Sponsorinäkyvyyden kehittäminen e-urheiluorganisaatiossa
Tenkanen, Juho (2019)
Tenkanen, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626868
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on kirjallisuustutkimus sponsorinäkyvyyden kehittämisestä eurheiluorganisaatioissa. Tutkimuksessa etsitään e-urheiluorganisaatioille mahdollisia markkinointiratkaisuja, joita tarjota olemassa oleville tai potentiaalisille sponsoreille. Lisäksi tavoitteena on löytää ratkaisuja osapuolien välisen yhteistyön kehittämiseksi. Opinnäytetyön tulosten avulla voidaan löytää sellaisia sponsorointiratkaisuja, joilla tuottaa e-urheiluorganisaation ja yrityksen kohderyhmille elämyksellistä sisältöä. Tuloksia voidaan soveltaa joukkueen tai yksittäisen pelaajan näkökulmasta.
Taustatutkimusosassa perehdytään e-urheiluun, sekä sponsorointiin. E-urheilun osalta tarkastellaan e-urheilun alatyyppejä, ja nykymuotoista sponsorointia e-urheilussa. Tutkimusosassa eri lähteitä käyttäen kootaan kattava määrä tietoa e-urheilun tämän hetkisestä näkyvyydestä. Organisaatioiden suosion mittareina on käytetty runsaasti katsojalukuja sekä eri kanavien seuraajalukuja, joissa e-urheiluorganisaatioilla on näkyvyyttä.
Tutkimuksessa saatujen tietojen pohjalta tarjotaan erilaisia ratkaisuja sponsorinäkyvyyden kehittämiseksi. Tutkimuksen johtopäätös on, että sponsorinäkyvyydessä on vielä runsaasti kehitettävää e-urheilussa. Tämänhetkisessä sponsorinäkyvyydessä on paljon eroja, joidenkin organisaatioiden ja pelityyppien onnistuessa siinä toisia huomattavasti paremmin. Sponsoriyhteistyötä on kehitetty viimevuosina e-urheilussa paljon, ja sitä tulee jatkossa kehittää e-urheilussa määrätietoisesti eteenpäin, jotta alan kasvu voidaan pitää nykyisellä tasolla. This bachelor’s thesis is based on a literature study focusing on developing sponsor visibility in esport organizations. The main objective is to find possible marketing solutions for esports organizations to offer to their existing or potential sponsors. Another objective is to find ways to improve cooperation between esport organizations and sponsors. The results of this study can be used for finding sponsorship solutions that provide experiential content for esports organization and sponsoring company’s target groups. These results are applicable for teams and individual players.
The research background chapter is divided to esports and sponsorship sections. In the esports section, esports genres and current forms of sponsorship are reviewed. The research chapter compiles a comprehensive set of information on current visibility of esports using different sources. Viewer and follower counts of various channels where esports organizations have visibility were used as indicators in the study.
Various solutions for improving sponsor visibility are offered based on the research results. It is evident that there is room for improvement in esports sponsor visibility. Currently visibility of sponsors varies considerably depending on organizations or game genres. In recent years there has been a substantial amount of development in sponsorship cooperation in esports. This cooperation needs to be intentionally developed further in order to keep the industry growing at its current pace in future.
Taustatutkimusosassa perehdytään e-urheiluun, sekä sponsorointiin. E-urheilun osalta tarkastellaan e-urheilun alatyyppejä, ja nykymuotoista sponsorointia e-urheilussa. Tutkimusosassa eri lähteitä käyttäen kootaan kattava määrä tietoa e-urheilun tämän hetkisestä näkyvyydestä. Organisaatioiden suosion mittareina on käytetty runsaasti katsojalukuja sekä eri kanavien seuraajalukuja, joissa e-urheiluorganisaatioilla on näkyvyyttä.
Tutkimuksessa saatujen tietojen pohjalta tarjotaan erilaisia ratkaisuja sponsorinäkyvyyden kehittämiseksi. Tutkimuksen johtopäätös on, että sponsorinäkyvyydessä on vielä runsaasti kehitettävää e-urheilussa. Tämänhetkisessä sponsorinäkyvyydessä on paljon eroja, joidenkin organisaatioiden ja pelityyppien onnistuessa siinä toisia huomattavasti paremmin. Sponsoriyhteistyötä on kehitetty viimevuosina e-urheilussa paljon, ja sitä tulee jatkossa kehittää e-urheilussa määrätietoisesti eteenpäin, jotta alan kasvu voidaan pitää nykyisellä tasolla.
The research background chapter is divided to esports and sponsorship sections. In the esports section, esports genres and current forms of sponsorship are reviewed. The research chapter compiles a comprehensive set of information on current visibility of esports using different sources. Viewer and follower counts of various channels where esports organizations have visibility were used as indicators in the study.
Various solutions for improving sponsor visibility are offered based on the research results. It is evident that there is room for improvement in esports sponsor visibility. Currently visibility of sponsors varies considerably depending on organizations or game genres. In recent years there has been a substantial amount of development in sponsorship cooperation in esports. This cooperation needs to be intentionally developed further in order to keep the industry growing at its current pace in future.