Liikepeli osana ikääntyneiden tasapainoharjoittelua
Wahlström, Kari (2019)
Wahlström, Kari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326534
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö oli osa tutkimusta, jossa tutkittiin ikääntyneiden henkilöiden peliavusteisen tasapainoharjoittelun ja ilman teknologiaa toteutetun tasapainoharjoittelun muutoksia tasapainoon ja fyysiseen toimintakykyyn. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös saamaan lisätietoa teknologia-avusteisen harjoittelun soveltuvuudesta ikääntyvien kuntoutuksessa. Tässä opinnäytetyössä tutkittiin perinteiseen tasapainoharjoitteluun lisätyn liikepeliharjoittelun ja perinteisellä tavalla toteutetun harjoittelun aiheuttamia muutoksia tasapainoon.
Suomen ikääntyvän väestön ja terveydenhuollon kasvavien menojen vuoksi yhteiskunnan on etsittävä ja kehitettävä uusia keinoja kuntoutukseen perinteisten tapojen rinnalle ja tilalle. Teknologia ja erityisesti peliteknologia tarjoavat täysin uudenlaisia mahdollisuuksia tuottaa kuntoutuspalveluja erilaisille asiakasryhmille.
Gamefied Solution in Healthcare (GSH) -projektin yhtenä tuotteena valmistui hiihtopeliksi kutsuttu liikepeli, jota käytettiin tässä opinnäytetyössä. Pelaajan tehtävänä pelissä, on edetä kohti maalia tekemällä tasatyöntö hiihtoliikettä yläraajoilla, säädellä vauhtia kyykkyliikkeellä sekä väistellä esteitä ja pysyä ladulla kehon painopistettä muuttamalla.
Tämän tapaustutkimuksen tutkimusjoukko koostui 13 yli 65-vuotiasta naishenkilöstä. Tutkimusjoukko harjoitteli yhtäjaksoisesti kahdesti viikossa, kahdeksan viikon ajan 45 minuuttia kerrallaan. Harjoittelun aiheuttamia muutoksia tasapainoon ja fyysiseen toimintakykyyn mitattiin ja arvioitiin käyttämällä Balance Master mittauslaitetta, SPPB lyhyt fyysisen suorituskyvyn testistöä ja puristusvoimamittaria. Tutkimuksesta tehtiin kaksi opinnäytetyötä. Tässä työssä tarkasteltiin muutoksia tasapainossa Balance Master -järjestelmän avulla.
Tutkimustulosten mukaan peliryhmän ja perinteisesti harjoitelleen ryhmän välillä ei ollut eroa tasapainon säilyttämisessä, kun sitä tarkasteltiin kykynä hallita painopisteen siirtämistä ja kykynä suorittaa askelkyykky. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että ikääntyneiden tasapainoharjoittelu, johon on yhdistetty liikepelaamista, ei aiheuta erilaisia muutoksia tasapainossa, kuin perinteisellä tavalla toteutettu tasapainoharjoittelu. This thesis was a part of a research studying changes in exergame assisted and conventional balance training in the balance and physical performance of the elderly. The study aims to offer more information about applying technology assisted training in rehabilitation of the elderly. This thesis studied exergame assisted balance training and conventional balance training changes in balance.
Because of the aging Finnish population and the increasing healthcare costs the society is forced to find and develop new ways of rehabilitation methods along the traditional ways. Technology – especially game technology offers new possibilities to produce rehabilitation services to different groups of customers.
One of the products made in the Gamefied Solution in Healthcare (GSH) -project was the exergame called ski game which was used in this thesis. The player role in the game is chase the goal by making skiing movement with arms, regulating the pace with squatting movement, avoiding obstacles and staying on the track by chancing the center of gravity of the body.
The study population of this case study consisted of 13 females over the age of 65. The study population trained continuously twice a week for eight weeks, 45 minutes at a time. The changes in balance and physical performance was measured and estimated by using Balance Master measuring system, the SPPB Short Physical Performance Battery and grip strength meter. Two theses were made of the study. This study examines the changes in balance with the Balance Master system.
The research results showed no difference between the gaming group and the conventional group retaining balance, when examining the ability of moving the center of gravity and the ability to perform a forward lunge. This study concludes that elderly balance training combined with movement games does not bring different results in balance compared to the conventional balance training.
Suomen ikääntyvän väestön ja terveydenhuollon kasvavien menojen vuoksi yhteiskunnan on etsittävä ja kehitettävä uusia keinoja kuntoutukseen perinteisten tapojen rinnalle ja tilalle. Teknologia ja erityisesti peliteknologia tarjoavat täysin uudenlaisia mahdollisuuksia tuottaa kuntoutuspalveluja erilaisille asiakasryhmille.
Gamefied Solution in Healthcare (GSH) -projektin yhtenä tuotteena valmistui hiihtopeliksi kutsuttu liikepeli, jota käytettiin tässä opinnäytetyössä. Pelaajan tehtävänä pelissä, on edetä kohti maalia tekemällä tasatyöntö hiihtoliikettä yläraajoilla, säädellä vauhtia kyykkyliikkeellä sekä väistellä esteitä ja pysyä ladulla kehon painopistettä muuttamalla.
Tämän tapaustutkimuksen tutkimusjoukko koostui 13 yli 65-vuotiasta naishenkilöstä. Tutkimusjoukko harjoitteli yhtäjaksoisesti kahdesti viikossa, kahdeksan viikon ajan 45 minuuttia kerrallaan. Harjoittelun aiheuttamia muutoksia tasapainoon ja fyysiseen toimintakykyyn mitattiin ja arvioitiin käyttämällä Balance Master mittauslaitetta, SPPB lyhyt fyysisen suorituskyvyn testistöä ja puristusvoimamittaria. Tutkimuksesta tehtiin kaksi opinnäytetyötä. Tässä työssä tarkasteltiin muutoksia tasapainossa Balance Master -järjestelmän avulla.
Tutkimustulosten mukaan peliryhmän ja perinteisesti harjoitelleen ryhmän välillä ei ollut eroa tasapainon säilyttämisessä, kun sitä tarkasteltiin kykynä hallita painopisteen siirtämistä ja kykynä suorittaa askelkyykky. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan tehdä johtopäätös, että ikääntyneiden tasapainoharjoittelu, johon on yhdistetty liikepelaamista, ei aiheuta erilaisia muutoksia tasapainossa, kuin perinteisellä tavalla toteutettu tasapainoharjoittelu.
Because of the aging Finnish population and the increasing healthcare costs the society is forced to find and develop new ways of rehabilitation methods along the traditional ways. Technology – especially game technology offers new possibilities to produce rehabilitation services to different groups of customers.
One of the products made in the Gamefied Solution in Healthcare (GSH) -project was the exergame called ski game which was used in this thesis. The player role in the game is chase the goal by making skiing movement with arms, regulating the pace with squatting movement, avoiding obstacles and staying on the track by chancing the center of gravity of the body.
The study population of this case study consisted of 13 females over the age of 65. The study population trained continuously twice a week for eight weeks, 45 minutes at a time. The changes in balance and physical performance was measured and estimated by using Balance Master measuring system, the SPPB Short Physical Performance Battery and grip strength meter. Two theses were made of the study. This study examines the changes in balance with the Balance Master system.
The research results showed no difference between the gaming group and the conventional group retaining balance, when examining the ability of moving the center of gravity and the ability to perform a forward lunge. This study concludes that elderly balance training combined with movement games does not bring different results in balance compared to the conventional balance training.