Affärsplan för en firma inom träning
Rosenberg, Christine (2019)
Rosenberg, Christine
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727238
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727238
Tiivistelmä
I mitt examensarbete har jag valt att ta fram en affärsplan för att utveckla mitt företag. Företaget riktar in sig på försäljning av tjänster. Tjänsteutbudet består i huvudsak av koordinationsträning i form av dans och styrka till latinska rytmer. Företaget är en enskild firma som startat år 2012 där verksamheten bedrivs av ägaren själv. Tjänsten säljs både lokalt samt på den globala marknaden och säljes under franchiseföretaget Zumba Fitness®. Syftet är att på lång sikt kunna skapa ett välfungerande företag att livnära sig på. Planen skall fungera som ett verktyg för att styra verksamheten i rätt riktning. Innan företaget har skapat sin plan har man kartlagt en affärsidé samt förtagets vision och mission. Företaget vill förmedla träningsglädje och dans för den träningsmedvetna. Affärsidén ska fungera som en röd tråd igenom hela arbetet. Med hjälp av det budskapet man vill uppnå har en affärsplan utformats. Affärsplanen är ett verktyg för att företaget ska kunna mäta sina mål på ett effektivt sätt och styra företaget i rätt riktning. I affärsplanen ingår en marknadsplan och en ekonomisk plan. Företaget har analyserat marknaden och dess konkurrenter för att få en överblick på hur marknaden ser ut idag. Den strategi företaget har valt skall synas i samtliga delar av affärsplanen. Strategin för företaget är att skapa ett mervärde för kunderna igenom de tjänster som säljs. Mervärdet skapas genom goda kundrelationer. Marknadsplanen innehåller delar som företag behöver ta i beaktande för att planera marknaden framöver. Företaget har även analyserat hur marknaden ser ut idag, dess interna styrkor och svagheter som företaget besitter samt de externa möjligheter och hot som företaget möter. Marknadsplanen består av tjänsteutbudet, kartläggning av marknadsbehov, konkurrensanalyser, marknadsföringsanalyser samt risker. I företagets ekonomiska plan har man uppgjort en resultatbudget för de kommande tre åren. I budgeten försöker företaget få en inblick i de eventuella intäkterna och kostnaderna som man kommer att ha framöver. Nyckeltal har även tagits i beaktande i planeringen. Företaget har gjort uträkningar på debiteringsgraden samt på nollpunktsvolymen för att mäta effektiviteten i företaget. Målet är att utöka utbudet av tjänster och tillgänglighet framöver. Det är med hjälp av affärsplanen företaget kan följa upp sin planering och styra verksamheten i önskad riktning.