Somemarkkinoinnin kehittäminen yritykselle
Laikola, Jani; Lehtosaari, Jyri (2019)
Laikola, Jani
Lehtosaari, Jyri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727237
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727237
Tiivistelmä
Työn tavoitteena oli kehittää Ulpu Ruokapirssin somemarkkinoinnin ohjeistusta uusille työntekijöille. Some oppaan avulla uudet työntekijät saavat ohjeet Eepeen sisäisiin pelisääntöihin sosiaalisessa mediassa. Oppaassa ohjeistetaan myös päivityksen tekemistä Ulpu Ruokapirssin brändin mukaisesti. Työn toimeksiantajana toimi Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan ravintola Ulpu Ruokapirssi joka on vuonna 2016 avattu puuhiiligrillillä varustettu ruokarekka, jonka brändi “Tästä likeltä” kertoo sen, että Ulpu Ruokapirssi tarjoaa mahdollisimman paljon läheltä hankittuja raaka-aineita, jotka valmistetaan maukkaiksi annoksiksi puuhiiligrillissä.
Telegraafi.fin (2018) mukaan sosiaalinen media on monille yrityksille tärkeä osa markkinointia ja monikanavaista viestimistä. Somessa suunnitteleminen kannattaa aina, kuten kaikessa muussakin viestinnässä. Ensimmäisenä tulee miettiä tavoitteet ja oikeat kohderyhmät sekä mihin niitä halutaan ohjata. Somesuunnitelman tulisi rakentua asiantuntijasisällön ympärille.
Some-oppaan kehitysprosessi perustui kirjallisuustaustan sekä toimeksiantajan tarpeiden yhdistämiseen. Työssä otettiin huomioon brändin kehittämistä, some-markkinointia sekä laajalti Facebook-päivitysten tekemistä.
Työn tuloksena saatiin kattava some-opas Ulpu Ruokapirssiin, jonka avulla uudet työntekijät saavat selkeän käsityksen Eepeen somen pelisäännöistä sekä Ulpu Ruokapirssin näköisten päivitysten tekemistä.
Telegraafi.fin (2018) mukaan sosiaalinen media on monille yrityksille tärkeä osa markkinointia ja monikanavaista viestimistä. Somessa suunnitteleminen kannattaa aina, kuten kaikessa muussakin viestinnässä. Ensimmäisenä tulee miettiä tavoitteet ja oikeat kohderyhmät sekä mihin niitä halutaan ohjata. Somesuunnitelman tulisi rakentua asiantuntijasisällön ympärille.
Some-oppaan kehitysprosessi perustui kirjallisuustaustan sekä toimeksiantajan tarpeiden yhdistämiseen. Työssä otettiin huomioon brändin kehittämistä, some-markkinointia sekä laajalti Facebook-päivitysten tekemistä.
Työn tuloksena saatiin kattava some-opas Ulpu Ruokapirssiin, jonka avulla uudet työntekijät saavat selkeän käsityksen Eepeen somen pelisäännöistä sekä Ulpu Ruokapirssin näköisten päivitysten tekemistä.