Sisäisen palvelukeskuksen perehdytysopas
Hirvenoja, Anne (2019)
Hirvenoja, Anne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121426717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121426717
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä toimeksiantaja KPMG Oy Ab:n sisäiselle palvelukeskukselle, jonka tuloksena syntyi sähköinen perehdytysopas. Opinnäytetyön aihe pohjautui sisäisen palvelukeskuksen perehdytysprosessin kehitystarpeisiin. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa käytännönläheinen perehdytysopas, joka helpottaisi uusia työntekijöitä omaksumaan sisäiset prosessit, säännöt ja toimintatavat aiempaa helpommin ja nopeammin. Tarkoituksena oli kerätä kaikki uudelle työntekijälle oleellinen tieto samaan oppaaseen, painottaen sisäisen palvelukeskuksen käytäntöjä ja tapoja.
Opinnäytetyö koostui pääasiassa perehdytysoppaan suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyvien toimenpiteiden kuvaamisesta. Teoreettisessa osuudessa käytiin tarkemmin läpi, mitä perehdytys on ja erityisesti, mitä on hyvä perehdytys ja, millä keinoin perehdytyksessä onnistuttaisiin. Perehdytysoppaan sisällön rakentamiseksi tutkittiin toimeksiantajan jo olemassa olevia perehdytysmateriaaleja, sekä toteutettiin teemahaastattelut viimeisen vuoden aikana aloittaneille työntekijöille.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi toimeksiantajan tavoitteiden mukainen perehdytysopas, joka otettiin käyttöön sisäisen palvelukeskuksen perehdytyksen päätyökaluna. Perehdytysopas on kaikkien sisäisen palvelukeskuksen työntekijöiden saatavilla ja sitä on tarkoitus päivittää ja arvioida uusilta työntekijöiltä saadun palautteen mukaan.
Opinnäytetyö koostui pääasiassa perehdytysoppaan suunnitteluun ja toteuttamiseen liittyvien toimenpiteiden kuvaamisesta. Teoreettisessa osuudessa käytiin tarkemmin läpi, mitä perehdytys on ja erityisesti, mitä on hyvä perehdytys ja, millä keinoin perehdytyksessä onnistuttaisiin. Perehdytysoppaan sisällön rakentamiseksi tutkittiin toimeksiantajan jo olemassa olevia perehdytysmateriaaleja, sekä toteutettiin teemahaastattelut viimeisen vuoden aikana aloittaneille työntekijöille.
Opinnäytetyön lopputuotoksena syntyi toimeksiantajan tavoitteiden mukainen perehdytysopas, joka otettiin käyttöön sisäisen palvelukeskuksen perehdytyksen päätyökaluna. Perehdytysopas on kaikkien sisäisen palvelukeskuksen työntekijöiden saatavilla ja sitä on tarkoitus päivittää ja arvioida uusilta työntekijöiltä saadun palautteen mukaan.