Laatutyön kehittäminen VillaNuttu Oy:ssä
Pietilä, Sanni (2019)
Pietilä, Sanni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121727080
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on lastensuojeluyksikkö VillaNuttu Oy:lle tehty laatutyön kehittämistyö. Laatujohtamisella ja laadun kehittämisellä on merkittävä jalansija sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä, koska lastensuojelulaitoksilta osataan vaatia parempaa laatua. Opinnäytetyön metodologisena viitekehyksenä oli sykleittäin etenevä toimintatutkimus. Toimintatutkimuksen avulla pyritään kehittämään käytännön toimintoja yhdessä työyhteisön kanssa. Toimintatutkimuksessa toteutui kaksi sykliä ja kolmannen syklin suunnittelu. Ensimmäinen sykli jakaantui pääsykliin ja sivusykliin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lastensuojeluyksikön laadun hallinnan elementtejä, mikä toimii pohjana laadunhallintajärjestelmän ja organisaation johtamisjärjestelmän kehittämistyössä. Opinnäytetyön 1a sykli muodostui kirjallisuuskatsauksesta, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, mitä systemaattisen laatujärjestelmän laatimisessa tulee ottaa huomioon aiemman tutkimustiedon perusteella. Kehittämiskysymyksenä systemoidussa kirjallisuuskatsauksessa oli, mitä laadunhallintajärjestelmän kehittäminen edellyttää organisaatiolta aiemman tutkimustiedon perusteella. Induktiivisen sisällön analyysin avulla muodostettujen yläluokkien mukaan laadunhallintajärjestelmän kehittäminen edellyttää organisaatiolta johdon sitoutumista, organisaation oppimista, muutosjohtamista ja systemaattista kehittämistä. Reflektoinnin perusteella päätettiin jatkossa keskittyä systemaattiseen kehittämiseen ja sieltä nousseen prosessien ja tukitoimintojen kehittämiseen strategian mukaisesti. Sykli 1b käynnistyi syklin 1a rinnalle, koska yksiköiden yhteisiä toimintaperiaatteita haluttiin kehittää. Omaohjausjärjestelmä ohjaa lastensuojelun sijaishuollon tavoitteellista työtä. Syklin 1b tarkoituksena oli kuvata omaohjausjärjestelmän merkitystä sijoitetun lapsen palveluprosessissa. Syklin 1b kehittämiskysymyksenä oli, mitä on laadukas omaohjaus sijoitetun lapsen palveluprosessissa. Toiminnassa kuvataan omaohjauslomakkeen kehittäminen ja arviointisuunnitelma. Havainnoinnissa kuvataan kehitetty omaohjauslomake ja sen arviointi. Tulosten mukaan laadukas omaohjaus on tavoitteellista ja osallisuutta tukevaa ja edellyttää laadukasta dokumentointia, jotta se tukee sijoitetun lapsen palveluprosessia. Reflektiossa toisen syklin jatkokehittämisen kohteeksi valittiin sijoitetun lapsen dokumentointiprosessi, johon omaohjausjärjestelmä ja omaohjauslomake oleellisesti kuuluvat.
Opinnäytetyön toisen syklin tarkoituksena oli kuvata laadukas ja uudistuvan lastensuojelulain mukainen dokumentointiprosessi. Kehittämiskysymyksenä oli, mikä on lastensuojelulain mukainen dokumentointiprosessi. Suunnittelussa kuvataan tietoperustana lastensuojelulain vaatimukset dokumentoinnille. Toiminnassa kuvataan dokumentointiprosessin suunnittelu ja mallintaminen kirjaamisen nykytilasta nousseiden tavoitteiden ja uuden lastensuojelulain vaatimusten pohjalta sekä arviointisuunnitelma. Havainnointivaiheessa kuvataan valmis dokumentointiprosessi ja arvioinnin tulokset. Arvioinnin mukaan dokumentointiprosessin vahvuuksia kuvasivat seuraavat teemat: osallisuus, läpinäkyvyys, lastensuojelun tavoitteet ja vastuunjako. Toisen syklin reflektiossa nousi esiin, että henkilökunnan dokumentointiosaaminen vaatii kehittämistä.
Kolmannen syklin suunnittelussa kuvataan tietoperusta osaamisen kehittämisestä lastensuojelun dokumentoinnissa. Kehittämiskysymyksenä on, miten VillaNuttu Oy:n työntekijöiden dokumentointiosaamista kehitetään laadukkaaksi ja uudistuvan lastensuojelulain mukaiseksi. Opinnäytetyö päättyy kolmannen syklin suunnitteluun, mutta kehitystyö jatkuu yhteiskehittämisen avulla. Johtopäätöksissä todettiin, että laatutyön kehittäminen edellyttää osallisuutta ja yhteiskehittämistä. Opinnäytetyöprosessin päättymisen jälkeen laaditaan yhteiskehittämisen avulla osaamiskuvaukset sijoitetun lapsen omaohjausprosessiin ja dokumentointiprosessiin.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää lastensuojeluyksikön laadun hallinnan elementtejä, mikä toimii pohjana laadunhallintajärjestelmän ja organisaation johtamisjärjestelmän kehittämistyössä. Opinnäytetyön 1a sykli muodostui kirjallisuuskatsauksesta, jonka tarkoituksena oli kartoittaa, mitä systemaattisen laatujärjestelmän laatimisessa tulee ottaa huomioon aiemman tutkimustiedon perusteella. Kehittämiskysymyksenä systemoidussa kirjallisuuskatsauksessa oli, mitä laadunhallintajärjestelmän kehittäminen edellyttää organisaatiolta aiemman tutkimustiedon perusteella. Induktiivisen sisällön analyysin avulla muodostettujen yläluokkien mukaan laadunhallintajärjestelmän kehittäminen edellyttää organisaatiolta johdon sitoutumista, organisaation oppimista, muutosjohtamista ja systemaattista kehittämistä. Reflektoinnin perusteella päätettiin jatkossa keskittyä systemaattiseen kehittämiseen ja sieltä nousseen prosessien ja tukitoimintojen kehittämiseen strategian mukaisesti. Sykli 1b käynnistyi syklin 1a rinnalle, koska yksiköiden yhteisiä toimintaperiaatteita haluttiin kehittää. Omaohjausjärjestelmä ohjaa lastensuojelun sijaishuollon tavoitteellista työtä. Syklin 1b tarkoituksena oli kuvata omaohjausjärjestelmän merkitystä sijoitetun lapsen palveluprosessissa. Syklin 1b kehittämiskysymyksenä oli, mitä on laadukas omaohjaus sijoitetun lapsen palveluprosessissa. Toiminnassa kuvataan omaohjauslomakkeen kehittäminen ja arviointisuunnitelma. Havainnoinnissa kuvataan kehitetty omaohjauslomake ja sen arviointi. Tulosten mukaan laadukas omaohjaus on tavoitteellista ja osallisuutta tukevaa ja edellyttää laadukasta dokumentointia, jotta se tukee sijoitetun lapsen palveluprosessia. Reflektiossa toisen syklin jatkokehittämisen kohteeksi valittiin sijoitetun lapsen dokumentointiprosessi, johon omaohjausjärjestelmä ja omaohjauslomake oleellisesti kuuluvat.
Opinnäytetyön toisen syklin tarkoituksena oli kuvata laadukas ja uudistuvan lastensuojelulain mukainen dokumentointiprosessi. Kehittämiskysymyksenä oli, mikä on lastensuojelulain mukainen dokumentointiprosessi. Suunnittelussa kuvataan tietoperustana lastensuojelulain vaatimukset dokumentoinnille. Toiminnassa kuvataan dokumentointiprosessin suunnittelu ja mallintaminen kirjaamisen nykytilasta nousseiden tavoitteiden ja uuden lastensuojelulain vaatimusten pohjalta sekä arviointisuunnitelma. Havainnointivaiheessa kuvataan valmis dokumentointiprosessi ja arvioinnin tulokset. Arvioinnin mukaan dokumentointiprosessin vahvuuksia kuvasivat seuraavat teemat: osallisuus, läpinäkyvyys, lastensuojelun tavoitteet ja vastuunjako. Toisen syklin reflektiossa nousi esiin, että henkilökunnan dokumentointiosaaminen vaatii kehittämistä.
Kolmannen syklin suunnittelussa kuvataan tietoperusta osaamisen kehittämisestä lastensuojelun dokumentoinnissa. Kehittämiskysymyksenä on, miten VillaNuttu Oy:n työntekijöiden dokumentointiosaamista kehitetään laadukkaaksi ja uudistuvan lastensuojelulain mukaiseksi. Opinnäytetyö päättyy kolmannen syklin suunnitteluun, mutta kehitystyö jatkuu yhteiskehittämisen avulla. Johtopäätöksissä todettiin, että laatutyön kehittäminen edellyttää osallisuutta ja yhteiskehittämistä. Opinnäytetyöprosessin päättymisen jälkeen laaditaan yhteiskehittämisen avulla osaamiskuvaukset sijoitetun lapsen omaohjausprosessiin ja dokumentointiprosessiin.