Hur syns personcentrerad vård i vårdpersonalens praktiska arbete i samband med bemötande av äldre med minnessvårigheter
Pöyhönen, Pinja; West, Sara Olivia (2019)
Pöyhönen, Pinja
West, Sara Olivia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727270
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727270
Tiivistelmä
Personcentrerad vård är inte ännu ett allmänt begrepp inom finska vården och det behövs mera forskning kring personcentrerad vård (PCV). Därför gör vi detta arbete kring PCV, arbetet är ett samarbetsprojekt mellan Forsby och Stengårds mångsidiga servicecentraler. Personcentrerad vård är en närmandesätt som innebär att man ser personen som en helhet, inte bara som en patient eller klient. Centralt är personens välmående, preferenser, sociala och kulturella bakgrund. Tidigare forskning visade att vårdare oftast tror att de utför personcentrerad vård men inte gör det eller de har felaktig bild av PCV. Syftet med detta arbete var att synliggöra hur PCV syns i vårdpersonalens praktiska arbete i samband med bemötande av äldre med minnessvårigheter. För att få svar på detta ställdes frågorna ”Kan vårdarna med hjälp av kommunikation i samband med PCV öka delaktigheten för äldre personer med minnessvårigheter?” ”Hur beskriver vårdpersonalen bemötande i samband med sittjobb med äldre med minnessvårigheter?” Halvstrukturerade intervjuer användes som metod. Åtta vårdare från Forsby och Stengård intervjuades. Intervjuerna var i medeltal 27 min. långa. Resultaten indelades i fem huvudteman: Hur kommunikation och bemötande blir viktigt i vården, möjlighet till aktivitet och delaktighet, hjälpmedel och teknik som stöder ett lyckat vårdarbete, klienternas varierande humör och svåra känslor, resurser & hinder för utförande av PCV. Resultaten redovisades med hjälp av citat. Kommunikation och bemötande betonades av alla informanter som väsentlig del av vårdarbetet. Informanterna berättade att efter man har utfört en kommunikationsprocess och lärt känna klienten så kan man använda kommunikation som ett verktyg för att stöda personens delaktighet på olika nivåer. Vi upplever att vårdarna kan, med hjälp av kommunikation i samband med PCV, öka delaktigheten för äldre med minnessvårigheter. Bemötande kom upp i våra resultat som ett sätt att stöda lyckat vårdarbete. Flera av informanterna anser bemötandet vara ett verktyg för att uppnå bättre och mer personlig vård. Vi har skapat djupare förståelse för hur vårdpersonalen beskriver bemötande i samband med sitt jobb med äldre med minnessvårigheter. Vidare forskning om PCV behövs liksom att man vinner en djupare förståelse hos allmänheten.