Tietoa seksuaalioikeuksista yläkouluikäisille : sisällöntuottoa EDDIS-hankkeen digitaaliselle oppimisalustalle
Järvensivu, Eevi; Pensamo, Pauliina (2019)
Järvensivu, Eevi
Pensamo, Pauliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627013
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121627013
Tiivistelmä
Seksuaalioikeudet ovat ihmisoikeuksiin perustuvia seksuaalisuutta koskevia oikeuksia, jotka kuuluvat jokaiselle ihmiselle heti heidän syntymästään lähtien. Ihmisellä tulisi olla oikeus tehdä päätöksiä omaan seksuaalisuuteensa, terveyteensä, kehoonsa ja lisääntymiseensä liittyen ilman syrjinnän, väkivallan, vangitsemisen tai kuoleman pelkoa. Seksuaalioikeudet ovat alati ajankohtainen aihe niiden haavoittuvuuden vuoksi.
Peruskoulun seksuaalikasvatuksen sisältöä ja tarjontaa tulisi monipuolistaa ja päivittää vastaamaan nykypäivän haasteita, joita muun muassa sosiaalinen media on lisännyt. Laadukkaan seksuaalikasvatuksen lähtökohtana on seksuaalisuuden kokonaisvaltaisuus eikä vain terveysongelmien ehkäiseminen. Seksuaalikasvatuksesta tulisi tehdä nykyistä oppilaslähtöisempää, jotta se puhuttelisi nuoria nykypäivänä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa 13-16-vuotiaille yläkouluikäisille suunnattua opettavaista sisältöä seksuaalioikeuksista Turun ammattikorkeakoulun EDDIS-hankkeen (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools) digitaaliselle oppimisalustalle. Materiaalin tavoitteena on edistää yläkouluikäisten tietoutta seksuaalioikeuksista ja parantaa näin nuorten seksuaaliterveyttä ja seksuaalista hyvinvointia.
Oppimisalustalle on tuotettu kaksi laajaa tehtävää, joiden sisältö pyrkii käsittelemään nuorten kohtaamia realistisia haasteita nykypäivänä ja murtamaan stereotypioita. Tehtävät käsittelevät seksuaalista häirintää ja itsemääräämisoikeutta kehon koskemattomuuden huomioiden. Tehtävien tavoitteena on herätellä nuori pohtimaan omia käsityksiään seksuaalioikeuksista ja niitä uhkaavista tekijöistä. Sexual rights are based on human rights and they belong to everyone from the moment that they’re born. Every people should have the right to make own decisions considering their sexuality, health, body and reproduction without the fear of discrimination, violence, imprisonment or death.
The content of sexual education in middle schools should be updated and diversified to answer today’s challenges that have grown because of social media among other things. The basis of good-quality sexual education should be holistic approach on sexuality and not to only concentrate on preventing sexual health problems. Sexual education should be more adolescentoriented so it would be easier for young people to reach and obtain.
The meaning of this thesis was to produce educational material for 13 to 16 year-old middle schoolers on the subject of sexual rights on Turku University of Applied Sciences’ EDDIS-project’s digital learning platform. The goal of the material was to increase middle schooler’s knowledge about sexual rights and improve their sexual health and sexual well-being.
There’s been two different assignments produced on the platform. The tasks aim to break stereotypes and deal with realistic challenges that adolescents might experience nowadays. The assignments consider the subject of sexual harassment, sexual self-determination and bodily integrity. Goal of these tasks is to get the middle schoolers reflect over their own opinion on sexual rights and understand different factors that might challenge the fulfillment of sexual rights.
Peruskoulun seksuaalikasvatuksen sisältöä ja tarjontaa tulisi monipuolistaa ja päivittää vastaamaan nykypäivän haasteita, joita muun muassa sosiaalinen media on lisännyt. Laadukkaan seksuaalikasvatuksen lähtökohtana on seksuaalisuuden kokonaisvaltaisuus eikä vain terveysongelmien ehkäiseminen. Seksuaalikasvatuksesta tulisi tehdä nykyistä oppilaslähtöisempää, jotta se puhuttelisi nuoria nykypäivänä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa 13-16-vuotiaille yläkouluikäisille suunnattua opettavaista sisältöä seksuaalioikeuksista Turun ammattikorkeakoulun EDDIS-hankkeen (A Digital Program for Sexual Education in Secondary Schools) digitaaliselle oppimisalustalle. Materiaalin tavoitteena on edistää yläkouluikäisten tietoutta seksuaalioikeuksista ja parantaa näin nuorten seksuaaliterveyttä ja seksuaalista hyvinvointia.
Oppimisalustalle on tuotettu kaksi laajaa tehtävää, joiden sisältö pyrkii käsittelemään nuorten kohtaamia realistisia haasteita nykypäivänä ja murtamaan stereotypioita. Tehtävät käsittelevät seksuaalista häirintää ja itsemääräämisoikeutta kehon koskemattomuuden huomioiden. Tehtävien tavoitteena on herätellä nuori pohtimaan omia käsityksiään seksuaalioikeuksista ja niitä uhkaavista tekijöistä.
The content of sexual education in middle schools should be updated and diversified to answer today’s challenges that have grown because of social media among other things. The basis of good-quality sexual education should be holistic approach on sexuality and not to only concentrate on preventing sexual health problems. Sexual education should be more adolescentoriented so it would be easier for young people to reach and obtain.
The meaning of this thesis was to produce educational material for 13 to 16 year-old middle schoolers on the subject of sexual rights on Turku University of Applied Sciences’ EDDIS-project’s digital learning platform. The goal of the material was to increase middle schooler’s knowledge about sexual rights and improve their sexual health and sexual well-being.
There’s been two different assignments produced on the platform. The tasks aim to break stereotypes and deal with realistic challenges that adolescents might experience nowadays. The assignments consider the subject of sexual harassment, sexual self-determination and bodily integrity. Goal of these tasks is to get the middle schoolers reflect over their own opinion on sexual rights and understand different factors that might challenge the fulfillment of sexual rights.