Esimiesten työn mielekkyyden ja merkityksellisyyden kokeminen : pienmyymälän esimiesten näkemyksiä
Lehtinen, Katri (2019)
Lehtinen, Katri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526788
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526788
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa pienmyymälän esimiesten työn mielekkyyden ja merkityksellisyyden kokemusta muuttuvassa toimintaympäristössä. Tavoitteena oli saada näkemyksiä, mitkä asiat vaikuttavat esimiesten työn mielekkyyden ja merkityksen kokemukseen. Mitkä asiat vähentävät ja mitkä lisäävät sitä? Tavoitteena oli myös selvittää voiko johtamisella vaikuttaa tähän.
Työ toteutettiin kartoituksena pienmyymälän esimiehille yhdellä toiminta-alueella. Kohderyhmäksi valittiin kirjoittajan alueen esimiehet. Heidät valittiin kohderyhmäksi, koska heidän koettiin olevan avainasemassa työtyytyväisyyden, tuloksellisuuden ja toiminnan kehittämisessä. Kartoitus toteutettiin keväällä 2019 kyselykaavakkeella, joka koostui vaihtoehto -ja avoimista kysymyksistä.
Työn tulokseksi saatiin selkeitä asioita, joista esimiesten työn mielekkyys ja merkityksellisyyden kokemus syntyvät. Nämä asiat ovat kanssakäymisen ja johtamisen perusasioita työyhteisössä. Teoriaosuudessa ja tehdyissä tutkimuksissa esille nousevat samat asiat. Työn mielekkyys ja merkityksellisyys lisääntyy luottamuksesta, arvostuksesta, palautteesta, onnistumisesta, selkeistä tavoitteista ja tukemisesta. Käänteisesti samat asiat taas vähentävät työn mielekkyyttä. Työn mielekkyyteen ja merkityksellisyyteen koettiin voitavan vaikuttaa itse ja johtamisella.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää kehittämään työtyytyväisyyttä, toimintaa ja johtamista osuvaan suuntaan, jotta esimiesten työn mielekkyys ja merkityksellisyyden tunne kehittyvät. Tai ainakin säilyvät ennallaan muuttuvan toimenkuvan ja toimintaympäristön myötä. Tulosten pohjalta pystymme miettimään kehitystoimenpiteitä toimialalla esimiestyöhön. Pystymme kohdentamaan johtamistamme omassa toiminnassamme, kun tunnistamme esimiesten työn merkitystä lisäävät ja heikentävät osa-alueet. Tulosten pohjalta pystymme myös suunnittelemaan konkreettisia toimenpiteitä, joilla voimme vaikuttaa tähän asiaan. The aim of this thesis was to survey experience of the small shop manager`s work meaningfulness and significance in the changing operating environment. The aim was to gain insights into what issues affect the experience of the meaning and significance of superior`s work. What are the things that increase and which decrease it? The aim was also to see if management could influence this.
The work was carried out as a survey for the managers of a small shop in one operating area. Manager`s in the author`s area were selected as the target group. They were selected as target group because they were considered to play key role in developing job satisfaction, effectiveness and performance. The survey was conducted in the spring of 2019 using a questionnaire consisting of alternative and open questions.
The result of the work was clear things that give rise to the meaningfulness and significance of the work of manager`s. These are the very basics of communication and leadership on the work community. The same things emerges in the theory section and in the research done. The meaning and relevance of the work is enhanced by trust, appreciation, feedback, success, clear goals and support. Conversely, the same things reduce the meaning and significance of work. It was felt that the meaningfulness and significance of the work could be influenced by itself and by management.
The results of the work can be utilized to develop job satisfaction, performance and leadership in the right direction to develop the sense of meaning and significance of the work of managers. Or at least these remain unchanged with the changing job profile and operating environment. Based on the results, we will be able to think about development measures for managerial work. We are able to focus our leadership on our activities by identifying areas that increase and weaken the meaning and significance of managerial work. On the basis of the results, we will also be able to design concrete measures to influence this issue.
Työ toteutettiin kartoituksena pienmyymälän esimiehille yhdellä toiminta-alueella. Kohderyhmäksi valittiin kirjoittajan alueen esimiehet. Heidät valittiin kohderyhmäksi, koska heidän koettiin olevan avainasemassa työtyytyväisyyden, tuloksellisuuden ja toiminnan kehittämisessä. Kartoitus toteutettiin keväällä 2019 kyselykaavakkeella, joka koostui vaihtoehto -ja avoimista kysymyksistä.
Työn tulokseksi saatiin selkeitä asioita, joista esimiesten työn mielekkyys ja merkityksellisyyden kokemus syntyvät. Nämä asiat ovat kanssakäymisen ja johtamisen perusasioita työyhteisössä. Teoriaosuudessa ja tehdyissä tutkimuksissa esille nousevat samat asiat. Työn mielekkyys ja merkityksellisyys lisääntyy luottamuksesta, arvostuksesta, palautteesta, onnistumisesta, selkeistä tavoitteista ja tukemisesta. Käänteisesti samat asiat taas vähentävät työn mielekkyyttä. Työn mielekkyyteen ja merkityksellisyyteen koettiin voitavan vaikuttaa itse ja johtamisella.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää kehittämään työtyytyväisyyttä, toimintaa ja johtamista osuvaan suuntaan, jotta esimiesten työn mielekkyys ja merkityksellisyyden tunne kehittyvät. Tai ainakin säilyvät ennallaan muuttuvan toimenkuvan ja toimintaympäristön myötä. Tulosten pohjalta pystymme miettimään kehitystoimenpiteitä toimialalla esimiestyöhön. Pystymme kohdentamaan johtamistamme omassa toiminnassamme, kun tunnistamme esimiesten työn merkitystä lisäävät ja heikentävät osa-alueet. Tulosten pohjalta pystymme myös suunnittelemaan konkreettisia toimenpiteitä, joilla voimme vaikuttaa tähän asiaan.
The work was carried out as a survey for the managers of a small shop in one operating area. Manager`s in the author`s area were selected as the target group. They were selected as target group because they were considered to play key role in developing job satisfaction, effectiveness and performance. The survey was conducted in the spring of 2019 using a questionnaire consisting of alternative and open questions.
The result of the work was clear things that give rise to the meaningfulness and significance of the work of manager`s. These are the very basics of communication and leadership on the work community. The same things emerges in the theory section and in the research done. The meaning and relevance of the work is enhanced by trust, appreciation, feedback, success, clear goals and support. Conversely, the same things reduce the meaning and significance of work. It was felt that the meaningfulness and significance of the work could be influenced by itself and by management.
The results of the work can be utilized to develop job satisfaction, performance and leadership in the right direction to develop the sense of meaning and significance of the work of managers. Or at least these remain unchanged with the changing job profile and operating environment. Based on the results, we will be able to think about development measures for managerial work. We are able to focus our leadership on our activities by identifying areas that increase and weaken the meaning and significance of managerial work. On the basis of the results, we will also be able to design concrete measures to influence this issue.