Työturvallisuuden ohjauksen kehittäminen työelämässä tapahtuvassa oppimisessa : rakennusalan toisen asteen koulutuksessa
Sirkiä, Timo (2019)
Sirkiä, Timo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326646
Tiivistelmä
Tämä Salon seudun ammattioppilaitoksessa toteutetun kehittämistutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten opiskelijan työturvallisuuden ohjaus toteutetaan työpaikalla järjestettävässä koulutuksessa rakennusalan toisen asteen koulutuksessa. Mitkä asiat muodostavat turvallisen oppimisympäristön ja mitä oppimisympäristön turvallisuuden varmistaminen opiskelijan ohjaamisessa käytännössä tarkoittaa?
Kehittämistutkimuksen tavoitteena on tuottaa työturvallisuuden ohjauksen prosessi ja toimintamalli sekä ohjausmateriaalia opettajille, opiskelijoille ja yritysten työpaikkaohjaajille. Oppimisympäristöjen turvallisuuden lainsäädäntöpohjana ovat työsuojelulaki, työsuojelun valvontalaki, laki ammatillisesta koulutuksesta, asetus rakennustyön turvallisuudesta ja nuorten työntekijöiden suojelua koskevat säädökset. Työsuojelulainsäädäntö työntekijän turvallisuuden ja terveyden edistämiseksi koskee koulutuksen järjestäjää ja ammatillista koulutusta samalla tavalla kuin työelämää. Koulutuksen järjestäjän on edelleen varmistettava, että työpaikalla on tehty työtä koskevat riskien ja vaarojen arvioinnit.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkimustyön tekijä osallistui itse muutostoimintaan yhdessä oppilaitoksen opettajien, työnantajien ja opiskelijoiden kanssa. Teoreettisessa osassa selvitettiin, mitkä työturvallisuuteen liittyvät asiat ja toimenpiteet koskevat oppilaitosta ja työnantajaa koulutuksen järjestämisessä. Tutkimuksessa perehdyttiin asiaan koskevaan lainsäädäntöön, määräyksiin, ohjeisiin, raportteihin, oppaisiin ja oppilaitoksen asiakirjoihin. Työturvallisuusasioiden tilaa ja opiskelijan ohjausta arvioitiin tekemällä havainnointia työpaikoilla ja laadullisella kyselytutkimuksella.
Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyi rakennusalalle sovellettu työpaikalla järjestettävän koulutuksen työturvallisuuden ohjauksen toimintamalli, ohjauksen opas ja toimintaohje ohjaaville opettajille sekä työpaikkaohjaajille. Kehittämishankkeessa tuli selkeästi ilmi jatkuvan parantamisen tarve työturvallisuusasioiden osalta. Pienissä ja keskisuurissa opiskelijoita ohjanneissa yrityksissä havaittiin puutteita työturvallisuusasioissa ja niiden noudattamisessa. Prosessin mukainen työturvallisuuden ohjaus tukee yrityksen työpaikkaohjaajaa arvioimaan vaaroja ja riskejä opiskelijalla teetettävissä töissä ja varmistaa opiskelijan oppimisympäristön turvallisuutta. The purpose of the present development study conducted at the Salo Regional Vocational College was to explore how student safety guidance is implemented in on-the-job training in secondary education in construction field. What are the factors that make up a safe learning environment, and how is the safety of the learning environment ensured in the guiding of the students in practice?
The purpose of the study is to produce a process and an operational model for safety guidance and guidance material for teachers, students and companies hosting students at the construction sites for learning. The legal basis for the safety of learning environments are formed by the Occupational Safety and Health Act, the Vocational Training Act, the Construction Safety Regulation and the Regulation for protection of young workers. The workplace safety and health legislation concern the education providers and vocational training in the same way as the working life. The education provider also has to ensure that risk and hazard assessments are carried out at the workplaces.
The development work was carried out in the form of action research, in which the researcher himself participated in the transformation activities together with the teachers, employers and students of the College. The theoretical part summarizes which occupational safety issues and measures concern the educational institution and employers in providing training. The study focuses on relevant legislation, regulation, guidelines, reports, guides and educational documents. Occupational safety status and student guidance were assessed through on-the-job observation and a qualitative survey.
As a result of the development study, a workplace safety guidance model for workplace education, a guidance guide and an operating procedure for teachers and workplace supervisors were developed. The results clearly demonstrate the need for continuous improvement in occupational safety issues. Small and medium-sized enterprises in the study showed shortcomings in terms of occupational safety and compliance. Occupational safety guidance, which complies with the process supports the workplace supervisors in assessing the hazards and risks in student assignments and ensures the safety of the student's learning environment.
Kehittämistutkimuksen tavoitteena on tuottaa työturvallisuuden ohjauksen prosessi ja toimintamalli sekä ohjausmateriaalia opettajille, opiskelijoille ja yritysten työpaikkaohjaajille. Oppimisympäristöjen turvallisuuden lainsäädäntöpohjana ovat työsuojelulaki, työsuojelun valvontalaki, laki ammatillisesta koulutuksesta, asetus rakennustyön turvallisuudesta ja nuorten työntekijöiden suojelua koskevat säädökset. Työsuojelulainsäädäntö työntekijän turvallisuuden ja terveyden edistämiseksi koskee koulutuksen järjestäjää ja ammatillista koulutusta samalla tavalla kuin työelämää. Koulutuksen järjestäjän on edelleen varmistettava, että työpaikalla on tehty työtä koskevat riskien ja vaarojen arvioinnit.
Kehittämistyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jossa tutkimustyön tekijä osallistui itse muutostoimintaan yhdessä oppilaitoksen opettajien, työnantajien ja opiskelijoiden kanssa. Teoreettisessa osassa selvitettiin, mitkä työturvallisuuteen liittyvät asiat ja toimenpiteet koskevat oppilaitosta ja työnantajaa koulutuksen järjestämisessä. Tutkimuksessa perehdyttiin asiaan koskevaan lainsäädäntöön, määräyksiin, ohjeisiin, raportteihin, oppaisiin ja oppilaitoksen asiakirjoihin. Työturvallisuusasioiden tilaa ja opiskelijan ohjausta arvioitiin tekemällä havainnointia työpaikoilla ja laadullisella kyselytutkimuksella.
Kehittämistutkimuksen tuloksena syntyi rakennusalalle sovellettu työpaikalla järjestettävän koulutuksen työturvallisuuden ohjauksen toimintamalli, ohjauksen opas ja toimintaohje ohjaaville opettajille sekä työpaikkaohjaajille. Kehittämishankkeessa tuli selkeästi ilmi jatkuvan parantamisen tarve työturvallisuusasioiden osalta. Pienissä ja keskisuurissa opiskelijoita ohjanneissa yrityksissä havaittiin puutteita työturvallisuusasioissa ja niiden noudattamisessa. Prosessin mukainen työturvallisuuden ohjaus tukee yrityksen työpaikkaohjaajaa arvioimaan vaaroja ja riskejä opiskelijalla teetettävissä töissä ja varmistaa opiskelijan oppimisympäristön turvallisuutta.
The purpose of the study is to produce a process and an operational model for safety guidance and guidance material for teachers, students and companies hosting students at the construction sites for learning. The legal basis for the safety of learning environments are formed by the Occupational Safety and Health Act, the Vocational Training Act, the Construction Safety Regulation and the Regulation for protection of young workers. The workplace safety and health legislation concern the education providers and vocational training in the same way as the working life. The education provider also has to ensure that risk and hazard assessments are carried out at the workplaces.
The development work was carried out in the form of action research, in which the researcher himself participated in the transformation activities together with the teachers, employers and students of the College. The theoretical part summarizes which occupational safety issues and measures concern the educational institution and employers in providing training. The study focuses on relevant legislation, regulation, guidelines, reports, guides and educational documents. Occupational safety status and student guidance were assessed through on-the-job observation and a qualitative survey.
As a result of the development study, a workplace safety guidance model for workplace education, a guidance guide and an operating procedure for teachers and workplace supervisors were developed. The results clearly demonstrate the need for continuous improvement in occupational safety issues. Small and medium-sized enterprises in the study showed shortcomings in terms of occupational safety and compliance. Occupational safety guidance, which complies with the process supports the workplace supervisors in assessing the hazards and risks in student assignments and ensures the safety of the student's learning environment.