Osaamisen johtaminen koulutuskorjaamossa
Aaltonen, Juha (2019)
Aaltonen, Juha
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121526769
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena olivat autoalan koulutuskorjaamon osaamisen johtamisen työkalut. Tutkimuksen tavoitteena on perustella osaamisen johtamisen mallia, joka toimii sekä henkilökunnan kesken että nuorten kanssa. Erityistä huomiota tutkimuksessa kiinnitettiin keinoihin, joilla henkilöstö saadaan kehittämään osaamistaan toimintaympäristön muuttuessa (Koululaitos ja työelämä). Tutkimuksen liitteenä on STRATOS työkirja osaamisen kartoittamiseen ja toimintasuunnitelman tekemiseen.
Opinnäytetyössä tehtiin teemahaastattelututkimus yrittäjille. Haastatteluissa selvitettiin mitä sisältöä yrittäjyyskasvatukseen tulisi nuorille sisällyttää, miten osaamisen johtaminen näkyy ja miten johtajuus muuttuu?
Työn tuloksena saatiin Luksian autoalalle paremmat lähtökohdat arvioida ja valita sopivat työkalut ja ne johtamisen mallit, joilla olisi hyvä viedä autoalan toimintaa eteenpäin yrittäjyyden näkökulmasta. Tärkeintä on luoda yhteiset suuntaviivat ja johtamistavat. Kyselytutkimuksen loppupäätelmänä voidaan pitää sitä, että ihmisjohtaminen tulee asiajohtamisen edellä ja elämänkokemukset, asenteet ja arvot ovat merkittävimpiä tekijöitä menestyksekkääseen toimintaan.
Tarkempi koulutuskorjaamon käsikirja täytyy rakentaa aina kunkin yksikön kanssa erikseen, koska tarpeet ja resurssit ovat erilaiset. Tämän opinnäytetyön myötä alkaa toiminnan rakentaminen Luksiassa siten, että toiminnalle asetetaan tavoitteet ja aikataulut resursseineen. Suunta on tällä hetkellä oikea.
Tulevaisuudessa julkisen sektorin menestyjät tulevat olemaan älykkäästi johdettuja ja niissä ymmärretään jatkuva uudistumisen tarve osana normaalitoimintaa. Näissä organisaatioissa panostetaan johtajuuden kehittämiseen, muutokset nähdään mahdollisuuksina ja vastuuta annetaan laajemmin luottamuksen osoituksena työntekijöille. The aim of the present Master’s thesis was to study the ways how learning is managed in a training car repair shop in a vocational institute. The study explores the management models that facilitate both the personnel and the students. The main focus was on encouraging the personnel to design and develop new procedures as the operational environment of vocational training is changing. A list of the tools required as well as the operation instructions for a fully functioning repair shop are appended in the thesis. Additionally, a handbook, based on Stratos software, on examining the current state of learning and drawing up an action plan is appended to the study.
The thesis include theme interviews carried out with entrepreneurs. The interviews focused on the recommended content of entrepreneurship training for young students: how the respondents saw that skills management and learning were carried out in their workplace and what kinds of changes are taking place in leadership?
As a result of this thesis, Luksia automotive field gained skills in charting a suitable path in leadership models to develop their operations. Most importantly, the team should work together in drawing up guidelines and discussing the leadership methods. The conclusion was to enhance leadership focusing on people instead of facts and figures, as successful entrepreneurship relies on the experiences, values and attitudes of everyone.
A detailed handbook for each training car repair shop has to be constructed with each department individually as resources and requirements vary. As a result of this thesis, Luksia will follow the new guidelines of setting goals based on the schedules and resources for each current action plan.
In the future, the successful organizations in the public sector will be managed and developed by leaders who view renewal and redesign as part of the daily routines. These organizations will focus on the constant development of leadership, see opportunities arise in change and distribute responsibility among the employees as a token of trust.
Opinnäytetyössä tehtiin teemahaastattelututkimus yrittäjille. Haastatteluissa selvitettiin mitä sisältöä yrittäjyyskasvatukseen tulisi nuorille sisällyttää, miten osaamisen johtaminen näkyy ja miten johtajuus muuttuu?
Työn tuloksena saatiin Luksian autoalalle paremmat lähtökohdat arvioida ja valita sopivat työkalut ja ne johtamisen mallit, joilla olisi hyvä viedä autoalan toimintaa eteenpäin yrittäjyyden näkökulmasta. Tärkeintä on luoda yhteiset suuntaviivat ja johtamistavat. Kyselytutkimuksen loppupäätelmänä voidaan pitää sitä, että ihmisjohtaminen tulee asiajohtamisen edellä ja elämänkokemukset, asenteet ja arvot ovat merkittävimpiä tekijöitä menestyksekkääseen toimintaan.
Tarkempi koulutuskorjaamon käsikirja täytyy rakentaa aina kunkin yksikön kanssa erikseen, koska tarpeet ja resurssit ovat erilaiset. Tämän opinnäytetyön myötä alkaa toiminnan rakentaminen Luksiassa siten, että toiminnalle asetetaan tavoitteet ja aikataulut resursseineen. Suunta on tällä hetkellä oikea.
Tulevaisuudessa julkisen sektorin menestyjät tulevat olemaan älykkäästi johdettuja ja niissä ymmärretään jatkuva uudistumisen tarve osana normaalitoimintaa. Näissä organisaatioissa panostetaan johtajuuden kehittämiseen, muutokset nähdään mahdollisuuksina ja vastuuta annetaan laajemmin luottamuksen osoituksena työntekijöille.
The thesis include theme interviews carried out with entrepreneurs. The interviews focused on the recommended content of entrepreneurship training for young students: how the respondents saw that skills management and learning were carried out in their workplace and what kinds of changes are taking place in leadership?
As a result of this thesis, Luksia automotive field gained skills in charting a suitable path in leadership models to develop their operations. Most importantly, the team should work together in drawing up guidelines and discussing the leadership methods. The conclusion was to enhance leadership focusing on people instead of facts and figures, as successful entrepreneurship relies on the experiences, values and attitudes of everyone.
A detailed handbook for each training car repair shop has to be constructed with each department individually as resources and requirements vary. As a result of this thesis, Luksia will follow the new guidelines of setting goals based on the schedules and resources for each current action plan.
In the future, the successful organizations in the public sector will be managed and developed by leaders who view renewal and redesign as part of the daily routines. These organizations will focus on the constant development of leadership, see opportunities arise in change and distribute responsibility among the employees as a token of trust.