Oppilaitosyhteistyön kehittäminen
Tiilikainen, Sami (2019)
Tiilikainen, Sami
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526783
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526783
Tiivistelmä
Yhteistyö ja verkostoituminen ovat organisaatioiden keino tehostaa ja kehittää toimintaansa. Usein yhteistyö on edellytyksenä selviytyä monimutkaisissa toimintaympäristöissä. Tämän opinnäytetyön toimintaympäristö sijoittui oppilaitoksen ja yrityksen välille. Yhteistyön osapuolina toimivat Savonia-ammattikorkeakoulu Oy ja Schneider Electric Finland Oy, mutta työn tulokset ovat päteviä muuallakin tehtävässä yhteistyössä erilaisten kumppaneiden kesken. Opinnäytetyön aihe nivoutui yhteistyön keskiössä suunniteltavan rakennusautomaation oppimisympäristön ympärille.
Opinnäytetyön tavoitteena oli oppilaitosyhteistyön kehittäminen verkostoitumisen ja kumppanuuden avulla. Lisäksi kehittämisen tavoitteena oli saavuttaa molemminpuolista lisäarvoa sekä oppimista omissa toimintaympäris-töissä. Opinnäytetyössä kuvataan yhteistyön rakentamisen vaiheet sekä siihen liittyvät ongelmat oppilaitoksen ja yrityksen välisessä yhteistyössä. Tarkastelun kohteena käytettiin opinnäytetyöstä alkunsa saanutta oppimisympä-ristöprojektia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muotoutui organisaatioiden kehittämiseen luotujen teorioiden perustalle. Yhteistyön kehittämiseksi tarvittavan tutkimustiedon keräämiseen käytettiin empiirisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksessa haastateltiin eri yhteistyön osapuolten edustajia ja analysoitiin saatavissa olevaa kyselytutkimus-tietoa oppilaitoksen lukukausikyselyistä sekä osallistujapalautteita yhteistyötapahtumasta. Tutkimustietoa hyödyn-nettiin opinnäytetyön tuloksena syntyvien yhteistyön avainkohtien tunnistamiseen sekä niissä syntyvien ongel-mien välttämiseen. Lisäksi tutkimuksen avulla luotiin arviointimalli ja mittarit yhteistyön kehittämiseksi.
Yhteistyön kehittämisen johtopäätöksinä havaittiin, että yhteistyö tarvitsee onnistuakseen suunnitelmallisuutta,tavoitteiden asettamista, resursseja ja oikeat ihmiset ympärilleen. Lisäksi kehittymistä täytyy seurata ja arvioida jatkuvasti oikeaa tietoa osoittavilla mittareilla. Oppilaitosyhteistyön mittareiden valinta osoittautui haastavaksi varsinkin oppilaitoksen kehittymisen seurannan osalta. Opinnäytetyö tuotti helposti käytettävää tietoa tulevien yhteistyöhankkeiden tueksi ja kehittymisen seuraamiseksi. For organisations, co-operation and networking are ways to improve and develope their operations. Usually, co-operation is the prerequisite for managing in complex operating environments. The operating environment of this thesis was located between the educational institution and the company. The partners of the co-operation were Savonia University of Applied Sciences and Schneider Electric Finland Oy. However, the results of this work are also valid among other partners. The thesis was formed around collaboration in the building automation learning environment project.
The aim of this thesis was to develop collaboration between educational institutions and companies by improving networking and partnership. The main goal in developing collaboration was to achieve mutual added value and learning in one's own operating environment. The thesis described the stages of collaboration building, and the problems related to collaboration between the educational institution and the company. The problems and observations of the building automation learning environment project, which was started during this thesis work, were utilized.
The theoretical framework of the thesis was based on theories created for the development of organizations. Empirical research methods were applied to collect the research data needed for the development. Various partners were interviewed during the research and the presented data was collected from academy year surveys and collaboration event. Data was utilized to recognize key factors and issues related to partnership and collaboration. As a result, thesis gave meters and tools to monitor and evaluate the collaboration among educational institutions and companies.
As a conclusion, it was observed that the development of collaboration requires orderliness, defined aims, re-sources and the right people in order to be successful. Additionally, the development needs to be monitored and evaluated continuously utilizing the right indicators for the purpose. During thesis work, it was acknowledged that choosing the correct indicators can be problematic, especially the ones measuring the development of educational institution. However, this thesis produced comprehensively usable information to support the upcoming co-operation projects. Furthermore, it provided tools to monitor the development. The results of the thesis can be applied to collaboration between different partners in general.
Opinnäytetyön tavoitteena oli oppilaitosyhteistyön kehittäminen verkostoitumisen ja kumppanuuden avulla. Lisäksi kehittämisen tavoitteena oli saavuttaa molemminpuolista lisäarvoa sekä oppimista omissa toimintaympäris-töissä. Opinnäytetyössä kuvataan yhteistyön rakentamisen vaiheet sekä siihen liittyvät ongelmat oppilaitoksen ja yrityksen välisessä yhteistyössä. Tarkastelun kohteena käytettiin opinnäytetyöstä alkunsa saanutta oppimisympä-ristöprojektia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muotoutui organisaatioiden kehittämiseen luotujen teorioiden perustalle. Yhteistyön kehittämiseksi tarvittavan tutkimustiedon keräämiseen käytettiin empiirisen tutkimuksen menetelmiä. Tutkimuksessa haastateltiin eri yhteistyön osapuolten edustajia ja analysoitiin saatavissa olevaa kyselytutkimus-tietoa oppilaitoksen lukukausikyselyistä sekä osallistujapalautteita yhteistyötapahtumasta. Tutkimustietoa hyödyn-nettiin opinnäytetyön tuloksena syntyvien yhteistyön avainkohtien tunnistamiseen sekä niissä syntyvien ongel-mien välttämiseen. Lisäksi tutkimuksen avulla luotiin arviointimalli ja mittarit yhteistyön kehittämiseksi.
Yhteistyön kehittämisen johtopäätöksinä havaittiin, että yhteistyö tarvitsee onnistuakseen suunnitelmallisuutta,tavoitteiden asettamista, resursseja ja oikeat ihmiset ympärilleen. Lisäksi kehittymistä täytyy seurata ja arvioida jatkuvasti oikeaa tietoa osoittavilla mittareilla. Oppilaitosyhteistyön mittareiden valinta osoittautui haastavaksi varsinkin oppilaitoksen kehittymisen seurannan osalta. Opinnäytetyö tuotti helposti käytettävää tietoa tulevien yhteistyöhankkeiden tueksi ja kehittymisen seuraamiseksi.
The aim of this thesis was to develop collaboration between educational institutions and companies by improving networking and partnership. The main goal in developing collaboration was to achieve mutual added value and learning in one's own operating environment. The thesis described the stages of collaboration building, and the problems related to collaboration between the educational institution and the company. The problems and observations of the building automation learning environment project, which was started during this thesis work, were utilized.
The theoretical framework of the thesis was based on theories created for the development of organizations. Empirical research methods were applied to collect the research data needed for the development. Various partners were interviewed during the research and the presented data was collected from academy year surveys and collaboration event. Data was utilized to recognize key factors and issues related to partnership and collaboration. As a result, thesis gave meters and tools to monitor and evaluate the collaboration among educational institutions and companies.
As a conclusion, it was observed that the development of collaboration requires orderliness, defined aims, re-sources and the right people in order to be successful. Additionally, the development needs to be monitored and evaluated continuously utilizing the right indicators for the purpose. During thesis work, it was acknowledged that choosing the correct indicators can be problematic, especially the ones measuring the development of educational institution. However, this thesis produced comprehensively usable information to support the upcoming co-operation projects. Furthermore, it provided tools to monitor the development. The results of the thesis can be applied to collaboration between different partners in general.