Sairaanhoitajaopiskelijoiden injektioharjoituksiin liittyvät pelot
Kinnarinen, Sami; Seppänen, Aleksi (2019)
Kinnarinen, Sami
Seppänen, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626849
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan ja terveydenhoitajan osaamisvaatimuksiin liittyy yhtenä kokonaisuutena lääkehoidon osaaminen. Sairaanhoitajat saavat ammatillisessa koulutuksessa laajan lääkehoidon koulutuksen. Koulutuksen pohjalta sairaanhoitajat saavat mahdollisuuden päästä toteuttamaan lääkehoitoa monipuolisesti.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kajaanin ammattikorkeakoulun lehti Sirpa Parviainen. Opinnäytetyömme tarkoitus on kuvailla Kajaanin ammattikorkeakoulun sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden pelkoja lääkehoidon opetuksen injektioharjoituksiin liittyen. Opinnäytetyömme tavoitteena on kerätä tietoa teemahaastatteluna injektioharjoituksiin liittyvistä peloista. Lääkehoidon opettajat voivat hyödyntää kerättyä tietoa opetuksessa.
Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Yksilöhaastatteluilla saimme haastateltavien omakohtaisia kokemuksia. Tulokset on esitelty pääluokittain, jotka ovat: pelko, pelon aiheut-tajat sekä vaikutukset harjoitustunnilla.
Sairaanhoitajaopiskelijoilla esiintyy pelkoja injektioharjoituksia kohtaan, intra muskulaaristen (i.m.) injektioiden vastaanottamisessa ja antamisessa. Yksittäiset asiat mitä sairaanhoitajaopis-kelijat pelkäävät injektioharjoituksissa ovat kipu, komplikaatiot sekä epäonnistuminen.
Yleisimpiä pelonaiheuttajia haastateltavien mukaan ovat aiemmat huonot kokemukset, turvattomuuden tunne sekä epävarmuus. Voimavarana injektioharjoituksiin on koettu positiiviset kokemukset rokotuksista tai injektioiden saamisista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opetustyössä, opettajien toimesta. Jatkotutkimusta aiheesta voidaan tehdä tutkimus laajentamalla otantaa tai muuttamalla tutkimusmetodia.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Kajaanin ammattikorkeakoulun lehti Sirpa Parviainen. Opinnäytetyömme tarkoitus on kuvailla Kajaanin ammattikorkeakoulun sairaan- ja terveydenhoitajaopiskelijoiden pelkoja lääkehoidon opetuksen injektioharjoituksiin liittyen. Opinnäytetyömme tavoitteena on kerätä tietoa teemahaastatteluna injektioharjoituksiin liittyvistä peloista. Lääkehoidon opettajat voivat hyödyntää kerättyä tietoa opetuksessa.
Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Yksilöhaastatteluilla saimme haastateltavien omakohtaisia kokemuksia. Tulokset on esitelty pääluokittain, jotka ovat: pelko, pelon aiheut-tajat sekä vaikutukset harjoitustunnilla.
Sairaanhoitajaopiskelijoilla esiintyy pelkoja injektioharjoituksia kohtaan, intra muskulaaristen (i.m.) injektioiden vastaanottamisessa ja antamisessa. Yksittäiset asiat mitä sairaanhoitajaopis-kelijat pelkäävät injektioharjoituksissa ovat kipu, komplikaatiot sekä epäonnistuminen.
Yleisimpiä pelonaiheuttajia haastateltavien mukaan ovat aiemmat huonot kokemukset, turvattomuuden tunne sekä epävarmuus. Voimavarana injektioharjoituksiin on koettu positiiviset kokemukset rokotuksista tai injektioiden saamisista.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää opetustyössä, opettajien toimesta. Jatkotutkimusta aiheesta voidaan tehdä tutkimus laajentamalla otantaa tai muuttamalla tutkimusmetodia.