Kehitysvammaisen lapsen itsetunnon kehityksen tukeminen varhaiskasvatuksessa : Kirjallisuuskatsaus
Hakala, Tuuli (2019)
Hakala, Tuuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727281
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727281
Tiivistelmä
Itsetunnon kehitys alkaa jo hyvin pienenä ja jatkuu koko elämän ajan. Varhaislapsuus on tärkeää aikaa itsetunnon hyvän pohjan luomiselle.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tutkittua tietoa siitä, kuinka varhaiskasvatuksessa voidaan tukea kehitysvammaisen lapsen itsetunnon kehitystä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa oli sovellettu narratiivista sekä systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tiedonhakuja tehtiin useaan tietokantaan, muun muassa Jecer-, Journal-, Ebsco- ja kotimaisten yliopistojen tietokantoihin ja tämän lisäksi käytettiin manuaalista hakua. Pitkän hakuprosessin päätteeksi aineistoksi valikoitui kaksi tutkimusta, joista toinen oli kotimainen ja toinen kansainvälinen.
Teoriaosuus opinnäytetyössä koostuu lapsen itsetuntoa käsittelevästä luvusta sekä kehitysvammaisuudesta kertovasta luvusta. Tulosten mukaan kehitysvammaisen lapsen itsetuntoon voidaan vaikuttaa varhaiskasvatuksessa monella tavalla: esimerkiksi kiinnittämällä huomiota päiväkodin toimintakulttuuriin, tukemalla lapsen osallisuutta monipuolisesti, esimerkiksi käytetään tarvittaessa apuvälineitä, sekä huomioimalla jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet. Yläluokiksi kirjallisuuskatsauksessa muodostuivat toimintakulttuuri, kasvattaja, perusturvallinen kasvatusilmapiiri, vuorovaikutus, huomiointi, lapsen yksilöllisyyden tunnistaminen sekä mahdollisuus toiminnalle. Tulosten sekä muun kirjallisuuden pohjalta tuotettiin opas Alavuden varhaiskasvatukseen, kuinka he voisivat tukea kehitysvammaisen lapsen itsetuntoa varhaiskasvatuksessa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää tutkittua tietoa siitä, kuinka varhaiskasvatuksessa voidaan tukea kehitysvammaisen lapsen itsetunnon kehitystä. Tutkimus toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jossa oli sovellettu narratiivista sekä systemaattista kirjallisuuskatsausta. Tiedonhakuja tehtiin useaan tietokantaan, muun muassa Jecer-, Journal-, Ebsco- ja kotimaisten yliopistojen tietokantoihin ja tämän lisäksi käytettiin manuaalista hakua. Pitkän hakuprosessin päätteeksi aineistoksi valikoitui kaksi tutkimusta, joista toinen oli kotimainen ja toinen kansainvälinen.
Teoriaosuus opinnäytetyössä koostuu lapsen itsetuntoa käsittelevästä luvusta sekä kehitysvammaisuudesta kertovasta luvusta. Tulosten mukaan kehitysvammaisen lapsen itsetuntoon voidaan vaikuttaa varhaiskasvatuksessa monella tavalla: esimerkiksi kiinnittämällä huomiota päiväkodin toimintakulttuuriin, tukemalla lapsen osallisuutta monipuolisesti, esimerkiksi käytetään tarvittaessa apuvälineitä, sekä huomioimalla jokaisen lapsen yksilölliset tarpeet. Yläluokiksi kirjallisuuskatsauksessa muodostuivat toimintakulttuuri, kasvattaja, perusturvallinen kasvatusilmapiiri, vuorovaikutus, huomiointi, lapsen yksilöllisyyden tunnistaminen sekä mahdollisuus toiminnalle. Tulosten sekä muun kirjallisuuden pohjalta tuotettiin opas Alavuden varhaiskasvatukseen, kuinka he voisivat tukea kehitysvammaisen lapsen itsetuntoa varhaiskasvatuksessa.