Weekend Festivalin asiakaslähtöisyyden kehittäminen
Vainikka, Eveliina (2019)
Vainikka, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326652
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326652
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on Weekend Festival asiakaslähtöisyyden kehittämisestä. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona tilaajalle All Things Live Finlandille syksyn ja talven 2019 aikana. Olin ennen opinnäytetyötä suorittanut Weekend Festivalilla työharjoittelun, sekä olin toteuttanut tapahtumaan asiakasviestintäsuunnitelman. Työ tilattiin minulta, koska olin saanut kokemusta asiakaslähtöisestä työskentelystä työharjoittelun ja kehittämistehtävän kautta kesän 2019 aikana.
Kehittämistyön tavoite on löytää kehittämisehdotuksia Weekend Festivalille asiakaslähtöisyydestä. Asiakaslähtöisyyttä pyritään kehittämään uusien toimenpiteiden kautta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy kehittämissuunnitelma työn tilaajalle.
Tämä opinnäytetyö toteutetaan kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kehittämistyön menetelmiä ovat asiakastyytyväisyyskysely, haastattelut All Things Live Finlandin kolmelle työntekijälle sekä havainnointi. Asiakastyytyväisyyskysely valittiin yhdeksi menetelmäksi, koska Weekend Festivalista kerätään vuosittain tapahtuman jälkeen palauttetta tapahtuman asiakkailta ja kohderyhmältä.
Haastattelut valittiin toiseksi menetelmäksi tähän kehittämistyöhön, sillä haastatteluilla saatiin festivaalin työntekijöiden näkokulmaa ja ajatuksia esiin tapahtuman asiakaslähtöisyydestä.
Havainnointia hyödynnettiin, sillä olin saanut paljon omaa kokemusta tapahtuman asiakaslähtöisyydestä, jolloin olin kerännyt niin kutsuttua hiljaista tietoa tapahtumasta. Havainnoinnilla lisäksi saadaan kehittämistyöhön näkökulma siitä, miten asiakaslähtöisyys on käytännössä toteutunut Weekend Festivalilla.
Kehittämissuunnitelmalla vastattiin opinnäytetyön tavoitteeseen, eli kehittämistoimenpiteiden löytämiseen. Kehittämissuunnitelmaa voidaan hyödyntää muiilakin aloilla kuin pelkästään tapahtumatuotannossa.
Kehittämistyön tavoite on löytää kehittämisehdotuksia Weekend Festivalille asiakaslähtöisyydestä. Asiakaslähtöisyyttä pyritään kehittämään uusien toimenpiteiden kautta. Opinnäytetyön tuotoksena syntyy kehittämissuunnitelma työn tilaajalle.
Tämä opinnäytetyö toteutetaan kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena. Kehittämistyön menetelmiä ovat asiakastyytyväisyyskysely, haastattelut All Things Live Finlandin kolmelle työntekijälle sekä havainnointi. Asiakastyytyväisyyskysely valittiin yhdeksi menetelmäksi, koska Weekend Festivalista kerätään vuosittain tapahtuman jälkeen palauttetta tapahtuman asiakkailta ja kohderyhmältä.
Haastattelut valittiin toiseksi menetelmäksi tähän kehittämistyöhön, sillä haastatteluilla saatiin festivaalin työntekijöiden näkokulmaa ja ajatuksia esiin tapahtuman asiakaslähtöisyydestä.
Havainnointia hyödynnettiin, sillä olin saanut paljon omaa kokemusta tapahtuman asiakaslähtöisyydestä, jolloin olin kerännyt niin kutsuttua hiljaista tietoa tapahtumasta. Havainnoinnilla lisäksi saadaan kehittämistyöhön näkökulma siitä, miten asiakaslähtöisyys on käytännössä toteutunut Weekend Festivalilla.
Kehittämissuunnitelmalla vastattiin opinnäytetyön tavoitteeseen, eli kehittämistoimenpiteiden löytämiseen. Kehittämissuunnitelmaa voidaan hyödyntää muiilakin aloilla kuin pelkästään tapahtumatuotannossa.