Yläkoululaisten osallistaminen taideharrastustoimintaan
Enkvist, Eira (2019)
Enkvist, Eira
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326528
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326528
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee kulttuuritoimijoiden haasteita tavoittaa yläkouluikäisiä nuoria toiminnallaan. Kehittämistyön toimeksiantaja on Hämeenlinnan kaupungin Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX. Työ kohdistuu kulttuurikeskuksen Taideharrastus ihan lähellä -hankkeen toimintaan.
Kehittämistyön tavoite oli selvittää, miten yläkoululaiset saadaan osallistumaan ja osallistettua Taideharrastus ihan lähellä -hankkeen taideharrastustoimintaan, ja mitkä taustatekijät vaikuttavat heidän osallistumiseensa. Selvittämällä taustatekijät pyrittiin helpottamaan myös muiden toimijoiden vastaavaa toimintaa. Kehittämistyön tavoite oli myös osallistaa nuoret kehittämiseen. Tarkoitus oli kartoittaa yläkoululaisten toiveet suoraan heiltä. Yläkoululaisten omaa asiantuntemusta hyödynnetään liian vähän kaupungeissa, kun toimintaa tai palveluita suunnitellaan heille.
Työssä kehitettiin hankkeen toimintaa yläkoululaisille sopivammaksi kokeilevan kehittämisen kautta. Ohjaajat toimivat asiantuntijaryhmänä, joka suoritti kehittämisen. Kehitettävä idea saatiin esille benchmarkingin ja toivetyöpajojen kautta. Kokeilujen kautta pyrittiin nopeasti oppimaan, mikä kehitettävässä ideassa toimi, ja mikä ei.
Kokeilujen kautta nousi esille, että yläkoululaisten osallistamisen edellytyksiin vaikuttaa se, mistä lähtökohdasta kysymystä tarkastelee. Tuloksissa eritellään yläkoululaisten, ohjaajien ja koordinoinnin näkökulmat. Jotta nuoret saadaan osallistumaan, heidän tarvitsee kokea olevansa tilanteessa turvassa, voivansa hyvin, olevansa osallisia sekä vahvistavansa identiteettiään. Edellytykset nuorten osallistumiselle ovat pitkälti samat muussakin harrastustoiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin, sillä tarkastelemalla nuorten osallistumisen edellytyksiä ohjaajien ja koordinoinnin näkökulmista löytyi konkreettisia keinoja tavoittaa yläkouluikäisiä ja osallistaa heitä toimintaan.
Kehittämistyön tavoite oli selvittää, miten yläkoululaiset saadaan osallistumaan ja osallistettua Taideharrastus ihan lähellä -hankkeen taideharrastustoimintaan, ja mitkä taustatekijät vaikuttavat heidän osallistumiseensa. Selvittämällä taustatekijät pyrittiin helpottamaan myös muiden toimijoiden vastaavaa toimintaa. Kehittämistyön tavoite oli myös osallistaa nuoret kehittämiseen. Tarkoitus oli kartoittaa yläkoululaisten toiveet suoraan heiltä. Yläkoululaisten omaa asiantuntemusta hyödynnetään liian vähän kaupungeissa, kun toimintaa tai palveluita suunnitellaan heille.
Työssä kehitettiin hankkeen toimintaa yläkoululaisille sopivammaksi kokeilevan kehittämisen kautta. Ohjaajat toimivat asiantuntijaryhmänä, joka suoritti kehittämisen. Kehitettävä idea saatiin esille benchmarkingin ja toivetyöpajojen kautta. Kokeilujen kautta pyrittiin nopeasti oppimaan, mikä kehitettävässä ideassa toimi, ja mikä ei.
Kokeilujen kautta nousi esille, että yläkoululaisten osallistamisen edellytyksiin vaikuttaa se, mistä lähtökohdasta kysymystä tarkastelee. Tuloksissa eritellään yläkoululaisten, ohjaajien ja koordinoinnin näkökulmat. Jotta nuoret saadaan osallistumaan, heidän tarvitsee kokea olevansa tilanteessa turvassa, voivansa hyvin, olevansa osallisia sekä vahvistavansa identiteettiään. Edellytykset nuorten osallistumiselle ovat pitkälti samat muussakin harrastustoiminnassa. Opinnäytetyön tavoitteet saavutettiin, sillä tarkastelemalla nuorten osallistumisen edellytyksiä ohjaajien ja koordinoinnin näkökulmista löytyi konkreettisia keinoja tavoittaa yläkouluikäisiä ja osallistaa heitä toimintaan.