Pakohuonepeli kaveritaitojen vahvistajana
Parri, Jenni (2019)
Parri, Jenni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626862
Tiivistelmä
Pakohuonepelit ovat koko 2010-luvun ajan olleet suosittuja tosielämän tiimipohjaisia pelejä, joissa pelaajat ryhmässä etsivät vihjeitä, ratkaisevat pulmia ja suorittavat tehtäviä. Merkittävässä osassa pakohuoneesta ulospääsyyn ovat ryhmätyöskentely, kommunikaatiotaidot sekä ongelmanratkaisukyky.
Tarkoituksena oli tuottaa ajan hengen mukaista, innovatiivista ja toimintakeskeistä näkökulmaa toimintaterapeutin työhön.
Tavoitteena oli selvittää pakohuoneen käyttömahdollisuuksia toimintaterapiassa kaveritaitojen tukemisen työvälineenä.
Tutkimuskysymyksissä tarkasteltiin, onko pakohuonepeliä hyödynnetty kaveritaitojen näkökulmasta, mitkä seikat tukevat sosiaalisia taitoja pakohuonepeleissä sekä miten toimintaterapeutti voi hyödyntää pakohuonepeliä työssään kaveritaitojen tukijana.
Toteutustapana oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuushaku kohdistettiin viimeiseen kymmeneen vuoteen 2009-2019.
Pakohuonepelien käyttämistä kaveritaitojen näkökulmasta ei ole juurikaan tutkittu. Pakohuonepeliin osallistuminen vaatii ryhmän jäseniä harjoittamaan ryhmätyötä, viestintää ja vuorovaikutusta, oman ja ryhmän toiminnan arviointia sekä kriittistä ajattelua tehtävien selvittämiseksi.
Johtopäätöksissä todetaan, että toimintaterapeutin työhön pakohuonepeli on sopiva esimerkiksi terapeuttiseen ryhmään, jossa tarkoituksena on harjoitella ryhmätyöskentelytaitoja ja toisen huomioon ottamista. Pakohuonepeli edistää myös kaveritaitojen harjoittelua sen tiimikeskeisen luonteen ansiosta.
Tarkoituksena oli tuottaa ajan hengen mukaista, innovatiivista ja toimintakeskeistä näkökulmaa toimintaterapeutin työhön.
Tavoitteena oli selvittää pakohuoneen käyttömahdollisuuksia toimintaterapiassa kaveritaitojen tukemisen työvälineenä.
Tutkimuskysymyksissä tarkasteltiin, onko pakohuonepeliä hyödynnetty kaveritaitojen näkökulmasta, mitkä seikat tukevat sosiaalisia taitoja pakohuonepeleissä sekä miten toimintaterapeutti voi hyödyntää pakohuonepeliä työssään kaveritaitojen tukijana.
Toteutustapana oli kuvaileva kirjallisuuskatsaus. Kirjallisuushaku kohdistettiin viimeiseen kymmeneen vuoteen 2009-2019.
Pakohuonepelien käyttämistä kaveritaitojen näkökulmasta ei ole juurikaan tutkittu. Pakohuonepeliin osallistuminen vaatii ryhmän jäseniä harjoittamaan ryhmätyötä, viestintää ja vuorovaikutusta, oman ja ryhmän toiminnan arviointia sekä kriittistä ajattelua tehtävien selvittämiseksi.
Johtopäätöksissä todetaan, että toimintaterapeutin työhön pakohuonepeli on sopiva esimerkiksi terapeuttiseen ryhmään, jossa tarkoituksena on harjoitella ryhmätyöskentelytaitoja ja toisen huomioon ottamista. Pakohuonepeli edistää myös kaveritaitojen harjoittelua sen tiimikeskeisen luonteen ansiosta.