Varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuus ja osaaminen lastensuojeluilmoituksesta ja sen tekemisestä
Kipsala, Niina; Lewis, Laura (2019)
Kipsala, Niina
Lewis, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727277
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tavoitteena oli selvittää Varhaiskasvatuksen opettajien tietoisuutta ja osaamista lastensuojeluilmoituksesta ja sen tekemisestä. Tutkimuksen tarkoituksena oli kerätä tietoa varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksista liittyen lastensuojeluilmoitukseen.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa haastateltaville annettiin haastattelukysymykset etukäteen pohdittaviksi. Haastattelimme yhdeksää varhaiskasvatuksen opettajaa Keuruun varhaiskasvatuksen kolmesta eri yksiköstä. Haastatteluun osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat olivat eri koulutustaustaisia sekä heidän työkokemuksensa vaihteli kolmesta vuodesta kolmeenkymmeneen vuoteen.
Tutkimuksen kautta kävi ilmi, 1980-1990-luvulla lastensuojeluilmoituksia tehtiin vain äärimmäisissä tilanteissa, vaikka jälkikäteen ajateltuna tarve sen tekemiselle olisi ollut ajankohtainen. Viime vuosien aikana tietoisuus lastensuojelusta sekä lastensuojeluilmoituksesta on kasvanut varhaiskasvattajien keskuudessa ja tämän myötä mielikuva siitä on muuttunut positiivisemmaksi kynnys lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on madaltunut. Lastensuojeluilmoitus koettiin nyt ennemminkin työvälineenä kuin työtä vaikeuttavana tekijänä. Sosiaalihuollon kanssa tehtävä yhteistyö koettiin joissain määrin riittämättömäksi ja sitä tulisi tulevaisuudessa kehittää, vaikka parannusta on tapahtunut lähivuosina. The aim of the study was to examine the awareness and know-how of child welfare reporting among kindergarten teachers. The purpose of the study was to collect information about the experiences of kindergarten teachers concerning child welfare reporting.
The study was carried out as qualitative research. The research method was semistructured theme interviews for which the interviewees received the questions in advance. Nine kindergarten teachers from three units of Keuruu’s Early Childhood Education Unit were interviewed. The teachers who participated in the interviews had different educational backgrounds, and their working experience varied from three to thirty years.
Based on the results, in the 1980’s and 1990’s, a child welfare report was made only in extreme situations, even though, with hindsight, there would have been a need for it. In the past few years, the knowledge of child welfare and child welfare reporting had grown among the professionals of early childhood education, and therefore, the image of the report had become more positive, and the threshold for making the report had also become lower. The child welfare report is now seen as a tool rather than an obstacle. Cooperation with social welfare was described to some extent as insufficient, and it should be developed further in the future, even though improvement has been made in the recent years.
Tutkimus toteutettiin laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä toimi puolistrukturoitu teemahaastattelu, jossa haastateltaville annettiin haastattelukysymykset etukäteen pohdittaviksi. Haastattelimme yhdeksää varhaiskasvatuksen opettajaa Keuruun varhaiskasvatuksen kolmesta eri yksiköstä. Haastatteluun osallistuneet varhaiskasvatuksen opettajat olivat eri koulutustaustaisia sekä heidän työkokemuksensa vaihteli kolmesta vuodesta kolmeenkymmeneen vuoteen.
Tutkimuksen kautta kävi ilmi, 1980-1990-luvulla lastensuojeluilmoituksia tehtiin vain äärimmäisissä tilanteissa, vaikka jälkikäteen ajateltuna tarve sen tekemiselle olisi ollut ajankohtainen. Viime vuosien aikana tietoisuus lastensuojelusta sekä lastensuojeluilmoituksesta on kasvanut varhaiskasvattajien keskuudessa ja tämän myötä mielikuva siitä on muuttunut positiivisemmaksi kynnys lastensuojeluilmoituksen tekemiseen on madaltunut. Lastensuojeluilmoitus koettiin nyt ennemminkin työvälineenä kuin työtä vaikeuttavana tekijänä. Sosiaalihuollon kanssa tehtävä yhteistyö koettiin joissain määrin riittämättömäksi ja sitä tulisi tulevaisuudessa kehittää, vaikka parannusta on tapahtunut lähivuosina.
The study was carried out as qualitative research. The research method was semistructured theme interviews for which the interviewees received the questions in advance. Nine kindergarten teachers from three units of Keuruu’s Early Childhood Education Unit were interviewed. The teachers who participated in the interviews had different educational backgrounds, and their working experience varied from three to thirty years.
Based on the results, in the 1980’s and 1990’s, a child welfare report was made only in extreme situations, even though, with hindsight, there would have been a need for it. In the past few years, the knowledge of child welfare and child welfare reporting had grown among the professionals of early childhood education, and therefore, the image of the report had become more positive, and the threshold for making the report had also become lower. The child welfare report is now seen as a tool rather than an obstacle. Cooperation with social welfare was described to some extent as insufficient, and it should be developed further in the future, even though improvement has been made in the recent years.