TARPE 1 : Opettajan näkökulma
Tumelius, Ritva (2019)
Tumelius, Ritva
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326676
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Tampereen ammattikorkeakoulun toimeksiannosta. Tarkoituksena oli selvittää lukukaudella 2017-2018 käyttöön otetun TARPE 1 (Tarjontaperustainen opetussuunnitelma)-työkalun toimivuutta ja käyttäjäkokemuksia hoitoalan opetuksessa ja sen suunnittelussa. Selvityksen tarkoituksena oli myös kartoittaa sitä, voidaanko TARPE 1-työkalun käyttöä laajentaa koko hoitoalaa ja kaikkia opetusryhmiä käsittäväksi. Selvitys toteutettiin hoitoalan opettajien keskuudessa kyselytutkimuksena. Opettajille lähetettiin keväällä 2018 sähköpostiviestinä saatekirje ja linkki kyselykaavakkeeseen, jonka täyttämiseen jokaisella oli mahdollisuus keväällä 2018 kolmen viikon ajan. Kyselykaavake oli laadittu helppokäyttöiseen Microsoft FORMS ®-sovellukseen. Kyselyssä tiedusteltiin hoitoalan opettajien taustoja, opetusalaa ja -ryhmiä sekä työskentelyä TAITO-keskuksessa. Ne toimivat suuntaa antavina taustoina varsinaisille TARPE 1-työkalua koskeville kysymyksille. Opettajat antoivat työkalulle kouluarvosanan ja arvioivat sen aiheuttamaa työmäärää, hyötyjä ja haittoja sekä kehittämismahdollisuuksia. Tietoa kerättiin monivalintojen, väittämien ja avointen kysymysten avulla.
Kyselyyn osallistui 50% hoitoalan opettajista ja heidän mielestään TARPE-työkalua vaivaa eräänlainen keskeneräisyys. Tällaisenaan työkalu on hyödyllinen vain osalle opiskelijoista - omaan tahtiin etenevät ja päiväopiskelijat hyötyivät siitä eniten, kun taas monimuoto-opiskelijat ja loppuvaiheen opiskelijat saivat vähemmän etua työkalusta. Työkalua pidettiin jäykkänä ja sen koettiin aiheuttavan opettajille lisätyötä ja toisaalta haittaavan yhteistyöprojekteja. Kyselyn tulokset antavat kuitenkin viitteitä siitä, että TARPE:n tai vastaavan työkalun kehittämistä voitaisiin jatkaa - tarkoituksena hoitoalan opetuksen suunnittelun helpottaminen. Samalla voitaisiin mahdollisesti vähentää opettajien ja opiskelijoiden työmäärää.
Kyselyyn osallistui 50% hoitoalan opettajista ja heidän mielestään TARPE-työkalua vaivaa eräänlainen keskeneräisyys. Tällaisenaan työkalu on hyödyllinen vain osalle opiskelijoista - omaan tahtiin etenevät ja päiväopiskelijat hyötyivät siitä eniten, kun taas monimuoto-opiskelijat ja loppuvaiheen opiskelijat saivat vähemmän etua työkalusta. Työkalua pidettiin jäykkänä ja sen koettiin aiheuttavan opettajille lisätyötä ja toisaalta haittaavan yhteistyöprojekteja. Kyselyn tulokset antavat kuitenkin viitteitä siitä, että TARPE:n tai vastaavan työkalun kehittämistä voitaisiin jatkaa - tarkoituksena hoitoalan opetuksen suunnittelun helpottaminen. Samalla voitaisiin mahdollisesti vähentää opettajien ja opiskelijoiden työmäärää.