”Laittaisitko ilmaa samalla?” : apuvälinepalveluiden toteutuminen tehostetun palveluasumisen yksikössä
Alaviuhkola, Päivi (2019)
Alaviuhkola, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627067
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627067
Tiivistelmä
Apuvälineasioiden hoitaminen tai hoitamatta jättäminen on herättänyt keskustelua Vasaramäen Validia-talon asukkaiden ja henkilökunnan keskuudessa. Huolenaiheeksi on noussut kuuluuko apuvälinepalveluprosessin vaiheissa avustaminen henkilökunnan toimenkuvaan ja toisaalta onko henkilökunnalla oikeanlaista osaamista avustaa asukkaita näissä tilanteissa.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimintaterapian viitekehyksen kautta apuvälineiden kanssa toimisen tilaa Vasaramäen Validia-talossa sekä kartoittaa asukkaiden avuntarpeita ja henkilökunnan ammatillista osaamista apuvälineasioissa. Opinnäytetyö on kehittämistehtävä Vasaramäen Validia-talolle.
Työn tavoite on selkiyttää henkilökunnan työtä apuvälinepalveluprosessiin liittyvissä työtehtävissä. Tiedonhankintaan on käytetty toimintaterapian menetelmiä; kyselytutkimuksia, havainnointia ja keskustelua. Opinnäytetyöprosessin aikana apuvälinetyön sisältöä on avattu keskustellen ja ohjeella henkilökunnalle. Tuloksena arjen sujuvuus on lisääntynyt ja apuvälinepalveluprosessiin liittyvään tiedonhakuun käytettävä aika on vähentynyt. Taking care of assistive technology work has sparked a debate among residents and staff at the Validia House in Vasaramäki. Concerns have emerged as to whether assisting with the assistive service process is part of the staff's job description, and whether the staff has the right expertise to assist residents during these steps.
This thesis is a development task for Vasaramäki Validia House. The ambition of this thesis is to find out, through the framework of occupational therapy, the status of working everyday functions with assistive technology. Identifies the residents' needs for assistance and the professional competence of staff in assistive technology.
The purpose of the work is to clarify the work of the staff in the tasks related to the Assistive Technology Service Process. Occupational therapy methods have been used to gather information through questionnaire surveys, observation and discussion. During the thesis process, the content of the assistive technology work has been opened with discussions and instructions to the staff. As a result the time spent on retrieving information related to the Assistive Technology Service process is reduced.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää toimintaterapian viitekehyksen kautta apuvälineiden kanssa toimisen tilaa Vasaramäen Validia-talossa sekä kartoittaa asukkaiden avuntarpeita ja henkilökunnan ammatillista osaamista apuvälineasioissa. Opinnäytetyö on kehittämistehtävä Vasaramäen Validia-talolle.
Työn tavoite on selkiyttää henkilökunnan työtä apuvälinepalveluprosessiin liittyvissä työtehtävissä. Tiedonhankintaan on käytetty toimintaterapian menetelmiä; kyselytutkimuksia, havainnointia ja keskustelua. Opinnäytetyöprosessin aikana apuvälinetyön sisältöä on avattu keskustellen ja ohjeella henkilökunnalle. Tuloksena arjen sujuvuus on lisääntynyt ja apuvälinepalveluprosessiin liittyvään tiedonhakuun käytettävä aika on vähentynyt.
This thesis is a development task for Vasaramäki Validia House. The ambition of this thesis is to find out, through the framework of occupational therapy, the status of working everyday functions with assistive technology. Identifies the residents' needs for assistance and the professional competence of staff in assistive technology.
The purpose of the work is to clarify the work of the staff in the tasks related to the Assistive Technology Service Process. Occupational therapy methods have been used to gather information through questionnaire surveys, observation and discussion. During the thesis process, the content of the assistive technology work has been opened with discussions and instructions to the staff. As a result the time spent on retrieving information related to the Assistive Technology Service process is reduced.