Sähköisen asiakastyytyväisyyskyselyn kehittäminen Tuisku Terveys- ja Sosiaalipalvelut Oy:lle
Suomela, Mia (2019)
Suomela, Mia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727229
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tilaajana toimi Tuisku Terveys- ja Sosiaalipalvelut Oy. Tuisku Terveys- ja Sosiaalipalvelut Oy on yksityinen lastensuojelun avo- ja sijaishuollon mukaisia palveluja tuottava yritys. Yrityksessä jatkuva laadun kehittäminen on tärkeää. Opinnäytetyön idea lähti liikkeelle työn tilaajan tarpeesta saada käyttöönsä sähköinen asiakastyytyväisyyskysely, jonka avulla palveluiden laatua voidaan arvioida ja kehittää edelleen.
Opinnäytetyöni toteutettiin projektimuotoisena kehittämistyönä. Projektin aikana tein tiivistä yhteistyötä työn tilaajan kanssa, koska tavoitteenani oli luoda heidän tarpeitaan vastaava asiakastyytyväisyyskysely. Työn tilaajan toiveena oli, että asiakaspalautetta kerätään kattavasti kaikilta asiakasryhmiltä eli sijoitetuilta lapsilta, lapsen vanhemmilta / huoltajilta, asiakassuhteesta vastaavilta sosiaalityöntekijöiltä sekä avopalveluasiakkailta.
Opinnäytetyöprojektin tuloksena syntyi Webropol-ohjelmistolla toteutettu sähköinen asiakastyytyväisyyskysely. Asiakastyytyväisyyskysely tullaan liittämään osaksi Tuisku Terveys- ja Sosiaalipalvelut Oy:ssä käyttöön otettavaa laadunhallintajärjestelmää. Tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyskysely tehdään kerran vuodessa ja aina asiakassuhteen päättyessä. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksia hyödynnetään yrityksen palveluiden laadun mittaamisessa ja laadun kehittämisessä.
Opinnäytetyön arviointi perustuu työn tilaajalta kerättyyn palautteeseen ja opinnäytetyön tekijän itsearviointiin. Tuisku Terveys- ja Sosiaalipalvelut Oy:n laajennetun johtoryhmän palautteen mukaan projekti oli työelämälähtöinen ja projektin tuotoksena syntynyt asiakastyytyväisyyskysely vastasi työn tilaajan tarpeisiin erinomaisesti.
Opinnäytetyöni toteutettiin projektimuotoisena kehittämistyönä. Projektin aikana tein tiivistä yhteistyötä työn tilaajan kanssa, koska tavoitteenani oli luoda heidän tarpeitaan vastaava asiakastyytyväisyyskysely. Työn tilaajan toiveena oli, että asiakaspalautetta kerätään kattavasti kaikilta asiakasryhmiltä eli sijoitetuilta lapsilta, lapsen vanhemmilta / huoltajilta, asiakassuhteesta vastaavilta sosiaalityöntekijöiltä sekä avopalveluasiakkailta.
Opinnäytetyöprojektin tuloksena syntyi Webropol-ohjelmistolla toteutettu sähköinen asiakastyytyväisyyskysely. Asiakastyytyväisyyskysely tullaan liittämään osaksi Tuisku Terveys- ja Sosiaalipalvelut Oy:ssä käyttöön otettavaa laadunhallintajärjestelmää. Tulevaisuudessa asiakastyytyväisyyskysely tehdään kerran vuodessa ja aina asiakassuhteen päättyessä. Asiakastyytyväisyyskyselyn vastauksia hyödynnetään yrityksen palveluiden laadun mittaamisessa ja laadun kehittämisessä.
Opinnäytetyön arviointi perustuu työn tilaajalta kerättyyn palautteeseen ja opinnäytetyön tekijän itsearviointiin. Tuisku Terveys- ja Sosiaalipalvelut Oy:n laajennetun johtoryhmän palautteen mukaan projekti oli työelämälähtöinen ja projektin tuotoksena syntynyt asiakastyytyväisyyskysely vastasi työn tilaajan tarpeisiin erinomaisesti.