Töpinää töppösiin: Jalkaterveyden teemapäivä 3.─ 4. -luokkalaisille
Saarelainen, Elmiira (2019)
Saarelainen, Elmiira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121426708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121426708
Tiivistelmä
Tässä monimuotoisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin jalkaterveyden tapahtuma, Töpinää töppösiin -toimintapäivä, jonka tavoitteena oli jakaa tietoa jalkineista ja jalkaterveydestä lapsille. Toimintapäivän rastien aiheet rakentuivat jalkineteeman ympärille ja sitä täydentäen. Toimintapäivä toteutettiin Pornaisten yhtenäiskoulun 3.─4. -luokkalaisille 25.9.2019.
Tutkimusten mukaan noin kaksi kolmasosaa lapsista ja nuorista käyttävät pieniä kenkiä. Epäsopivien kenkien käyttö aiheuttaa monenlaisia jalkavaivoja, kuten varpaiden asentomuutoksia. Ohjauksella ja tiedon jakamisella voidaan ennaltaehkäistä epäsopivien kenkien käytöstä johtuvia jalkavaivoja, mutta tietoa jalkaterveydestä ei anneta juuri missään. Toimintapäivän aikana oppilaat saivat tietoa kengistä ja jalkaterveydestä lapsille mielekkään tekemisen kautta. Lapset saivat muun muassa kenkäreseptin, johon merkittiin jalan ja sopivan kengän koot, oppivat erilaisia nauhoituksia ja pääsivät kulkemaan paljasjalkaradalla.
Teemapäivä koostui kahdeksasta rastista, joiden aiheina olivat jalkineet, jalkojen omahoito ja jalkojen toimintakyky. Toimintapisteitä ohjasivat Metropolian 3. ja 4. vuoden jalkaterapeuttiopiskelijat. Yhden toimintapisteen aiheena oli tasapaino, sen suunnitteli ja toteutti opinnäytetyönään kolme jalkaterapeuttiopiskelijaa yhteistyössä Tiimataito Oy:n kanssa.
Toimintapäivän suunnitteluprosessi noudatti konstruktiivista kehittämistyönprosessin mallia. Työn vaiheita olivat ideointi, suunnittelu, toteutus, tuotos, arviointi ja päätös. Prosessin tukena käytettiin erilaisia kehittämistyön välineitä, kuten pilotointia, kyselyitä ja haastattelua. Keskeisenä kehittämiskysymyksenä oli: miten jakaa tietoa kengistä ja jaloista lapsille mielekkäällä tavalla? Toimintapisteiden suunnittelun tueksi etsittiin tietoa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin tietokannoista ja hyödynnettiin alan kirjallisuutta.
Toimintapäivän onnistumista arvioitiin kysymällä palautetta oppilailta anonyymillä ”nosta lappu” -menetelmällä ja ohjaajilta ja kontaktihenkilöltä kyselylomakkeilla. Palautteen ja oman arvioinnin perusteella toimintapäivä oli käytännössä oikein onnistunut ja opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Toimintapäivän suunnitelmaa voivat hyödyntää jalkaterveyden ammattilaiset ja -opiskelijat sekä kaikki, jotka haluavat jakaa tietoa jalkojen terveydestä.
Tutkimusten mukaan noin kaksi kolmasosaa lapsista ja nuorista käyttävät pieniä kenkiä. Epäsopivien kenkien käyttö aiheuttaa monenlaisia jalkavaivoja, kuten varpaiden asentomuutoksia. Ohjauksella ja tiedon jakamisella voidaan ennaltaehkäistä epäsopivien kenkien käytöstä johtuvia jalkavaivoja, mutta tietoa jalkaterveydestä ei anneta juuri missään. Toimintapäivän aikana oppilaat saivat tietoa kengistä ja jalkaterveydestä lapsille mielekkään tekemisen kautta. Lapset saivat muun muassa kenkäreseptin, johon merkittiin jalan ja sopivan kengän koot, oppivat erilaisia nauhoituksia ja pääsivät kulkemaan paljasjalkaradalla.
Teemapäivä koostui kahdeksasta rastista, joiden aiheina olivat jalkineet, jalkojen omahoito ja jalkojen toimintakyky. Toimintapisteitä ohjasivat Metropolian 3. ja 4. vuoden jalkaterapeuttiopiskelijat. Yhden toimintapisteen aiheena oli tasapaino, sen suunnitteli ja toteutti opinnäytetyönään kolme jalkaterapeuttiopiskelijaa yhteistyössä Tiimataito Oy:n kanssa.
Toimintapäivän suunnitteluprosessi noudatti konstruktiivista kehittämistyönprosessin mallia. Työn vaiheita olivat ideointi, suunnittelu, toteutus, tuotos, arviointi ja päätös. Prosessin tukena käytettiin erilaisia kehittämistyön välineitä, kuten pilotointia, kyselyitä ja haastattelua. Keskeisenä kehittämiskysymyksenä oli: miten jakaa tietoa kengistä ja jaloista lapsille mielekkäällä tavalla? Toimintapisteiden suunnittelun tueksi etsittiin tietoa systemaattisen kirjallisuuskatsauksen menetelmin tietokannoista ja hyödynnettiin alan kirjallisuutta.
Toimintapäivän onnistumista arvioitiin kysymällä palautetta oppilailta anonyymillä ”nosta lappu” -menetelmällä ja ohjaajilta ja kontaktihenkilöltä kyselylomakkeilla. Palautteen ja oman arvioinnin perusteella toimintapäivä oli käytännössä oikein onnistunut ja opinnäytetyön tavoite saavutettiin. Toimintapäivän suunnitelmaa voivat hyödyntää jalkaterveyden ammattilaiset ja -opiskelijat sekä kaikki, jotka haluavat jakaa tietoa jalkojen terveydestä.