Kontakti-improvisaation elementit ja oppiminen: Yhteisöllisen oppimisen metodi kontakti-improvisaation harjoitusprosessin tukena
Kerttula, Tiia (2019)
Kerttula, Tiia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727242
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kontakti-improvisaatiota lajina ja lähestyin sen oppimista yhteisöllisen oppimisen kautta. Tavoitteenani oli nostaa esille kontakti-improvisaation elementtejä sekä tutkia yhteisöllisen oppimisen hyödyllisyyttä tämän tutkimuksen kannalta. Tutkimusongelmiksi muotoutuivat: Minkälaisia elementtejä kontakti-improvisaatio sisältää? Miten yhteisöllinen oppiminen sopii menetelmäksi tutkia kyseistä lajia? Tämä laadullinen tutkimus pohjautuu fenomenologiseen metodiin, joka perustuu tutkijan havaintoihin ja koettuun todellisuuteen. Tutkimus työstettiin yhteisöllisen oppimisen avulla yhdessä tanssiparini kanssa.
Tutkimus tehtiin taiteellisena työskentelynä tanssiharjoitusten muodossa. Harjoituksissa perehdyttiin kontakti-improvisaatioon lajina ja sen sisältämiin elementteihin sekä tutkittiin yhteisöllisen oppimisen metodia. Tutkimukseen osallistui itseni lisäksi toinen tanssija. Kiinnostukseni improvisaatioon ja toisaalta parityöskentelyyn mahdollisti aiheen lähemmän tarkastelun kontakti-improvisaation kautta. Harjoitusprosessi suuntautui kuin itsestään kohti yhteisöllisen oppimisen kokonaisuutta, joka kuljetti tutkimusta haluttuun suuntaan. Tutkimusaineisto kerättiin tutkimuksen toiselle tanssijalle tekemieni haastatteluiden sekä havainnoivien oppimispäiväkirjojen avulla. Tulokset kerättiin taulukkojen muotoon ryhmitellen, kokonaisuuden ja prosessin havainnollistamiseksi fenomenologisen metodin tavoin.
Tutkimustulosten avulla jaoin kontakti-improvisaation kokemukset fyysisiin ja psyykkisiin elementteihin. Fyysisinä elementteinä esiin nousivat ennen kaikkea keholliset aistimukset, maadoittuminen, vapaa liike eli improvisaatio ja rutiini. Psyykkisissä elementeissä korostuivat lajin henkilökohtaisuus, luottamus ja vastuuntunto sekä itsereflektio oppimisen näkökulmasta. Nämä kaikki edellä mainitut sekä fyysiset että psyykkiset elementit mahdollistavat flow-tilan saavuttamisen kontakti-improvisaatiotilanteessa. Yhteisöllisen oppimisen metodin tarkastelu harjoitusprosessin aikana tuotti tietoa vuorovaikutuksen merkityksestä sekä oppimisen kannalta että hiljaisen tiedon esiin nostajana. Yhteisöllinen oppiminen edesauttoi yhteisen motivaation syntymistä, mikä puolestaan mahdollisti harjoitusprosessille olennaisimman, eli oppimisen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää perehtyessä kontakti-improvisaatioon tanssilajina. Tulokset osoittavat kontakti-improvisaatiolle merkityksellisiä elementtejä, joita on tärkeä tiedostaa lajin ohjaamisen näkökulmasta, mutta ne ovat myös kokijalle merkityksellistä tietoa. In my thesis I study contact improvisation as a dance style and approach its teaching through communal learning. My goal was to highlight the elements of contact improvisation and to explore the usefulness of communal learning for this study. The research problems have been: What are the elements of contact improvisation? How communal learning is suitable for exploring contact improvisation? This study was based on a phenomenological method, which is based on researcher’s observations and experiences during the study.
This research was done as an artistic study in the form of dance exercises. In the practice we introduced ourselves to contact improvisation as a dance style and searched its main elements. We also explored communal learning as a method of learning. In addition to myself, another dancer participated. The subject formed according to my own interests. My interest in improvisation and on the other hand working with partner allowed for a closer look at the topic through contact improvisation. The study was directed towards communal learning by itself, which took the research in a desired direction.
The material was collected through observational learning diaries and interviews. The other dancer who participated, is my partner and he was my interviewee in this study. The results were collected in tabular form illustrating the whole process using the phenomenological method.
The results of the study divided the experiences of contact improvisation into physical and mental elements. Physical elements were bodily sensations, grounding, improvisation and routine. The mental elements were privacy, trust and sense of responsibility as well as self-reflection from the perspective of learning. These physical and mental elements sought the flow state of contact improvisation. Examining the method of communal learning during the practice process provided information of the importance of interaction, both in terms of learning and to elevate tacit knowledge. The communal learning supported the emergence of shared motivation which enabled the most essential part of the training process, learning.
The results of this study can be used to understand contact improvisation as a dance style. The results show the relevant elements of contact improvisation that are important to be aware of from the dance teacher’s point of view. The information is also important for the one who is experiencing the contact improvisation.
Tutkimus tehtiin taiteellisena työskentelynä tanssiharjoitusten muodossa. Harjoituksissa perehdyttiin kontakti-improvisaatioon lajina ja sen sisältämiin elementteihin sekä tutkittiin yhteisöllisen oppimisen metodia. Tutkimukseen osallistui itseni lisäksi toinen tanssija. Kiinnostukseni improvisaatioon ja toisaalta parityöskentelyyn mahdollisti aiheen lähemmän tarkastelun kontakti-improvisaation kautta. Harjoitusprosessi suuntautui kuin itsestään kohti yhteisöllisen oppimisen kokonaisuutta, joka kuljetti tutkimusta haluttuun suuntaan. Tutkimusaineisto kerättiin tutkimuksen toiselle tanssijalle tekemieni haastatteluiden sekä havainnoivien oppimispäiväkirjojen avulla. Tulokset kerättiin taulukkojen muotoon ryhmitellen, kokonaisuuden ja prosessin havainnollistamiseksi fenomenologisen metodin tavoin.
Tutkimustulosten avulla jaoin kontakti-improvisaation kokemukset fyysisiin ja psyykkisiin elementteihin. Fyysisinä elementteinä esiin nousivat ennen kaikkea keholliset aistimukset, maadoittuminen, vapaa liike eli improvisaatio ja rutiini. Psyykkisissä elementeissä korostuivat lajin henkilökohtaisuus, luottamus ja vastuuntunto sekä itsereflektio oppimisen näkökulmasta. Nämä kaikki edellä mainitut sekä fyysiset että psyykkiset elementit mahdollistavat flow-tilan saavuttamisen kontakti-improvisaatiotilanteessa. Yhteisöllisen oppimisen metodin tarkastelu harjoitusprosessin aikana tuotti tietoa vuorovaikutuksen merkityksestä sekä oppimisen kannalta että hiljaisen tiedon esiin nostajana. Yhteisöllinen oppiminen edesauttoi yhteisen motivaation syntymistä, mikä puolestaan mahdollisti harjoitusprosessille olennaisimman, eli oppimisen.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää perehtyessä kontakti-improvisaatioon tanssilajina. Tulokset osoittavat kontakti-improvisaatiolle merkityksellisiä elementtejä, joita on tärkeä tiedostaa lajin ohjaamisen näkökulmasta, mutta ne ovat myös kokijalle merkityksellistä tietoa.
This research was done as an artistic study in the form of dance exercises. In the practice we introduced ourselves to contact improvisation as a dance style and searched its main elements. We also explored communal learning as a method of learning. In addition to myself, another dancer participated. The subject formed according to my own interests. My interest in improvisation and on the other hand working with partner allowed for a closer look at the topic through contact improvisation. The study was directed towards communal learning by itself, which took the research in a desired direction.
The material was collected through observational learning diaries and interviews. The other dancer who participated, is my partner and he was my interviewee in this study. The results were collected in tabular form illustrating the whole process using the phenomenological method.
The results of the study divided the experiences of contact improvisation into physical and mental elements. Physical elements were bodily sensations, grounding, improvisation and routine. The mental elements were privacy, trust and sense of responsibility as well as self-reflection from the perspective of learning. These physical and mental elements sought the flow state of contact improvisation. Examining the method of communal learning during the practice process provided information of the importance of interaction, both in terms of learning and to elevate tacit knowledge. The communal learning supported the emergence of shared motivation which enabled the most essential part of the training process, learning.
The results of this study can be used to understand contact improvisation as a dance style. The results show the relevant elements of contact improvisation that are important to be aware of from the dance teacher’s point of view. The information is also important for the one who is experiencing the contact improvisation.