Keksikuorrutteen tuotekehitys
Koivumäki, Riitta (2019)
Koivumäki, Riitta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326535
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin Kankaanpään leipomolle. Työn tavoitteena oli kehitellä toimeksiantajan valikoimassa ennestään olevaan keksiin kuorrute, joka olisi hieman erilainen kuin muut heidän valikoimassaan olevat tuotteet. Sellainen kuorrute, joka toisi leipomon valikoimaan jotain uutta ja voisi nostaa tuotteen menekkiä. Tuotekehityksen tarkoitus on nostaa yritystoiminnan kannattavuutta.
Työtä varten valittiin toimeksiantajan valikoimasta keksi alkuvuonna 2019. Koeleivontoja ja aistinvaraista arviointia toteutettiin siitä eteenpäin. Aistinvaraisten arviointien perusteella valittiin kolme kuorrutevaihtoehtoa, jotka päätyivät asiakaskyselyyn. Kyselyyn osallistui toimeksiantajan asiakkaita ja leipomon tuotteiden kuluttajia. Asiakaskysely toteutettiin toukokuussa 2019.
Opinnäytetyönä tehty tuotekehitys oli suureksi avuksi leipomolle. Leipomolla ei ole henkilö tuotekehitystoimintaan, joten opinnäytetyönä toteutettu tuotekehitys oli taloudellisestikin kannattavaa. Asiakaskyselystä saatuja tuloksia mm. tuotteiden käyttöasteesta ja siitä millaiset maut vetoavat kuluttajiin pystytään hyödyntämään tulevaisuudessa uusien tuotekehityksien suuntaviivana.
Työtä varten valittiin toimeksiantajan valikoimasta keksi alkuvuonna 2019. Koeleivontoja ja aistinvaraista arviointia toteutettiin siitä eteenpäin. Aistinvaraisten arviointien perusteella valittiin kolme kuorrutevaihtoehtoa, jotka päätyivät asiakaskyselyyn. Kyselyyn osallistui toimeksiantajan asiakkaita ja leipomon tuotteiden kuluttajia. Asiakaskysely toteutettiin toukokuussa 2019.
Opinnäytetyönä tehty tuotekehitys oli suureksi avuksi leipomolle. Leipomolla ei ole henkilö tuotekehitystoimintaan, joten opinnäytetyönä toteutettu tuotekehitys oli taloudellisestikin kannattavaa. Asiakaskyselystä saatuja tuloksia mm. tuotteiden käyttöasteesta ja siitä millaiset maut vetoavat kuluttajiin pystytään hyödyntämään tulevaisuudessa uusien tuotekehityksien suuntaviivana.