"Parasta on piirtäminen ja kaverit": Pilke taidepäiväkoti Valon perheiden asiakastyytyväisyys sekä taidelähtöisyyttä koskevat odotukset ja kokemukset
Häkkilä, Saija; Jyrinki, Anna (2019)
Häkkilä, Saija
Jyrinki, Anna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526804
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526804
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kuopion Saaristokaupungissa sijaitseva, elokuussa 2018 toimintansa aloittanut Pilke taidepäiväkoti Valo. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vanhempien odotuksia ja kokemuksia taidelähtöisten menetelmien käytön vaikutuksista lasten kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen Pilke taidepäiväkoti Valossa. Lisäksi tarkoituksena on tutkia perheiden tyytyväisyyttä lastensa hoitoon taidepäiväkodissa. Tutkimuksen taustalla olivat varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joissa myös mainitaan huoltajien ja perheiden oikeus vaikuttaa varhaiskasvatuksen kehittämistyöhön. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa oli teoreettinen tieto taidelähtöisten menetelmien käytöstä varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia taidepäiväkoti Valo voi hyödyntää toimintaa kehittäessään asiakaslähtöisesti. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua. Lomake jaettiin toimeksiantajan kaikille sen hetkisille asiakasperheille kotiin täytettäväksi. Lomakkeessa oli kvalitatiivisten kysymysten lisäksi kvantitatiivisesti eli määrällisesti mitattava kysymysosio. Tutkimuksella mahdollistettiin myös lasten osallistuminen palautteen annossa. Lapset saivat omat ikä- ja kehitystasoiset kysymykset, joihin pystyi tuottamaan kuvalliset vastaukset.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville perheiden odotuksia ja kokemuksia taidelähtöisten menetelmien käytöstä ja vaikutuksista lasten oppimiseen ja kehitykseen taidepainotteisessa päiväkodissa. Vanhemmat ovat tietoisia taidelähtöisten menetelmien hyödyistä sekä huomanneet lastensa kehityksessä muutoksia, mutta tämän tutkimuksen mukaan he eivät kuitenkaan osanneet sanoa, kuinka paljon juuri taidepainotteisuudella on ollut vaikutusta heidän lapsensa kasvuun, oppimiseen ja kehitykseen. Päiväkotia valitessa taidepainotteisuus ei ollut suurin syy valinnalle, mutta vanhemmat kokivat sen etuna.
Lisäksi tutkimuksentuloksista saatiin selville, että eniten positiivisia kokemuksia vanhemmilla oli päiväkodin oppimisympäristöjen innostavuudesta, motivoivuudesta. Lisäksi vanhemmat kokivat voivansa vaikuttaa lapsensa päivään päiväkodissa. Negatiivisimmat kokemukset liittyivät ilmapiirin kiirettömyyteen lapsen tuonti- ja hakutilanteissa sekä sähköisen tiedotuskanava Daisynetin toimimattomuuteen. Lasten tuotoksissa ilmeni eniten kaverisuhteisiin liittyviä ajatuksia. Tutkimuksen johtopäätöksinä tärkeimmiksi seikoiksi nousevat käytännöllisyyden ja arjen sujuvuuden merkitys perheiden elämässä ja siten päiväkodin valinnassa, kiireettömyyden tuntu vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan vuorovaikutuksessa sekä toimiva informaation kulku päiväkodin ja kodin välillä.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kuopion Saaristokaupungissa sijaitseva, elokuussa 2018 toimintansa aloittanut Pilke taidepäiväkoti Valo. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia vanhempien odotuksia ja kokemuksia taidelähtöisten menetelmien käytön vaikutuksista lasten kasvuun, kehitykseen ja oppimiseen Pilke taidepäiväkoti Valossa. Lisäksi tarkoituksena on tutkia perheiden tyytyväisyyttä lastensa hoitoon taidepäiväkodissa. Tutkimuksen taustalla olivat varhaiskasvatuslaki sekä varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, joissa myös mainitaan huoltajien ja perheiden oikeus vaikuttaa varhaiskasvatuksen kehittämistyöhön. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa oli teoreettinen tieto taidelähtöisten menetelmien käytöstä varhaiskasvatuksessa.
Tutkimuksesta saatuja tuloksia taidepäiväkoti Valo voi hyödyntää toimintaa kehittäessään asiakaslähtöisesti. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, jonka aineistonkeruumenetelmänä käytettiin lomakehaastattelua. Lomake jaettiin toimeksiantajan kaikille sen hetkisille asiakasperheille kotiin täytettäväksi. Lomakkeessa oli kvalitatiivisten kysymysten lisäksi kvantitatiivisesti eli määrällisesti mitattava kysymysosio. Tutkimuksella mahdollistettiin myös lasten osallistuminen palautteen annossa. Lapset saivat omat ikä- ja kehitystasoiset kysymykset, joihin pystyi tuottamaan kuvalliset vastaukset.
Tutkimuksen tuloksista saatiin selville perheiden odotuksia ja kokemuksia taidelähtöisten menetelmien käytöstä ja vaikutuksista lasten oppimiseen ja kehitykseen taidepainotteisessa päiväkodissa. Vanhemmat ovat tietoisia taidelähtöisten menetelmien hyödyistä sekä huomanneet lastensa kehityksessä muutoksia, mutta tämän tutkimuksen mukaan he eivät kuitenkaan osanneet sanoa, kuinka paljon juuri taidepainotteisuudella on ollut vaikutusta heidän lapsensa kasvuun, oppimiseen ja kehitykseen. Päiväkotia valitessa taidepainotteisuus ei ollut suurin syy valinnalle, mutta vanhemmat kokivat sen etuna.
Lisäksi tutkimuksentuloksista saatiin selville, että eniten positiivisia kokemuksia vanhemmilla oli päiväkodin oppimisympäristöjen innostavuudesta, motivoivuudesta. Lisäksi vanhemmat kokivat voivansa vaikuttaa lapsensa päivään päiväkodissa. Negatiivisimmat kokemukset liittyivät ilmapiirin kiirettömyyteen lapsen tuonti- ja hakutilanteissa sekä sähköisen tiedotuskanava Daisynetin toimimattomuuteen. Lasten tuotoksissa ilmeni eniten kaverisuhteisiin liittyviä ajatuksia. Tutkimuksen johtopäätöksinä tärkeimmiksi seikoiksi nousevat käytännöllisyyden ja arjen sujuvuuden merkitys perheiden elämässä ja siten päiväkodin valinnassa, kiireettömyyden tuntu vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan vuorovaikutuksessa sekä toimiva informaation kulku päiväkodin ja kodin välillä.