Yrityksen tunnettuuden ja asiakkaiden mielikuvien kartoittaminen: Asiakastutkimus, Tykkimäki Actionpark Lahti
Hämäläinen, Niko Valtteri (2019)
Hämäläinen, Niko Valtteri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326533
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326533
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sisäaktiviteettipuisto Actionpark Lahden tunnettuuden aste sekä kerätä tietoa kohderyhmän asiakaskokemuksesta. Tutkimusosuuden tulokset kerättiin verkkopohjaisella asiakaskyselyllä, joka toteutettiin loppuvuodesta 2018. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Tykkimäen Vapaa-aikakeskus Oy.
Opinnäytetyö hakee vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka ovat:
• Miten asiakkaat kokevat Tykkimäki Actionpark Lahden?
• Miten asiakkaat ja ei vielä vierailleet arvioivat Tykkimäki Actionpark Lahden tunnettavuutta ja mielikuvia?
• Miten Tykkimäki Actionpark Lahti voisi kehittää asiakaskokemustaan?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemuksen muodostumista, mittaamista ja niiden hyötyjä sekä mitä tarkoitetaan brändin tunnettavuudella ja miten sitä voidaan kasvattaa. Näiden avulla luotiin asiakaskysely, jossa mitattiin Tykkimäki Actionpark Lahden toiminnallista sekä laadullista toimivuutta ja samalla tutkittiin asiakkaiden mielikuvia kyseisestä sisäaktiviteettipuistosta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin määrällisesti ja asiakaskyselyn tuloksia kuvattiin tilastollisesti. Asiakaskysely toteutettiin Webropol- tutkimustyökaluja käyttäen. Kyselyn vastausprosentti oli noin 34,7 prosenttia.
Kyselyn tuloksista nousi esiin seuraavat asiat: hinnoittelumallin ongelmallisuus, heikkouksia yrityksen tunnettuusasteessa ja kilpailijoiden tasalaatuisuus. The purpose of the thesis is to examine the level of recognizability of the indoor activity park Tykkimäki Actionpark Lahti and gather information on customer experience from the target group. The data of the research part was obtained by a questionnaire survey that took place in the end of the year 2018. The thesis was commissioned by Tykkimäen Vapaa-ajankeskus Oy.
This thesis sought for answers to three main research questions.
• How customers experience Tykkimäki Actionpark Lahti in general?
• How does the perception of new and old customers differ from each other as they assess the recognizability and mental images of the activity park?
• How can Tykkimäki Actionpark Lahti develop their customer experience?
The theoretical part of this thesis covers how customer experience is formed, how it is measured and what are the benefits of measuring customer experience. The section also examines how brand will benefit from recognizability and how to raise it. Based on these, a customer survey was created which measured the indoor activity park Actionpark Lahti’s functional and qualitative operability. In addition, the survey investigated customers’ perceptions of the indoor activity park concerned.
The research was carried out as a quantitative customer survey and the survey’s results were displayed statistically. The survey was conducted with Webropol survey service tools. Total response rate of the survey was around 34,7 %
The survey suggests that the indoor activity park might have inconvenient pricing model and weaknesses in the level of recognizability. In addition, the results imply that the customers’ perception of competing companies was quite similar.
Opinnäytetyö hakee vastauksia kolmeen tutkimuskysymykseen, jotka ovat:
• Miten asiakkaat kokevat Tykkimäki Actionpark Lahden?
• Miten asiakkaat ja ei vielä vierailleet arvioivat Tykkimäki Actionpark Lahden tunnettavuutta ja mielikuvia?
• Miten Tykkimäki Actionpark Lahti voisi kehittää asiakaskokemustaan?
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemuksen muodostumista, mittaamista ja niiden hyötyjä sekä mitä tarkoitetaan brändin tunnettavuudella ja miten sitä voidaan kasvattaa. Näiden avulla luotiin asiakaskysely, jossa mitattiin Tykkimäki Actionpark Lahden toiminnallista sekä laadullista toimivuutta ja samalla tutkittiin asiakkaiden mielikuvia kyseisestä sisäaktiviteettipuistosta.
Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin määrällisesti ja asiakaskyselyn tuloksia kuvattiin tilastollisesti. Asiakaskysely toteutettiin Webropol- tutkimustyökaluja käyttäen. Kyselyn vastausprosentti oli noin 34,7 prosenttia.
Kyselyn tuloksista nousi esiin seuraavat asiat: hinnoittelumallin ongelmallisuus, heikkouksia yrityksen tunnettuusasteessa ja kilpailijoiden tasalaatuisuus.
This thesis sought for answers to three main research questions.
• How customers experience Tykkimäki Actionpark Lahti in general?
• How does the perception of new and old customers differ from each other as they assess the recognizability and mental images of the activity park?
• How can Tykkimäki Actionpark Lahti develop their customer experience?
The theoretical part of this thesis covers how customer experience is formed, how it is measured and what are the benefits of measuring customer experience. The section also examines how brand will benefit from recognizability and how to raise it. Based on these, a customer survey was created which measured the indoor activity park Actionpark Lahti’s functional and qualitative operability. In addition, the survey investigated customers’ perceptions of the indoor activity park concerned.
The research was carried out as a quantitative customer survey and the survey’s results were displayed statistically. The survey was conducted with Webropol survey service tools. Total response rate of the survey was around 34,7 %
The survey suggests that the indoor activity park might have inconvenient pricing model and weaknesses in the level of recognizability. In addition, the results imply that the customers’ perception of competing companies was quite similar.