Selvitys digitaalisten markkinointipalveluiden tarpeesta Kajaanissa ja Sotkamossa
Kinnunen, Diana; Leinonen, Satu (2019)
Kinnunen, Diana
Leinonen, Satu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326541
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, onko Kajaanin ja Sotkamon yritysten ja yrittäjien keskuudessa tarvetta digitaalisille markkinointipalveluille. Tutkimuksen tulosten kautta luotiin opinnäytetyön toimeksiantajalle toimenpide-ehdotus. Tämän lisäksi opinnäytetyön avulla kartoitettiin olemassa olevien tarpeiden luonnetta ja nykytilannetta. Näihin tarpeisiin on luokiteltu markkinoinnin koulutusten sekä palveluiden ulkoistamisen tarve.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla syksyllä 2019. Opinnäytetyön tutkimustyyppi oli kvantitatiivinen tutkimus ja sen tavoitteena oli saada muodostettua täsmällinen ja selkeä yhteenveto toimeksiantajalle. Tutkimusongelmana toimi: ”Onko Kajaanin ja Sotkamon alueiden yrityksillä tarvetta digitaalisille markkinointipalveluille?”
Teoreettinen viitekehys muodostuu neljästä eri osa-alueesta. Ensin tarkastellaan digitalisaation tuottamaa muutosta markkinointiin ja sen kautta siirrytään digitaalisiin markkinointipalveluihin. Digitaalisista markkinointipalveluista tarkastelun kohteeksi työssä on valittu hakukoneet, sosiaalinen media ja sähköpostimarkkinointi.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että käytetyin markkinointipalvelukanava, jota mielletään myös tärkeimmäksi, on sosiaalinen media. Hakukonemarkkinoinnin palveluista koetaan eniten koulutustarvetta. Ulkoistamistarvetta tutkimustulosten perusteella kokee alle puolet vastaajista (40 %) ja suurin osa kokee ulkoistamistarvetta hakukonemarkkinoinnista. Tutkimustulosten perusteella laadittiin kolme toimenpide-ehdotusta. Kannattavinta on järjestää koulutuksia hakukonemarkkinoinnin ja sosiaalisen median palveluista. Ulkoistettuna palveluna on kannattavinta tarjota hakukonemarkkinoinnin palveluita, niiden tulosten analysointia sekä raportointia toimeksiantajayritykselle.
Tutkimus toteutettiin sähköisen kyselylomakkeen avulla syksyllä 2019. Opinnäytetyön tutkimustyyppi oli kvantitatiivinen tutkimus ja sen tavoitteena oli saada muodostettua täsmällinen ja selkeä yhteenveto toimeksiantajalle. Tutkimusongelmana toimi: ”Onko Kajaanin ja Sotkamon alueiden yrityksillä tarvetta digitaalisille markkinointipalveluille?”
Teoreettinen viitekehys muodostuu neljästä eri osa-alueesta. Ensin tarkastellaan digitalisaation tuottamaa muutosta markkinointiin ja sen kautta siirrytään digitaalisiin markkinointipalveluihin. Digitaalisista markkinointipalveluista tarkastelun kohteeksi työssä on valittu hakukoneet, sosiaalinen media ja sähköpostimarkkinointi.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että käytetyin markkinointipalvelukanava, jota mielletään myös tärkeimmäksi, on sosiaalinen media. Hakukonemarkkinoinnin palveluista koetaan eniten koulutustarvetta. Ulkoistamistarvetta tutkimustulosten perusteella kokee alle puolet vastaajista (40 %) ja suurin osa kokee ulkoistamistarvetta hakukonemarkkinoinnista. Tutkimustulosten perusteella laadittiin kolme toimenpide-ehdotusta. Kannattavinta on järjestää koulutuksia hakukonemarkkinoinnin ja sosiaalisen median palveluista. Ulkoistettuna palveluna on kannattavinta tarjota hakukonemarkkinoinnin palveluita, niiden tulosten analysointia sekä raportointia toimeksiantajayritykselle.