Trendien ennakointi ja trendien näkyminen matkailun markkinoinnissa
Sulander, Julia (2019)
Sulander, Julia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121626821
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään sitä, mitä trendit ovat, kuinka niitä voi ennakoida, kuinka ne näkyvät matkailun markkinoinnissa ja kuinka tämän tiedon voi hyödyntää matkailualan yrityksessä. Opinnäytetyön tarkoituksena on oppia trendeistä ja kuinka niitä voidaan käyttää matkailun markkinoinnissa ja tuotekehityksessä. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen ja perustuu havainnointiin matkailualan nettisivuilta sekä trenditutkimuksiin monilta eri matkailualan lähteiltä. Lähteinä käytetään myös uutisia, artikkeleita, kirjoja kuluttajakäyttäytymisestä sekä tulevaisuuden ennakoinnista.
Trendien ennakointiin löytyy erilaisia menetelmiä, kuten skenaarioiden luonti sekä heikkojen signaalien kerääminen. Visit Finland tekee laajoja trenditutkimuksia, joita he hyödyntävät nettisivuillaan. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi neljä megatrendiä ja neljä trendiä ja jokainen näistä trendeistä oli mahdollista löytää Visit Finlandin nettisivuilta. Matkailualan yritykseen on hyvä liittää trendien ennakointi. Tämä voidaan tehdä koko työpaikan laajuudella, ja kunnollisten reflektointien ja ennakoinnin menetelmien kautta löydetyt mahdolliset muuttuvat trendit voidaan liittää markkinointiin ja yrityksen strategiaan.
Opinnäytetyön lopputulos on tietopaketti trendeistä ja niiden tavasta levitä ympäristössä. Opinnäytetyön tarkoitus oppia trendeistä ja niiden hyödyntäisestä matkailun alalla on saavutettu.
Trendien ennakointiin löytyy erilaisia menetelmiä, kuten skenaarioiden luonti sekä heikkojen signaalien kerääminen. Visit Finland tekee laajoja trenditutkimuksia, joita he hyödyntävät nettisivuillaan. Tässä opinnäytetyössä käydään läpi neljä megatrendiä ja neljä trendiä ja jokainen näistä trendeistä oli mahdollista löytää Visit Finlandin nettisivuilta. Matkailualan yritykseen on hyvä liittää trendien ennakointi. Tämä voidaan tehdä koko työpaikan laajuudella, ja kunnollisten reflektointien ja ennakoinnin menetelmien kautta löydetyt mahdolliset muuttuvat trendit voidaan liittää markkinointiin ja yrityksen strategiaan.
Opinnäytetyön lopputulos on tietopaketti trendeistä ja niiden tavasta levitä ympäristössä. Opinnäytetyön tarkoitus oppia trendeistä ja niiden hyödyntäisestä matkailun alalla on saavutettu.