Leadership studies in medical school : a survey to Finnish medical students abroad
Eerolainen, Ella (2019)
Eerolainen, Ella
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526790
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526790
Tiivistelmä
Clinical leadership is a topic much discussed and researched during the recent years. Leadership competences are needed for all doctors in their daily clinical work. The World Federation of Medical Education has defined the standards for basic medical education programme in which the leadership competences are mentioned. Yet it cannot be taken for granted that leadership studies would be included in all medical degrees.
The purpose of this thesis is to find out how well the target group, Finnish medical students abroad, is prepared for their future carees with leadership competence. The empirical research is done as a questionnaire survey with quantitative method that gathers data on how much leadership studies is included in the medical degrees of these students. Furthermore, the research will analyse the attitudes and opinions the students have on leadership and whether they find it important that leadership studies are integrated in medical degrees. The focus is in the students’ point of view.
There is a brief literature review on the latest clinical leadership research and characteristics that are beneficial for a clinical leader. Information is searched via the medical search engine PubMed and the university online library Finna.
Only 29% of the respondents have obligatory leadership studies as a part of their education. The respondents don’t feel that their universities prepare them for leadership tasks as a doctor in the best possible way, the average preparedness being 2,5/5. The respondents have generally a positive attitude towards leadership and are interested in developing as leaders and consider leadership as a part of a doctor’s professional competence. However, a significant part of the respondents are unware of whether their degree includes obligatory leadership studies (28% of respondents) or a possibility to choose extra optional leadership courses (43% of respondents), which reflects the conceptual unclarity of the topic.
The questionnaire results give an overall picture on how much leadership studies is offered during the basic medical education for the research group. The results are usuful when planning improvements in the content of the medical studies in the future. Kliininen johtajuus on paljon tutkittu aihe, joka on saanut näkyvyyttä viime vuosina. Johtajuustaitoja tarvitaan lääkärin päivittäisessä kliinisessä työssä. The World Federation of Medical Education on määritellyt standardit lääketieteen peruskoulutukseen, joissa johtajuustaidot on mainittu. Siitä huolimatta ei ole itsestään selvää, että johtajuusopinnot kuuluisivat lääketieteen koulutusohjelmaan kaikkialla.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin kohderyhmän, ulkomailla lääketiedettä opiskelevien suomalaisten, jäsenet ovat valmistautuneet tulevaisuuden lääkäriuriinsa johtajuustaidoilla. Empiirinen tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena käyttäen kvantitatiivista metodia, ja kerää tietoa siitä, kuinka paljon johtajusopintoja sisältyy tutkimusryhmän jäsenten lääketieteen tutkintoihiin. Lisäksi tutkimus analysoi opiskelijoiden asenteita ja mielipiteitä johtajuudesta, sekä siitä, pitävätkö opiskelijat johtajuusopintojen integroimista lääketieteen koulutukseen tärkeänä. Pääpaino on opiskelijoiden näkökulmassa.
Opinnäytetyö koostuu suppeasta kirjallisuuskatsauksesta viimeisimpään kliinisen johtajuuden tutkimukseen ja piirteisiin, jotka ovat hyödyllisiä kliiniselle johtajalle. Tiedonhaku on suoritettu lääketieteellisen hakukoneen PubMed:in ja ammattikorkeakoulun onlinekirjasto Finnan avulla.
Vain 29%:lla vastaajista pakollisiin opintoihin kuuluu johtajuusopintoja. Vastaajien mielestä heidän yliopistonsa eivät valmista opiskelijoita johtajuustehtäviin lääkärinä parhaalla mahdollisella tavalla, valmiuden keskiarvon ollessa 2,5/5. Vastaajat suhtautuvat yleisesti ottaen positiivisesti johtajuuteen, ja ovat kiinnostuneita kehittymään johtajina sekä kokevat johtajuuden osaksi lääkärin ammatillista osaamista. Kuitenkin merkittävä osa vastaajista on tietämättömiä siitä, kuuluvatko pakolliset johtajuusopinnot heidän koulutusohjelmaansa (28% vastaajista), sekä siitä, onko heillä mahdollisuutta ottaa valinnaisia johtajuusopintoja (43% vastaajista), mikä reflektoi aiheen konseptuaalista epäselvyyttä.
Kyselytutkimuksen tulokset antavat yleiskuvan siitä, kuinka paljon johtajuusopintoja kohderyhmän jäsenille tarjotaan peruskoulutukseen sisältyen. Tuloksille on käyttöä lääketieteen opintojen sisältöä kehitettäessä.
The purpose of this thesis is to find out how well the target group, Finnish medical students abroad, is prepared for their future carees with leadership competence. The empirical research is done as a questionnaire survey with quantitative method that gathers data on how much leadership studies is included in the medical degrees of these students. Furthermore, the research will analyse the attitudes and opinions the students have on leadership and whether they find it important that leadership studies are integrated in medical degrees. The focus is in the students’ point of view.
There is a brief literature review on the latest clinical leadership research and characteristics that are beneficial for a clinical leader. Information is searched via the medical search engine PubMed and the university online library Finna.
Only 29% of the respondents have obligatory leadership studies as a part of their education. The respondents don’t feel that their universities prepare them for leadership tasks as a doctor in the best possible way, the average preparedness being 2,5/5. The respondents have generally a positive attitude towards leadership and are interested in developing as leaders and consider leadership as a part of a doctor’s professional competence. However, a significant part of the respondents are unware of whether their degree includes obligatory leadership studies (28% of respondents) or a possibility to choose extra optional leadership courses (43% of respondents), which reflects the conceptual unclarity of the topic.
The questionnaire results give an overall picture on how much leadership studies is offered during the basic medical education for the research group. The results are usuful when planning improvements in the content of the medical studies in the future.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, kuinka hyvin kohderyhmän, ulkomailla lääketiedettä opiskelevien suomalaisten, jäsenet ovat valmistautuneet tulevaisuuden lääkäriuriinsa johtajuustaidoilla. Empiirinen tutkimus on toteutettu kyselytutkimuksena käyttäen kvantitatiivista metodia, ja kerää tietoa siitä, kuinka paljon johtajusopintoja sisältyy tutkimusryhmän jäsenten lääketieteen tutkintoihiin. Lisäksi tutkimus analysoi opiskelijoiden asenteita ja mielipiteitä johtajuudesta, sekä siitä, pitävätkö opiskelijat johtajuusopintojen integroimista lääketieteen koulutukseen tärkeänä. Pääpaino on opiskelijoiden näkökulmassa.
Opinnäytetyö koostuu suppeasta kirjallisuuskatsauksesta viimeisimpään kliinisen johtajuuden tutkimukseen ja piirteisiin, jotka ovat hyödyllisiä kliiniselle johtajalle. Tiedonhaku on suoritettu lääketieteellisen hakukoneen PubMed:in ja ammattikorkeakoulun onlinekirjasto Finnan avulla.
Vain 29%:lla vastaajista pakollisiin opintoihin kuuluu johtajuusopintoja. Vastaajien mielestä heidän yliopistonsa eivät valmista opiskelijoita johtajuustehtäviin lääkärinä parhaalla mahdollisella tavalla, valmiuden keskiarvon ollessa 2,5/5. Vastaajat suhtautuvat yleisesti ottaen positiivisesti johtajuuteen, ja ovat kiinnostuneita kehittymään johtajina sekä kokevat johtajuuden osaksi lääkärin ammatillista osaamista. Kuitenkin merkittävä osa vastaajista on tietämättömiä siitä, kuuluvatko pakolliset johtajuusopinnot heidän koulutusohjelmaansa (28% vastaajista), sekä siitä, onko heillä mahdollisuutta ottaa valinnaisia johtajuusopintoja (43% vastaajista), mikä reflektoi aiheen konseptuaalista epäselvyyttä.
Kyselytutkimuksen tulokset antavat yleiskuvan siitä, kuinka paljon johtajuusopintoja kohderyhmän jäsenille tarjotaan peruskoulutukseen sisältyen. Tuloksille on käyttöä lääketieteen opintojen sisältöä kehitettäessä.