and inclusion.
Tutkimusotteeni oli laadullinen ja tutkimusaineistoni koostui ryhmätoimintaan osallistuneiden maahanmuuttajien antamista kurssipalautteista. Tutkimusaineistoni oli valmiiksi tiivistetty ja koottu yhteen sekä anonymisoitu. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui käsitteistä kotouttaminen, kotoutuminen ja osallisuus sekä aihealueesta tehtyihin aikaisempiin tutkimuksista. Kotoutumisen ja osallisuuden kannalta keskeisiä palautteiden kautta havaittavia asioita oli kielen oppiminen, yhteiskunta- ja kulttuuritietoisuus sekä positiivinen yhdessä tekeminen.
Tutkimustulokset osoittivat, että kurssille osallistuneet maahanmuuttajat kokivat tärkeänä uuden asuinmaan kielen ja yhteiskunnan sääntöjen, tapojen ja normien oppimisen. Muihin tutustuminen, yhdessä tekeminen, hyväksyvä ja turvallinen ilmapiiri koetiin myös tärkeänä. Tulokset vahvistavat aiempaa tietoa ja tutkimusta maahanmuuttajien kotoutumista ja osallisuutta edistävistä ja tukevista asioista.
My research approach was qualitative and my research material consisted of course feedback from immigrants who participated in group activities. My research material was pre-compressed and compiled and anonymized.
The material was analyzed by inductive content analysis. The theoretical framework of the study consisted of the concepts of integration and inclusion, and previous research in the subject area. Feedback on language learning, social and cultural awareness and positive co-operation were key issues for integration and inclusion.
The research results showed that the immigrants who attended the course considered it important to learn the language and rules, customs and norms of the new country of residence. Getting to know others, working together, accepting and safe atmosphere was also seen as important. The results reinforce previous knowledge and research on issues that promote and support immigrant integration and inclusion.