Matkailualan yhteiskunnallisten yritysten perustamisen syyt
Kuronen, Sofiina (2019)
Kuronen, Sofiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326679
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326679
Tiivistelmä
Matkailu- ja palveluala on keskeinen ja kehittyvä ala, jonka osuus maailman taloudesta on merkittävä. Vastuullisuuden käsite on tärkeä termi alan kehityksessä. Sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti vastuullisessa matkailussa otetaan huomioon matkailijat, palveluiden tarjoajat, työntekijät, paikalliset asukkaat ja ympäristö. Yhteiskunnalliset yritykset osallistuvat liiketoiminnasta saatujen voittojen avulla tai tarjoamillaan palveluilla jonkin yhteiskunnallisen asian edistämiseen. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, mitkä ovat perustamisen syyt matkailu- ja palvelualan yhteiskunnallisille yrityksille. Tutkimus toteutettiin laadullisena, ja sen aineistonkeruumenetelmänä toimi teemahaastattelu. Tutkimusosuudessa haastateltiin viiden yrityksen edustajia. Yritykset olivat kaksi ravintola- ja catering-yritystä, kaksi majoitus- ja leirikeskusta sekä yksi huvipuisto.
Tutkimuksessa selvisi matkailu- ja palvelualan yhteiskunnallisten yritysten perustamisen taustalla olevan usein jokin poliittinen päätös, yhdistys tai asiakkaiden kysyntä. Kaikki yritykset tuovat yhteiskunnallista hyvää voittojensa jaossa joko jakamalla voittoja eteenpäin jonkin asian eteen tai käyttämällä voittoja toimintansa kehittämiseen. Useimpien yritysten arvot ovat yhteydessä niiden yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen. Yritysten taustalla toimivat yhdistykset tai lait määrittivät niiden arvopohjan. Matkailu- ja palvelualalle kaikki yritykset eivät olleet päätyneet suoran valinnan kautta, vaan majoitus- ja ruokailupalvelut olivat tulleet tukemaan yrityksen muita palveluita. Saaduista tuloksista voidaan päätellä, että yhteiskunnallisia yrityksiä perustetaan erilaisista syistä. Yrityksen taustalla toimivan yhdistyksen lisäksi yritysten perustamisen syynä voi olla poliittinen päätös sekä perinteisen yritystoiminnan tapaan asiakkaiden kysyntä.
Tutkimuksessa selvisi matkailu- ja palvelualan yhteiskunnallisten yritysten perustamisen taustalla olevan usein jokin poliittinen päätös, yhdistys tai asiakkaiden kysyntä. Kaikki yritykset tuovat yhteiskunnallista hyvää voittojensa jaossa joko jakamalla voittoja eteenpäin jonkin asian eteen tai käyttämällä voittoja toimintansa kehittämiseen. Useimpien yritysten arvot ovat yhteydessä niiden yhteiskunnalliseen yrittäjyyteen. Yritysten taustalla toimivat yhdistykset tai lait määrittivät niiden arvopohjan. Matkailu- ja palvelualalle kaikki yritykset eivät olleet päätyneet suoran valinnan kautta, vaan majoitus- ja ruokailupalvelut olivat tulleet tukemaan yrityksen muita palveluita. Saaduista tuloksista voidaan päätellä, että yhteiskunnallisia yrityksiä perustetaan erilaisista syistä. Yrityksen taustalla toimivan yhdistyksen lisäksi yritysten perustamisen syynä voi olla poliittinen päätös sekä perinteisen yritystoiminnan tapaan asiakkaiden kysyntä.