Polymeraasiketjureaktio – Verkko-oppimateriaali BioDigi-hankkeeseen
Ahtinen, Oona; Heikkinen, Mari (2019)
Lataukset:
Ahtinen, Oona
Heikkinen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326656
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326656
Tiivistelmä
Verkko-oppiminen vastaa kustannustehokkaasti nykypäivän vaatimuksia. Verkko-opiskelu mahdollistaa opiskelun kansainvälistymisen, monipuolistaa opetustarjontaa sekä mahdollistaa opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta. Verkkoon tuotetaan materiaalia oppimisalustoille. Verkkoa voidaan käyttää vuorovaikutuskanavana, tiedon jakelun alustana tai materiaalin sijaintina. Luotu verkko-oppimateriaali soveltuu käytettäväksi flippaukseen, eli käänteiseen oppimiseen. Käänteinen opetus tarkoittaa sananmukaisesti opetuksen kääntämistä niin, että opiskelija perehtyy materiaaliin itsenäisesti ennen kontaktiopetusta. Opettajan kanssa syvennytään opiskelijalle haastaviin aiheisiin, jolloin opetus muuttuu opiskelijalähtöiseksi. Polymeraasiketjureaktio on menetelmä, jolla saadaan monistettua DNA:ta kahden tunnetun nukleotidijakson väliseltä alueelta. Menetelmä perustuu polymeraasientsyymin kykyyn rakentaa komplimentaarista DNA-juostetta vapaista nukleotideistä. Monistaminen tapahtuu kolmivaiheisessa syklissä, jossa lämpötilan muutokset mahdollistavat reaktion tapahtumisen. Opinnäytetyö on kehittämistyö, jonka tuotoksena oleva verkkomateriaali polymeraasiketjureaktiosta on osa molekyylibiologian kurssimateriaalia. Tuotos sisältää kirjoitettua verkko-oppimateriaalia, lopputestin ja käytännön työtä tukevan opetusvideon. Kurssimateriaali on osa BioDigi-hankkeen, eli bioanalyytikon digitaalisen verkkoportaalin osuutta. Hankkeen verkkomateriaalin tavoitteena on ollut tarjota monimuotoista ja kansainvälistä opetusta, sekä lisätä ammattikorkeakoulujen välistä tasa-arvoa ja yhteistyötä. Hankkeen koordinoijana on toiminut Metropolia-ammattikorkeakoulu ja rahoittajana hankkeelle on ollut Suomen opetus- ja kulttuuriministeriö. Työn tilaajana on ollut Savonia-ammattikorkeakoulu, joka on toiminut hankkeen yhteistyökumppanina yhdessä muiden ammattikorkeakoulujen kanssa, joissa on toteutettu bioanalyytikon tutkinto-ohjelmaa. Savonia-ammattikorkeakoulu on toteuttanut molekyylibiologian opintokokonaisuuden. E-learning responds to modern day´s demands cost-efficiently. E-learning enables the internationalization of studying, diversifies offered studies and also enables studying regardless of time and place. Material is produced to Internet on learning platforms. Internet can be used as a channel of interaction, as a platform for information or location of the material. Created e-learning material is suitable for flipped learning. Flipped classroom means reversing the teaching so that the students orient with the material independently before contact teaching. The teaching becomes more student-oriented when the students immerse themselves in challenging subjects with the teacher. Polymerase chain reaction is a method where DNA has been amplified between two known nucleotide sequences. The method is based on the ability of the polymerase enzyme to form a complementary strand of DNA from free nucleotides. Amplification happens in a three-step cycle in which the temperature changes to allow the reaction to occur. This thesis is a development project, the output of which is an e-learning material about polymerase chain reaction. The output is a part of the course material in molecular biology. The outcome includes written e-learning material, a final test, and a tutorial video that supports practical work. The course material is part of the BioDigi project, a digital web portal for biomedical laboratory scientists. The purpose of the project is to offer diverse and international education, as well as to increase equality and co-operation between Universities of Applied Sciences. The project has been coordinated by Metropolia University of Applied Sciences. The project has been funded by the Finnish Ministry of Education and Culture. The client organization of the thesis was Savonia University of Applied Sciences, which has collaborated with other Universities of Applied Sciences that offer a degree programme in biomedical laboratory science. Savonia University of Applied Sciences has implemented a study program in molecular biology.