Improving delivery accuracy by inventory control : in spare part business
Merisaari, Heidi (2019)
Merisaari, Heidi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326657
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on parantaa case-yrityksen toimitusvarmuutta ja palvelutasoa varaosaliiketoiminnassa. Tähän tähdätään tarkastelemalla erilaisia varastonhallinnan ja kysynnän ennustamisen työkaluja. Teoriaosuudessa esitellään näitä työkaluja ja niistä sopivimpia otetaan käyttöön case-yrityksessä ja käyttöönottoa selitetään käytännön osiossa.
Varaosanimikkeiden kysyntää ja sen vaihtelevuutta tutkitaan ja analysoidaan case-yrityksen ERP-järjestelmästä otetuista raporteista. Niiden avulla tarkastellaan myös, mitkä nimikkeet ovat aiheuttaneet eniten myöhästymistä tilausten toimituksissa. Keskihajonnan avulla tunnistetaan, millä nimikkeillä kysyntä on ollut vakaata, ja millä kysyntä on ollut vaihtelevaa. ABC luokittelua käytetään jaottelemaan nimikkeitä ja tässä työssä ABC luokittelua on käytetty jakamaan nimikkeet niiden kysynnän vaihtelevuuden mukaan.
Opinnäytetyö keskittyy sellaisten nimikkeiden varastonhallintaan, joilla on vakaa kysyntä, ja jotka ovat aiheuttaneet usein toimitusten myöhästymistä. Näiden nimikkeiden varastonhallintaan on päätetty ottaa käyttöön tilauspistejärjestelmä ja varmuusvarasto. Varmuusvaraston suuruuden määrittelyyn on käytetty kysynnän keskihajonnan laskentamenetelmää.
Alkutilanteen määrittelyyn käytetty data on case-yrityksen ERP-järjestelmästä otetut raportit vuodelta 2018. Uudet varmuusvarastotasot ja tilauspisteet päivitettiin ERP-järjestelmään vuoden 2019 elokuussa. Seurantaraportit otettiin järjestelmästä marraskuussa 2019, jolloin nimikkeiden tilauspisteet olivat olleet käytössä kolme kuukautta. Seurantaraportin avulla voidaan nähdä, miten uudet tilauspisteet ja varmuusvarastot ovat vaikuttaneet toimitusvarmuuteen ja palvelutasoon.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus ja sen ensimmäinen kierros on esitelty. Tulokset ovat positiivisia ja tehdyt toimenpiteet ovat parantaneet sekä toimitusvarmuutta että palvelutasoa. Toimintatutkimuksen periaatteita seuraten uusia kierroksia ja tutkimusta tulee jatkaa, jotta toimitusvarmuus ja palvelutaso edelleen kehittyvät paremmaksi. The purpose of the present Master’s thesis is to improve the delivery accuracy and the service level of spare part deliveries in a case company. The way to do this is to study different inventory control and demand forecast methods. The methods are introduced in the theory section and the most suitable ones are executed in the case company and this is explained in the empirical section.
The demand for items and their variance is studied and analyzed through history data from the case company’s ERP system. In addition, the items that have caused most delays are studied and analyzed. Standard deviation is a tool for recognizing which items have a stable demand and the ones whose demand varies randomly. The ABC classification method is a tool for classifying items and it is used to classify the items according to their demand pattern.
The present study concentrates on the inventory control of the items with a stable demand and the items that have caused most delays. Fixed order quantity system with safety stock is chosen to manage the replenishment system of these items. Standard deviation is again used as a tool to count the quantity of safety stock for different service levels for each item.
The history data used for analyzing the start situation is from January to December 2018. The new safety stock limits were updated on the company’s ERP on August 2019. The following reports were taken from ERP at the end of November 2019, thus three months follow up was executed to see how the actions had affected the service level and delivery accuracy.
This thesis is an action research and the study describes its first cycle. The results were positive, and the actions have improved both the delivery accuracy and the service level. However, to continue the positive development, new cycles of action research need to be executed in the case company.
Varaosanimikkeiden kysyntää ja sen vaihtelevuutta tutkitaan ja analysoidaan case-yrityksen ERP-järjestelmästä otetuista raporteista. Niiden avulla tarkastellaan myös, mitkä nimikkeet ovat aiheuttaneet eniten myöhästymistä tilausten toimituksissa. Keskihajonnan avulla tunnistetaan, millä nimikkeillä kysyntä on ollut vakaata, ja millä kysyntä on ollut vaihtelevaa. ABC luokittelua käytetään jaottelemaan nimikkeitä ja tässä työssä ABC luokittelua on käytetty jakamaan nimikkeet niiden kysynnän vaihtelevuuden mukaan.
Opinnäytetyö keskittyy sellaisten nimikkeiden varastonhallintaan, joilla on vakaa kysyntä, ja jotka ovat aiheuttaneet usein toimitusten myöhästymistä. Näiden nimikkeiden varastonhallintaan on päätetty ottaa käyttöön tilauspistejärjestelmä ja varmuusvarasto. Varmuusvaraston suuruuden määrittelyyn on käytetty kysynnän keskihajonnan laskentamenetelmää.
Alkutilanteen määrittelyyn käytetty data on case-yrityksen ERP-järjestelmästä otetut raportit vuodelta 2018. Uudet varmuusvarastotasot ja tilauspisteet päivitettiin ERP-järjestelmään vuoden 2019 elokuussa. Seurantaraportit otettiin järjestelmästä marraskuussa 2019, jolloin nimikkeiden tilauspisteet olivat olleet käytössä kolme kuukautta. Seurantaraportin avulla voidaan nähdä, miten uudet tilauspisteet ja varmuusvarastot ovat vaikuttaneet toimitusvarmuuteen ja palvelutasoon.
Opinnäytetyö on toimintatutkimus ja sen ensimmäinen kierros on esitelty. Tulokset ovat positiivisia ja tehdyt toimenpiteet ovat parantaneet sekä toimitusvarmuutta että palvelutasoa. Toimintatutkimuksen periaatteita seuraten uusia kierroksia ja tutkimusta tulee jatkaa, jotta toimitusvarmuus ja palvelutaso edelleen kehittyvät paremmaksi.
The demand for items and their variance is studied and analyzed through history data from the case company’s ERP system. In addition, the items that have caused most delays are studied and analyzed. Standard deviation is a tool for recognizing which items have a stable demand and the ones whose demand varies randomly. The ABC classification method is a tool for classifying items and it is used to classify the items according to their demand pattern.
The present study concentrates on the inventory control of the items with a stable demand and the items that have caused most delays. Fixed order quantity system with safety stock is chosen to manage the replenishment system of these items. Standard deviation is again used as a tool to count the quantity of safety stock for different service levels for each item.
The history data used for analyzing the start situation is from January to December 2018. The new safety stock limits were updated on the company’s ERP on August 2019. The following reports were taken from ERP at the end of November 2019, thus three months follow up was executed to see how the actions had affected the service level and delivery accuracy.
This thesis is an action research and the study describes its first cycle. The results were positive, and the actions have improved both the delivery accuracy and the service level. However, to continue the positive development, new cycles of action research need to be executed in the case company.