Työntekijöiden kokemuksia etätyöstä vakuutusyhtiö x:n korvauspalvelussa
Savolainen, Emmi (2019)
Savolainen, Emmi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526810
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526810
Tiivistelmä
Etätyötä on tehty jo vuosia, mutta se ei edelleenkään ole niin yleistä kuin sen voisi kuvitella olevan. Kannattaako etätyö organisaatiolle ja mitä työntekijät ovat siitä mieltä? Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää henkilöstön kokemuksia etätyön vaikutuksista Vakuutusyhtiö X:n henkilöasiakkaiden korvauspalvelussa. Tutkimusongelmaksi muodostui, miten henkilöstö kokee etätyön vaikutuksen työmotivaatioon ja työyhteisöön.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osuudessa keskitytään tarkastelemaan etätyön hyviä ja huonoja puolia, teknisiä edellytyksiä sekä etätyön soveltuvuutta asiakaspalvelutyöhön. Teoriaosuuden toisessa osassa tarkastellaan etätyöntekijöiden työmotivaatiota ja vuorovaikutusta työyhteisön kanssa sekä työtehokkuutta. Tutkimusosassa perehdyttiin henkilöstön kokemuksiin etätyön vaikutuksista teemahaastattelun keinoin. Haastattelujen perusteella analysoitiin etätyön etuja ja haasteita sekä etätyön vaikutusta työmotivaatioon, tehokkuuteen ja työyhteisöön.
Haastattelututkimuksessa esiin nousi pääasiassa etätyön positiivisia vaikutuksia työmotivaatioon ja tehokkuuteen, kuten parempi työrauha ja tehokkuus etätyössä sekä lisääntynyt vapaa-aika. Järjestelmien toimivuus, ohjeiden ajantasaisuus ja esimiehen luottamus nousivat esille motivaatioon vaikuttavina tekijöinä. Myös työyhteisöä pidettiin tärkeänä työmotivaation kannalta. Haastatteluissa ilmenneiden kehityskohteiden perusteella pohdittiin keinoja henkilöstön etätyökokemuksen parantamiseksi. Remote work has existed around for years but it is not as common as one would imagine. Is remote work something an organization should consider and how do employees feel about it? The objective of this thesis was to find out some of the experiences the personnel serving private customers in claims service in Insurance company X have had while working remotely and some of the impacts remote work has had on their daily work. The idea was to study how employees experience the effects remote work has on work motivation and the workplace community.
In the first part of the theory the focus lies on the advantages and disadvantages of remote work, technical requirements and anwere how remote work is suited for customer service. The second part of the theory consists of studies discussing work motivation, work efficiency and inclusion in the workplace community from the perspective of remote work.
The research part looks into some of the experiences the employees have had regarding remote work through theme-based interviews. By using the results of the interviews some of the benefits and challenges of remote work were analyzed. In addition, the impact that remote work has on work motivation, work efficiency and the workplace community was analyzed based on the same interviews.
The interviews showed that remote work has a positive impact on both work motivation and efficiency due to e.g a more peaceful working environment and increased work efficiency while working remotely. In addition, spare time was increased which was also seen as a positive factor. The functionality of work-related systems, up-to-date instructions and employee-manager trust were some aspects that came up having an impact on work motivation. The workplace community also played an important role in building higher work motivation. By using improvement suggestions given by the interviewees reflections were made on different ways to make the experience of working remotely better.
Teoriaosuuden ensimmäisessä osuudessa keskitytään tarkastelemaan etätyön hyviä ja huonoja puolia, teknisiä edellytyksiä sekä etätyön soveltuvuutta asiakaspalvelutyöhön. Teoriaosuuden toisessa osassa tarkastellaan etätyöntekijöiden työmotivaatiota ja vuorovaikutusta työyhteisön kanssa sekä työtehokkuutta. Tutkimusosassa perehdyttiin henkilöstön kokemuksiin etätyön vaikutuksista teemahaastattelun keinoin. Haastattelujen perusteella analysoitiin etätyön etuja ja haasteita sekä etätyön vaikutusta työmotivaatioon, tehokkuuteen ja työyhteisöön.
Haastattelututkimuksessa esiin nousi pääasiassa etätyön positiivisia vaikutuksia työmotivaatioon ja tehokkuuteen, kuten parempi työrauha ja tehokkuus etätyössä sekä lisääntynyt vapaa-aika. Järjestelmien toimivuus, ohjeiden ajantasaisuus ja esimiehen luottamus nousivat esille motivaatioon vaikuttavina tekijöinä. Myös työyhteisöä pidettiin tärkeänä työmotivaation kannalta. Haastatteluissa ilmenneiden kehityskohteiden perusteella pohdittiin keinoja henkilöstön etätyökokemuksen parantamiseksi.
In the first part of the theory the focus lies on the advantages and disadvantages of remote work, technical requirements and anwere how remote work is suited for customer service. The second part of the theory consists of studies discussing work motivation, work efficiency and inclusion in the workplace community from the perspective of remote work.
The research part looks into some of the experiences the employees have had regarding remote work through theme-based interviews. By using the results of the interviews some of the benefits and challenges of remote work were analyzed. In addition, the impact that remote work has on work motivation, work efficiency and the workplace community was analyzed based on the same interviews.
The interviews showed that remote work has a positive impact on both work motivation and efficiency due to e.g a more peaceful working environment and increased work efficiency while working remotely. In addition, spare time was increased which was also seen as a positive factor. The functionality of work-related systems, up-to-date instructions and employee-manager trust were some aspects that came up having an impact on work motivation. The workplace community also played an important role in building higher work motivation. By using improvement suggestions given by the interviewees reflections were made on different ways to make the experience of working remotely better.