Muutosviestintä henkilöstön kehittämisen tukena liminaalitilassa : Case: Muutosviestintäohje Kaakkois-Suomen TE-toimiston johdolle ja esimiehille
Kalliomäki, Suvi (2019)
Kalliomäki, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019121326444
Tiivistelmä
Julkisen sektorin organisaatioissa muutokset ja niistä johtuva muutoksen uhka syntyvät usein poliittisten päätösten aiheuttamina. Organisaation sisällä voidaan ehkä vaikuttaa vain muutosprosessin etenemiseen ja onnistumiseen. Tehokas ja johdettu muutosviestintä edesauttaa muutosta sen eri vaiheissa. Onnistuneessa muutosprosessissa roolit, vastuut, keinot ja foorumit ovat selkeitä kaikille osapuolille.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää muutoksista johtuvan liminaali- eli välitilan viestintää Kaakkois-Suomen TE-toimistossa. Tavoitteena oli tuottaa prosessimainen muutosviestintäohje TE-toimiston johdolle ja esimiehille. Tietoperusta rakentui muutosprosessista ja kuinka onnistuneen viestinnän avulla sitä tuetaan. Kehittämishanke toteutettiin osallistavin menetelmin laadullisena toimintatutkimuksena ja palvelumuotoilun avulla.
Kehittämishankkeen tulokset osoittavat, ettei onnistunutta muutosta synny ilman vuorovaikutteista ja systemaattista viestintää. Onnistunut muutos vaatii vahvaa sitoutumista kaikilta sidosryhmiltä ja etenkin johdon tulee osoittaa muutoksen visio ja suunta. Muutoksissa johdetaan ihmisiä ja muutosviestinnän tulee tarjota henkilöstölle oikea-aikaista tietoa monikanavaisesti, sekä mahdollisuuksia osallistua mukaan muutokseen. Viestintäohjeen avulla voidaan toteuttaa vaikuttavaa muutosviestintää, johon myös henkilöstö on tyytyväinen.
Kehittämishankkeen tarkoituksena oli kehittää muutoksista johtuvan liminaali- eli välitilan viestintää Kaakkois-Suomen TE-toimistossa. Tavoitteena oli tuottaa prosessimainen muutosviestintäohje TE-toimiston johdolle ja esimiehille. Tietoperusta rakentui muutosprosessista ja kuinka onnistuneen viestinnän avulla sitä tuetaan. Kehittämishanke toteutettiin osallistavin menetelmin laadullisena toimintatutkimuksena ja palvelumuotoilun avulla.
Kehittämishankkeen tulokset osoittavat, ettei onnistunutta muutosta synny ilman vuorovaikutteista ja systemaattista viestintää. Onnistunut muutos vaatii vahvaa sitoutumista kaikilta sidosryhmiltä ja etenkin johdon tulee osoittaa muutoksen visio ja suunta. Muutoksissa johdetaan ihmisiä ja muutosviestinnän tulee tarjota henkilöstölle oikea-aikaista tietoa monikanavaisesti, sekä mahdollisuuksia osallistua mukaan muutokseen. Viestintäohjeen avulla voidaan toteuttaa vaikuttavaa muutosviestintää, johon myös henkilöstö on tyytyväinen.